Британският стартъп Altilium и немската компания за рециклиране на литиево-йонни батерии Тozero заявиха, че са постигнали значителен напредък в рециклирането на материали от батерии на електромобили. Това ще бъде от ключово значение за изпълнението на европейските регулации и намаляване на влиянието на Китай в цялата верига на доставки на батерии и ограничаване на въглеродните емисии.
От август 2030 г. батериите на електромобилите, произвеждани в Европа, трябва да съдържат минимум 6% рециклиран литий и никел, както и 16% рециклиран кобалт, като тези изисквания ще се увеличат след пет години. Това предизвика съревнование за оспорване на лидерството на Китай в рециклирането на батерии.
От британският стартъп за рециклиране на батерии Altilium заявиха, че изследвания от Imperial College London показват, че малки батерии, произведени с неговите рециклирани катодни активни материали, се представят толкова добре, колкото тези, направени с нови материали от китайски доставчици.

Катодните материали обикновено съдържат литий, кобалт, никел или манган.
Оперативният директор на Altilium Кристиан Марстън заяви, че рециклираните материали на компанията намаляват въглеродните емисии с 70% в сравнение с новите материали и намаляват разходите с 20 процента. „Това е истински технологичен пробив, който значително намалява риска за автомобилните производители при използването на рециклирани материали“, казва Марстън.
Сред инвеститорите в Altilium са Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM) и японската търговска компания Marubeni.
Altilium в момента работи с подразделението на Tata Motors – JLR, върху батерийни клетки, произведени от рециклирани материали, извлечени от стари електромобили Jaguar I-Pace.
Отделно, немският стартъп Тozero, който е набрал 17 милиона евро финансиране от инвеститори като Honda, разработва пилотен завод за рециклиране на графит и преговаря с глобални автомобилни производители за доставки, докато разширява дейността си.

Процесът на Tozero за хидрометалургично рециклиране на графит е „въглеродно неутрален“, ако се използва възобновяема енергия. Това ще бъде предимство за автомобилните производители, тъй като графитът представлява 40% от въглеродния отпечатък на всяка литиево-йонна батерия, обясни изпълнителният директор на Tozero Сара Флейшер. Тя добави, че компанията води преговори с няколко автомобилни производители за доставки на рециклиран графит.
Tozero планира да изгради завода в рамките на следващите две години и до 2027 г. планира да произвежда около 2000 тона рециклиран графит годишно, което е достатъчно за около 50 000 електромобила.
Четете още : Altilium получава 5 млн. долара инвестиция от Marubeni за нов завод за рециклиране на батерии.