Ferrari („Ферари“) планира да повиши цените на някои модели автомобили, които продава в Съединените щати с 10%, за да смекчи натиска от обявените от американския президент Доналд Тръмп 25-процентни митнически ставки на целия внос на превозни средства в Съединените щати. Италианският производител на луксозни и състезателни автомобили информира инвеститорите на 27 март, че маржът на печалбата може да се стесни, но потвърди финансовата си прогноза за тази година. Акциите на компанията се повишиха с 2.6% след новината и с нови 3% в сутрешната търговия на 28 март.
„Ферари“ е първият европейски производител на коли, който информира инвеститорите в отговор на последния търговски къч на Тръмп и засега единственият, който не изглежда склонен да се тормози от мярката. Съединените щати са най-големият единичен пазар на компанията. На него тя изнася около 25% от общия обем на доставките, а произвежда всичките си автомобили в Маранело, Северна Италия.
В официалното си изявление „Ферари“ обещава да абсорбира изцяло свързаните с митата разходи за моделите Ferrari 296, SF90 и Roma и частично за останалите като повиши цените с 10 процента. Като се има предвид, че те започват от около 250 хил. щ. долара и достигат до над 3.5 млн. долара за суперавтомобилите с ограничено издание като F80, тази мярка може да качи цената на една кола с десетки хиляди долара в САЩ. Продажбите на бранда в страната са нараснали с 6% през 2024-а – до 3452 коли.
За модела Purosangue (бел. ред. – „породист“), който се продава за 400 хил. долара, това означава допълнителни 40 хил. долара за американските купувачи. Но пък списъкът на чакащите да получат нови коли, е запълнен за следващите три години за някои типове Purosangue.

И докато митата на Тръмп предизвикаха гласовити протести на лидерите във Франция и Германия, които поискаха от Европейския съюз ответни мерки, анализаторът на автомобилния сектор на „Бърнстейн“ Стийвън Рейтман не се притеснява за „Ферари“. Защото повечето автомобили на компанията, продадени в Съединените щати отиват при собственици, които вече имат по повече от едно „конче“, пише Рейтман. И допълва, че „всяко повишение на новите цени ще бъде смекчено до известна степен от убеждението, че другите ферарите на клиентите в гаражите им също са поскъпнали“.
Налице е потенциална данъчна отстъпка, припомня Рейтман. „Ако президентът удържи обещанието си да намали данъците на лицата с най-високи доходи и позволи да се приспаднат лихвените плащания от ДОД, това определено няма да обремени собствениците на „Ферари“, обяснява анализаторът.
Останалите играчи от сектора и техните клиенти обаче може би няма да се справят толкова добре. Артър Лафер – влиятелният консервативен икономист (един от авторите на Теорията на предлагането), на когото Тръмп връчи Президентския медал на свободата през 2019-а, посочва в един от последните си анализи, че политиката на мита изисква сериозна работа, за да не се допуснат трусове в автомобилния сектор. Особено важно, според Лафер, е да се заложи временно изключение за колите и автомобилните части, обхванати от съществуващото Споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада. „Защото без подобно изключение предложените мита заплашват да нанесат непоправими щети на бранша в противоречие с целите на администрацията да засили американския промишлен сектор и икономическата стабилност“, предупреждава икономистът.