Президентът Доналд Тръмп планира да въведе мита на автомобилите, полупроводниците и фармацевтичните продукти, които влизат в Съединените щати. Размерът им ще е около 25% и официалното изявление ще бъде направено на 2 април – мярка, оценявана като драматично разширяване на търговската война на стопанина на Белия дом. Преди време той каза, че от март ще обмитява с 25% целия внас на алуминий и стомана. Но последната му декларация е най-подробната досега по отношение на другите сектори, които ще удари с търговски бариери.
“Вероятно ще ви кажа на 2 април, но те (митата) ще са в близост до 25%”, отговори Тръмп на въпроса на репортери за налога за колите. По отношение на лекарствата и чиповете президентът каза, че “ставките ще са 25% или по-високи и те ще продължат да вървят много значително нагоре в течение на годината”. Желанието му било компаниите “да имат време да се настроят” преди да обяви новите тарифи на вноса: “Когато дойдат в Съединените щати и имат завод или фабрика, няма да има мита, затова искаме да им дадем известен шанс”.
Новите налози на автомобилите ще окажат помитащ ефект върку бранша. Грубо 8 млн. коли и леки камиони са влезли в САЩ през миналата година, което е около 50% от продажбите на превозни средства в страната. Европейските производители на автомобили, включително “Фолксваген”, както и азиатските компании, между които и “Хюндай”, ще са сред най-засегнатите от тези ставки.
Тръмп не уточни дали мерките ще са насочени срещу конкретни държави или ще важат за всички превозни средства, влезли на американска земя. Не е ясно и дали колите, произведени по силата на търговското споразумение с Канада и Мексико, ще бъдат освободени от тези налози, ако влязат в сила.
Цените на акциите паднаха след откриването на борсовите сесии на азиатската търговия на 19 февруари, като основният двигател на низходящото движение е по-скоро несигурността. Защото, въпреки откъслечните подробности за последната митническа заплаха, е ясно, че целите във втората търговска война на Тръмп излизат отвъд Китай и ще засегнат най-вече Азия, по оценка на анализатори.
В глобален план, в списака на държавите, които са най-застрашени от последните изяви на американския президент, са Мексико и Южна Корея, чийто износ коли за САЩ имат дял, съответно от 2.4% и 1.8% от техния БВП, по сметки на агенция “Блумбърг”. Що се отнася до чиповете, Малайзия и Сингапур са сред най-уязвимите.
Световните сили в производството на автомобили – Южна Корея и Япония – също са на огневата линия, ако последните митнически ставки бъдат обединени с предишните. Токио, чийто износ на превозни средства има най-голям дял в задграничните продажби, а САЩ са най-големият им пазар, вече повдигна въпроса пред Белия дом. Защото нови 25% биха отнели една трета от заложената от “Тойота” печалба за 2025-а и почти половината от тази на “Хонда”. Експерти от сектора и фирмени мениджъри предупреждават, че новите митнически ставки ще имат широк вълнообразен ефект, включително по-високи цени за потребителите и нови сериозни разходи за компаниите.
Други държави, включително Европейският съюз, вече обещаха бързи ответни мерки, ако Тръмп въведе митата и обявиха, че те ще са насочени към важни стоки, произвеждани в отделните щати. Върховният търговски представител на ЕС Марош Шевчович отлетя за Вашингтон на 18 февруари, за да се срещне с партньорите в опит да спаси блока от априлските мита. Тръмп обаче е твърд, че няма да отстъпи на нито една държава, ако смята, че търговските връзки са нея не са балансирани.