В музикалната индустрия има срив на доверието към ИИ, сочи финландско проучване

ИИ

Изкуственият интелект (ИИ) вече не е просто източник на вдъхновение – той е конкуренция. Това показва новото изследване на финландската организация за колективно управление на авторски права Teosto за ефекта на ИИ върху творческите индустрии. Проучването от 2025 г. е продължение на предишно проучване, проведено през 2023 година, уточняват от „Музикаутор“ – българската организация на композитори, текстописци за управление на авторски права.

Резултатите са сравнени (където е приложимо) със съответното проучване на Teosto през 2023 г. и с проучването за изкуствен интелект и музика от международното германско дружество за авторско право GEMA и френското La Sacem в края на 2023 година.

Самата анкета е проведена през декември 2024 г. – януари 2025 г., като в нея са участвали 1108 респонденти, членове на финландското дружество за колективно управление на права.
Целта е да се изследват нагласите, опитът и възгледите на финландците, работещи в музикалната индустрия, относно използването на ИИ в музиката. В същото време да се идентифицират възможностите и заплахите, свързани с използването на изкуствен интелект.

Според резултатите 88% от анкетираните се страхуват, че при използването на ИИ има несправедливо разпределение на приходите, 87% – от нелоялна конкуренция, а 85% – от музикално плагиатство.

Особено критични са младите професионалисти под 35 години, където цели 75% имат негативно отношение към използването на алгоритми за създаване на ново музикално съдържание.

И макар че почти половината от участниците във Финландия вече са използвали изкуствен интелект в творчеството си – за писане на текстове, създаване на мелодии или обработка на звук – нагласите стават все по-предпазливи. Възможности има, но само при ясни правила, категорични са професионалистите.

От участниците в проучването 93% настояват законодателните органи и политиците да обърнат повече внимание на предизвикателствата на ИИ и авторските права, като се приемат законодателни промени или нормативни актове с ясни правила за използването на изкуствен интелект.

Освен това 94% от анкетираните смятат, че трябва да се иска разрешение от притежателите на авторски права, когато техните произведения се използват за обучаване на алгоритмите на изкуствения интелект.

Близо 94% са на мнение, че и от компаниите за изкуствен интелект също трябва да се изисква да бъдат прозрачни в своите операции и да съобщават какви материали използват, също както това се прави от други ползватели, които плащат лицензни такси за използване на музика и други видове авторско съдържание.

ii prouchvane finlandiya 2025 2
Рискове и възможности при използването на ИИ

Изследването е публикувано и разпространено от Международната конфедерация на авторите и композиторите (CISAC), на която е член и българското сдружение – „Музикаутор“.

ii prouchvane finlandiya 2025 3

CISAC има над 225 организации по света и представлява над 54 милиона творци от цял свят. Проучването на Teosto е част от по-широка инициатива в рамките на CISAC. Според CISAC, до 2028 г. до 24% от доходите на създателите на музика са изложени на риск, ако не бъдат приети законови регулации за ИИ на международно и национално ниво.

ii prouchvane finlandiya 2025 1

България ще бъде в центъра на този дебат, имайки предвид че „Музикаутор“ ще бъде домакин на годишното Общо събрание на CISAC, на което темата за изкуствения интелект (ИИ) ще бъде във фокуса на глобалната музикална общност. За събитието в София се очакват над 300 делегати от 116 държави.

В рамките на Общо събрание на CISAC ще се проведат поредица от срещи между висшестоящи държавни лица и представители на управленските органи на Международната конфедерация на авторите и композиторите. Очаква се в София да пристигне президентът на конфедерацията, шведският композитор и съосновател на ABBA Бьорн Улвеус, който заема президентската позиция от 2019 г. и е дългогодишен неуморен защитник на правата на авторите.

Друг високопоставен гост ще е юристът Гади Орон – той генералният директор на CISAC, един от водещите адвокати във Франция в класацията „Legal 500“, който през 2019 г. е номиниран от Variety Magazine за един от 26-те най-силни играчи в международната музикална индустрия.

Орон е представлявал творческия сектор пред правителства, законодатели и международни органи и има голям международен опит в подобряването на средата в творческите индустрии.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст