Транспортният министър призна, че Лот-3 на АМ „Русе – Велико Търново“ няма да бъде довършен и до 2029 година

третият лот

Министърът на транспорта Гроздан Караджов призна, че третият лот на АМ „Русе – Велико Търново“ няма да може да бъде довършен до 2029 г. и заради това не е включен в програмата „Транспортна свързаност“ 2021-2027 година.

Това стана по време на петъчния парламентарен контрол, по време на който депутатите от ПП-ДБ Явор Божанков и Людмила Илиева обърнаха внимание, че правителството е променило програмата „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., като е пренасочило средства към довършване на проекти от миналия програмен период 2014 – 2020 г., които няма да бъдат приключени до лятото на 2024 година.

Божанков и Илиева подчертаха, че това става за сметка на премахването на нови проекти от настоящия програмен период, включително за сметка на изграждането на автомагистрала Русе – Велико Търново (133 километра).

По-конкретно вместо да бъде изградена цялата магистрала, ще бъдат направени само два участъка Русе – Бяла (40 км) и обходът на град Бяла (36 метра). Така завършването на магистралата ще стане след 2040 г., а в контекста на потенциалните промени в политиката на ЕС за кохезионните фондове, депутатите от ПП-ДБ изразиха съмнения, че въпросният проект изобщо ще намери еврофинансиране.

Ето защо Божанков и Илиева попитаха какви са причините за премахването на стратегическия проект от настоящия програмен период и има ли алтернативни възможности за неговото финансиране извън програмата „Транспортна свързаност“.

Караджов обясни, че за първите два участъка Русе – Бяла и обходът на град Бяла договорите за проектиране и строителство, както и за строителен надзор, вече са сключени и в момента се изпълняват. Ето защо и проектът е включен в програмата „Транспортна свързаност 2021 – 2027“ за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие.

В същото време, тъй като работата по третия участък от Бяла до Велико Търново все още не е започнала и той няма да може да се реализира във времевия отрязък на оперативната програма, включително и до 2029 г., докогато могат да се извършват довършителни работи, той е изваден от рамката на досегашното финансиране. Министър Караджов обясни, че за да не се загуби финансирането, то се дава за други проекти, а за участъка от Бяла до Велико Търново ще трябва да се кандидатства наново за финансиране или ще трябва да се намерят други източници на финансиране. Във връзка с това министър Караджов не изключи възможността да се привлекат и частни инвестиции в публичната инфраструктура.

Министърът на транспорта добави, че за да не се губят евросредства заради участъка Бяла – Велико Търново, с предвидените средства от 1.48 млрд. лв. освен участъците Русе – Бяла и обхода на Бяла ще се финансира и друг голям инфраструктурен проект, а именно Фаза 2 на обхода на град Габрово с тунела под връх Шипка.

Караджов уточни, че в действителност поради мащабността на проектите ще са необходими много повече средства от осигурените по Европейския фонд и заради това ще е необходимо и АПИ да осигури недостигащото финансиране за първите два участъка от автомагистралата Русе – Велико Търново, както и за Фаза 2 на обхода на град Габрово.

По отношение на третия участък – от Бяла до Велико Търново – министърът обясни, че той е разделен на три подучастъка и за него АПИ вече е изготвила тръжна документация за избор на изпълнители на проектирането и е обявена обществена поръчка.

В края на изказването си министър Караджов обяви, че големият въпрос за България е кога и как ще намери финансови средства, за да продължи магистралата от Велико Търново на юг, така че да свърже северната и южната част на държавата. По-конкретно той обърна внимание, че магистралата ще трябва да продължи в тунелно съоръжение, за да не зависи от метеоролигичните условия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст