Е ли Кърджали индустриална зона, питат депутати министър Петър Дилов

кърджали

От 2017 г. индустриала зона „Кърджали“, обособена на територията на някогашното летище, функционирало до 2000 г., се прокламира като нов проект за Национална компания „Индустриални зони“ ЕАД. В същото време тя не е записана сред осемте зони и паркове в концепцията за развитие на компанията за периода от 2024 г. до 2028 година.

Във връзка с този пропуск по време на парламентарния контрол трима депутати от „ДПС – Ново начало“ – Елван Гюркаш, Айтен Сабри и Байрам Байрам поставиха два въпроса на министъра на икономиката Петър Дилов какви са реалните планове за развитието на индустриална зона „Кърджали“ и какви конкретни мерки ведомството му би предприело с цел възстановяването на летището.

Министър Дилов посочи, че индустриална зона „Кърджали“ е подходяща за компании от хранителната, преработвателната и текстилната индустрия, от сектор „Електроника“, „Електротехника“, „Селско стопанство“, „Преработка и производство на селскостопански продукти“. Освен това може да бъде използвана и с цел частни инвестиции в инсталиране на съоръжения и системи за използване на електрическа енергия и енергия за отопление и охлаждане от възобновяеми източници.

През годините към индустриална зона „Кърджали“ е проявяван инвеститорски интерес за реализиране на инвестиционни проекти в сферата на логистиката и производството, но до момента не е осъществена реална инвестиция. Основната причина затова е, че в повечето случаи инвеститорите търсят терени, върху които да могат веднага да стартират реализирането на инвестиционен проект – т.е. да имат изградени довеждаща и вътрешна инфраструктура.

На следващо място в индустриална зона „Кърджали“ не се правят инвестиции, тъй като имотите й не са свързани с електропреносната мрежа, а освен това, за да могат да се ползват, трябва да бъде изменено и тяхното предназначение, което към настоящия момент е за летище и аерогара и за друг поземлен имот за движение и транспорт.

Министър Дилов припомни и как се е стигнало до обособяването на индустриална зона „Кърджали“ – през 2017 г. към района в града бил проявен интерес от страна на потенциален инвеститор с молба за информация относно налични терени. Последвало подписване на меморандум за сътрудничество между Националната компания „Индустриални зони“ и администрацията на област Кърджали. Малко по-късно с решение на Министерския съвет от декември 2017 г. имотите, върху които попадат бившето летище „Кърджали“, са внесени като непарична вноска в капитала на Националната компания „Индустриали зони“ с цел обособяване и развитие на индустриална зона Кърджали. И до там.

Към настоящия момент от Национална компания „Индустриални зони“ са изготвили проектно проучване и концепция – предложение за зониране на имотите, като дружеството има амбицията да финансира изготвянето на Подробен устройствен план за индустриалните зони, както и да стартира проучвателните процедури за изграждане на вътрешна техническа инфраструктура при наличие на необходимите средства, които планира да събере от продажбата на терени. Във връзка с това са предвидени дейности по парцелиране на терените, промяна на статута на земята и проектиране на довеждаща инфраструктура с цел привличане на инвеститорски интерес.

Министър Петър Дилов уточни, че независимо че индустриална зона „Кърджали“ не попада в обхвата на Концепцията за развитие на индустриалните паркове и зони от 2024 г. до 2028 г. , няма пречка при наличие на реален интерес тя да бъде развита и да бъдат привлечени инвеститори.

По отношение на възстановяването на летище „Кърджали“ Дилов призна, че никой не е правил анализи – нито Министерството на икономиката и индустрията, нито Националната компания „Индустриални зони“. Причината – към тях официално не е било заявено подобно искане и никой не е демонстрирал намерение да възстанови функциите на бившето летище.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Одобрявате ли въвеждането на предмет "Религия и добродетели" в училищата?

Подкаст