Delta Air Lines обединява усилия с аерокосмическия стартъп JetZero с цел да въведе на пазара ефективен и футуристичен нов самолет. За разлика от съвременните търговски самолети, този нов модел ще има така наречения „смесено-крилат корпус“ (blended-wing-body).

„Докато Delta се фокусира върху намаляването на въглеродния си отпечатък днес, е изключително важно също така да работим с различни партньори за разработването на революционни технологии, като самолета със смесено-крилат корпус на JetZero, за да решим значителна част от бъдещите емисии в авиацията“, заяви главният директор по устойчиво развитие на Delta, Амелия ДеЛука.

Базираната в Лонг Бийч, Калифорния JetZero разработва самолет, който заменя традиционната конструкция с корпус и крила с дизайн, който прилича на едно цяло крило. Оттам идва и името му. По-аеродинамичната форма и по-ниското общо тегло обещават по-добра горивна ефективност.
Самолетът на JetZero ще лети на по-висока надморска височина от съвременните търговски самолети, което ще намали въздушното съпротивление и ще изисква по-малко тяга. Компанията изчислява, че тези иновации ще доведат до 50% подобрение в разхода на гориво и емисиите, въпреки че оценки на NASA и Airbus за подобни самолети са по-скромни.

В рамките на партньорството Delta ще предостави своя оперативен опит в подкрепа на създаването на демонстрационен модел в реален мащаб, който в момента JetZero разработва за ВВС на САЩ. През 2023 г. JetZero получи грант от 235 милиона долара от ВВС за изграждането на този демонстрационен модел. Компанията се стреми да осъществи първия му полет през 2027 г. (През 2024 г. JetZero обяви, че по-малък демонстрационен самолет е получил одобрение от Федералната авиационна администрация за започване на тестови полети.)

JetZero се присъедини към иновационния ускорител Sustainable Skies Lab на Delta, чрез който авиокомпанията ще предостави достъп до своя оперативен и технически опит за по-нататъшна комерсиализация на технологията на смесено-крилатия корпус. Delta обеща да проектира интериора на самолета, като заяви, че той ще „предлага безкрайни възможности“, включително „индивидуални багажни отделения за всеки пътник, достъпни седалки и тоалетни, както и по-малко на брой редове“.

Очаква се търговската версия на самолета със смесено-крилат корпус на JetZero да бъде по-тиха от конвенционалните самолети, да се интегрира добре със съществуващата летищна инфраструктура и да използва устойчиво авиационно гориво. Самолетът ще има капацитет до 250 пътници.
Едно от предизвикателствата, е че налягането в кабината на такъв самолет може да се окаже по-трудно за управление в сравнение с традиционните цилиндрични кабини.
Четете още : Индия представя най-мощният водороден локомотив в света.