Цената на базовия руски петролен сорт „Уралс“ поевтиня до 50 щ. долара за барел за първи път от март 2023-а насам, с което на практика е слязъл доста под санкционния таван от 60 долара за барел на държавите от Г-7. Това означава, че доставките на този тип гориво вече могат да бъдат застраховани, финансирани и транспортирани напълно законно от западните компании. С други думи, Русия получава отново легален достъп до глобалната логистика.
Този спад е в синхрон с общия колапс на пазарите на суровини, предизвикан от митническото „лечение“ на американския президент Доналд Тръмп. За срива на челното злато принос имат и плановете на ОПЕК+ да върнат на пазара през май тройно повече от планираните 135 хил. барела на ден, обявени часове след обявения на 2 април от Тръмп „Ден на освобождението“. Вместо това групата реши да качи дневните доставки с 411 хил. барела, мотивирайки се със „съществуващите здрави фундаментални пазарни показатели и положителната пазарна перспектива“.
Цените на руския сорт „Уралс“ за горивото, натоварено на пристанищата в „Приморск“, „Уст-Луга“ и „Новоросийск“, са потънали до около 53 щ. долара за барел през последния работен ден на миналата седмица, по данни на агенция „Ройтерс“. Което, според експертите, предполага спад до около 50 долара за барел на 7 април, ако хлъзгането надолу на базовия сорт „Брент“ продължи.
В ранното утро на понеделник фючърсните контракти на „Брент“ за доставка през юни се търгуваха за 63.15 щ. долара за барел – спад с нови 2.43 долара за барел (3.7%), а в 18.29 ч. българско време леко поскъпна до 64.14 долара за барел – с 2.20% по-евтин от котировката, с която приключи търговията си на 4 април.
В края на 2022-а държавите от Г-7 – Съединените щати, Канада, Великобритания, Италия, Франция, Германия и Япония, заедно с Европейския съюз и Австралия, определиха таван от 60 щ. долара за барел за продажбите на руско черно злато на база „безплатно на борда“, за да редуцират приходите от корабния износ на горивото като част от санкциите за нахлуването в Украйна.
Разходите за морския транспорт на „Уралс“ от балтийските пристанища „Приморск“ и „Уст-Луга“ до Индия са паднали средно до 7 млн. щ. долара в едната посока.
По-евтиният петрол „Уралс“ ще орежат приходите на Кремъл от износа на горивото, които са основен източник за попълване на военния бюджет. Руското Министерство на финансите вече ревизира прогнозата си за средните петролни котировки през 2025-а от 70 на 60 щ. долара за барел. Но 50 долара за барел са нова реалност и бюджетът на руското правителство може да загуби милиарди. Особено ако държавите, фиксирали тавана на руското гориво, го понижат съобразно новата реалност.
Руските власти следят внимателно турбуленциите на глобалния петролен пазар, твърди руската новинарска агенция ТАСС, като се позовава на изявление на говорителя на Кремъл Дмитри Песков. В брифинг за журналисти той е посочил, че правителството държи под око и масовите продажби на черно злато в световен план.
Москва прави всичко възможно, за да смекчи последствията от глобалната ситуация върху руската икономика, защото приходите от продажби на суров петрол и природен газ са най-важният поток от кеш в хазната. Те са паднали със 17% през март спрямо същия месец на 2024-а, показват данни на руското финансово министерство.