Европейският газов сектор навлиза в решаващите месеци след края на отоплителния сезон, през които трябва да бъдат запълнени опразнените с две трети газови хранилища. Традиционно, погледите са насочени към търговците, от които се очаква да играят ключова роля в този процес, защото синьото гориво по правило е по-евтино през лятото. Това им позволява да реализират печалба като натрупват големи количества, готови за продажба когато търсенето се активизира отново през следващия отоплителен сезон.
Тази година обаче далеч не беше нормална. Първата истински студена зима откакто Европа загуби огромна част от руските газови доставки пресуши резервите с по-голяма от обичайната скорост и положението се усложнява допълнително след като и минималните останали количества руско синьо гориво, преминаващи през Украйна, пресекнаха през януари когато изтече договора за транзитен пренос. Свитият пазар качи летните газови котировки на по-високи равнища от стойностите на фючърсните контракти за следващата зима и по този начин премахна финансовите стимули за търговците да съхраняват горивото.
Оттук нататък ключовият въпрос е каква роля ще играят правителствата, за да гарантират, че хранилищата ще се запълнят, и на каква цена. И макар че до настъпването на следващата зима има много време, търговците посочват, че първите няколко седмици на април ще са индикатор за готовността на различните пазарни играчи да започнат да складират синьо гориво въпреки очертаващата се неизгодна от гледна точка на маржа на печалбите структура, или пък за намерението им да изчакат.
„Трябва да бъдат намерени решения в краткосрочен план, за да започнинжектиране на природен газ в хранилищата въпреки високите цени“, посочва Ръсел Харди – главен изпълнителен директор на енергийния търговски гигант „Витол груп“. И допълва, че на пазара се води дебат „кой ще изпълни тази задача“. Залозите са високи, защото навлизането в зимния период без почти пълни складови площи ще доведе до ценови подскоци, особено ако зимата е много студена или заради други неочаквани фактори.
Според правилата на Европейската комисия хранилищата трябва да са запълнени на 90% до 1 ноември. Последните предложения и обсъждания за гъвкав подход към сроковете обаче създава огромна несигурност доколко тези указания ще бъдат изпълнени, което предизвиква резки колебания на цените и кара търговците да гадаят.
През последните седмици котировките на базовите газови фючърсни контракти спаднаха заради спекулациите, че целевите параметри за попълване на газовите резерви ще бъдат занижени, както и в резултат на оптимизма от спирането на огъня в Украйна. На практика, ако войната спре скоро и известни количества руски газ потекат отново към Европа, цените ще паднат, но подобна перспектива изглежда твърде далечна.
За сега газовите оценки са с грубо 50% по-високи отколкото преди година – малко над 40 евро за мегаватчас – и вероятно ще трябва да останат на сегашните си равнища или малко по-високи, за да привлекат достатъчно втечнен природен газ през лятото, коментира Харди.
Актуалната цена на базовите европейски фючърсни контракти TTF към 13.20 ч. българско време на 30 март, по информация на борсата ICE, са, както следва: за горивото за доставка на 25 април – 40.45 евро за мегаватчаст, на 25 май – 40.675 евро за мегаватчас, 25 юни – 40.825 евро за мегаватчас, 25 юли – 40.985 евро за мегаватчас, 25 август – 41.130 евро за мегаватчас. Или средно за лято 2025-а пазарната оценка на европейския природен газ е 40.875 евро за мегаватчас. Докато котировката на контрактите TTF за доставка на 25 ноември е 40.315 евро за мегаватчас, а на 25 декември – 40.220 евро за мегаватчас.
Ако Европа има късмет и китайското търсене на гориво се задържи слабо през идните месеци, това ще даде по-изгодни възможности на Стария континент да привлече пратки от втечнен газ. Въпреки това, европейците ще трябва да плащат повече, за да поддържат интереса на доставчиците. Ако цените паднат в близост до 12 щ. долара за един милион брит. термални единици, или с около 1 щ. долар под сегашните, втечненото гориво ще потегли към Азия, прогнозира Харди.
Достатъчно високите ценови предложения ще помогнат за привличането на по-големи количества доставки по море, които да елиминират сезонните спредове. Допълнително предизвикателство е Украйна, която трябва да внася близо пет пъти повече природен газ отколкото през предишните сезони след като военните действия разрушиха голяма част от инфраструктурата й.
С друг думи, правителствата ще трябва да направят труден компромис, ако процесът на попълване на газовите запаси е прекалено бавен. Ако се задействат прекалено късно, регионът няма да има достатъчен газов буфер или ще трябва да похарчи огромни средства, за да се пребори за доставки, както направи Германия през 2022 година. Интервенциите обаче заплашват да разлюлеят пазара.
Германски газов мениджър шокира търговците през януари с предложението си за субсидиране на неизгодните сделки за съхраняване на горивото – мярка, която би качила рязко летните цени. Сега, два месеца по-късно, предстои да се изясни как или дали ще се процедира. Междувременно, Италия издърпа аукционите си за попълване на газовите хранилища за февруари.
Базовият сценарий на анализаторите на агенция „Блумбърг“ са , че европейските складови площи за природен газ ще са запълнени на 87% до 1 ноември при условие, че не бъде възстановен руския газов пренос през Украйна, вносът на втечнен природен газ се увеличи с поне 40% в годишен план през това лято и няма промяна на целевите параметри за съхранение.
Топла пролет би помогнала за по-висок темп на попълване на газовите резерви. А основният въпрос е дали ще има промени на регулирането и ако такива се направят, колко време ще е необходимо, за да се реагира на тях. Ако то не е достатъчно, това може да повлияе върху цените.