Не колите, а танковете ще вдигнат на крака промишлеността на Германия

Не колите, а танковете ще вдигнат на крака промишлеността на Германия

Германски компании от сектора на отбраната търсят възможности за разширяване на производствения си капацитет след като Европа се зае да увеличава военните разходи. Повечето оглеждат боледуващия автомобилен сектор – първият признак за завой, който би помогнал за съживяването на най-голямото европейско стопанство след двете години на рецесия. Производители на танкове, радари и оръжия искат да увеличат производството си в отговор на американския натиск върху Стария континент да се погрижи лично за собствената си сигурност.

Моментът е изключително подходящ, защото автомобилните компании, които в продължение на десетилетия бяха икономическите двигатели на Германия, правят сериозни съкращения и затварят заводи заради охладнялото търсене и прехода към електромобили.

Водещият производител на муниции „Райнметал“ обяви през миналата седмица, че ще пренасочи дейността на два завода за автомобилни части към изработването на отбранителна техника. И че води преговори с „Континентал“ да наеме около 100 служители за разрастване на производството.

„Хенсолд“, който произвежда радарните системи TRML-4D, използвани в от украинците във войната им срещу Русия, води преговори да прехвърли около 200 работници от едрите доставчици на авточасти „Бош“ и „Континентал“.

„Печелим от трудностите на автомобилния сектор“, споделя главният изпълнителен директор на „Хенсолд“ Оливер Дьоре. И допълва, че с допълнителни инвестиции би могъл да качи повече от два пъти годишното производство на радарните системи – до 25-30.

След като стана ясно, че Украйна ще увисне на шията на Европа, европейските лидери решиха на извънредна среща на 2 март да харчат повече за въоръжените си сили. Ръководителите на държавите от Европейския съюз трябва да се съберат на 6 март, за да обсъдят предложението на шефката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да се мобилизират до 800 млрд. евро за превъоръжаване, включително и 150 млрд. евро за емисии на съвместни облигации.

Във вечерните часове на 4 март пък партиите, които преговарят за формирането на поредната управляваща коалиция на Германия се договориха да създадат фонд от 500 млрд. евро за финансиране на инфраструктура и за раформиране на правилата за таван на държавните разходи в частта на отбраната и сигурността.

Мозъчният тръст „Брюгел“ оценява нуждите на Европа на 300 хил. допълнителни войници и краткосрочно годишно увеличение на разходите за отбрана от поне 250 млрд. евро, за „да отблъсне руска агресия“.

Германският Институт за световна икономика IfW от Кил е изчислил, че БВП на Европейския съюз може да нараства с 0.9% – 1.5% годишно, ако страните членки на блока качат военните разходи до 3.5% от БВП от изискваните досега от НАТО 2 процента. За Германия, със съществуващата й индустриална инфраструктура този растеж може да е по-близо до горната част на диапазона. Повишението на разходите за отбрана до 3% от БВП може да удвои размера на годишните инвестиции в Германия до 25.5 млрд. евро, да създаде 245 хил. директни и индиректни работни места и да произведе стоки и услуги за 42 млрд. евро всяка година.

Според последните официални налични данни, в германския сектор на отбраната и сигурността са работили 387 хил. души през 2022-а – почти двойно по-малко отколкото в автомобилния бранш през същата година. Продажбите на отбранителните компании са били в общ размер от 47 млрд. евро през 2022-а срещу 506 млрд. евро на автомобилните фирми.

„Трябва да разглеждаме отбранителната индустрия като икономически двигател за Германия“, коментира Дьоре. И допълва, че „секторът ще играе по-значителна роля отколкото в миналото“, а използването на свободния капацитет на автомобилния бранш ще помогне за запазването на създадената инфраструктура и да увеличи продукцията на военна техника.

Доставчикът на коли ZF Friedrichshafen, който в момента е в процедура по преструктуриране, която може да приключи със затваряне на заводи, отдавна е в полезрението на германските фирми от отбраната, по-специално – пренасочването на работници.

Производителят на скоростни кутии за танкове „Ренк“, чийто мажоритарен собственик до 2020-а е „Фолксваген“, смята автомобилния сектор за източник на свободни мощности.

Анализатори на „Дойче банк“ обаче предупреждават, че увеличените разходи за отбрана на ЕС може и да не донесат чак толкова значителни ползи на локалната индустрия, която е по-фрагментирана отколкото на партньорите в Съединените щати. В представения през 2024-а доклад от бившия председател на Европейската централна банка Марио Драги се твърди, че от средата на 2022-а до средата на 2023-а почти 80% от средствата за държавни поръчки за отбрана на ЕС са отишли в доставчици извън общността.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст