Петролните доставки на Иран за Китай са се увеличили през февруари след като търговците изгладиха логистичните спънки, предизвикани от затегнатите ограничения на Вашингтон, което подволи на купувачите от най-големия световен вносител на горивото да наваксат изоставането. По-големият брой трансфери от кораб на кораб плюс разкриването на алтернативни терминали за получаване на суровината са основните двигатели на скока, посочват търговци, участващи на пазара.
Иранският петролен експорт през февруари са очаква да нарасне до 1.74 млн. барела на ден, показват предварителните оценки на фирмата за данни и анализи на над 40 суровини Kpler. Това количество е с 86% по-голямо отколкото през януари и е най-високо от октомври 2024-а.

Китай традиционно е най-едрият купувач на черно злато на Иран, като по-голямата част от доставките са за по-дребни, независими рафинерии, известни като „чайници“. Тези търговски сделки – ключов източник на приходи за Техеран, са под засиления натиск на множество американски санкции. Новият стопанин на Белия дом Доналд Тръмп също затегна ограниченията през този месец.
В доказателство на американските претенции, министърът на финансите на САЩ Скот Бесънт заяви през миналата седмица, че страната му иска да ореже иранския петролен износ до под 10% от сегашните количества заради ядрените амбиции на Ислямската държава. Китайците, както вероятно и индийците, купуват санкциониран петрол „и това е неприемливо“, каза Бесънт в интервю за канал „Фокс нюз“.
Контролът се засили от края на миналата година по време на последните месеци от управлението на администрацията на бившия американски президент Джо Байдън. Десетки танкери, търговци и собственици на кораби бяха санкционирани и включени в черни списъци, което изостри вниманието на купувачи и логистични оператори. Веригата за доставки обаче все още отговаря почти мигновено като използва плавателни съдове, които не са наказани и нови кухи компании, отбелязват търговците.