Визията на Европейския съюз за спиране до 2035 г. на продажбите на автомобили с бензинови и дизелови двигатели, отделящи парникови газове, може и да не се осъществи, съобщава „Политико“. Тази идея беше ключов приоритет на предишната Европейска комисия, посветена на борбата с климатичните промени. Но войната в Европа, реакциите, икономическата стагнация и автомобилната индустрия, която тъне в загуби, принуждават Брюксел да отстъпи.
Европейските автомобилни производители постигнаха огромна победа тази седмица, когато председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен се поддаде на молбите им за облекчения. Насърчени от този успех, те и техните политически поддръжници искат още.
Докато първоначалната мярка беше одобрена през 2023 г. от всички държави членки (въпреки съпротивата на Германия), тя бързо се превърна в политическа боксова круша.
През последната година изборите в целия ЕС доведоха до това национални правителства, лобисти и автомобилни производители да засилят натиска за нейното отслабване или отмяна.
Европейската народна партия – част от политическото семейство на фон дер Лайен и най-голямата група в Европейския парламент – обеща да отмени закона.
В Германия тревогата за упадъка на автомобилния сектор помогна за победата на християндемократа Фридрих Мерц, чиято партия също си е поставила за цел да премахне норматива.
Италия иска да се направят изключения за биогоривата, въпреки опасенията за обезлесяване, загуба на биоразнообразие и ерозия на почвите. Полша също подкрепя тази идея.
Френски политици – включително заместник-председателят на Еврокомисията Стефан Сежурне – организираха победна обиколка в завод на Renault в сряда. Те празнуваха смекчаването на тазгодишните цели за вредните емисии, след като автомобилните производители се оплакаха, че може да платят милиарди глоби за неспазването им.

„Вероятно бях първия, който повдигна този въпрос“, каза главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео пред „Политико“ в завода в Дуе, Северна Франция. Като бивш президент на автомобилното лоби на ЕС – ACEA, Де Мео водеше кампания за облекчаване на целите за емисиите парникови газове.
Той също така приветства подкрепата на ЕК за „технологична неутралност“ – тоест, че не само електрическите автомобили могат да постигнат екологичните цели.
Все пак не всички автомобилни производители бяха в празнично настроение. Например шведската марка Volvo, която беше закупена от китайската Geely през 2010 г., искаше целите да останат същите.
.Натискът обаче срещу забраната за 2035 г. се засилва и Еврокомисията се съгласи да изтегли напред прегледа на закона за тази година, а не, както бе предвидено, за 2026-та.