Общо 5.4 млн. лв. са похарчили 24 партии и коалиции за последните парламентарни избори на 9 юни 2024 година, става ясно от одитния доклад на Сметната палата. От тях 3 млн. лв. са разходите за медийни услуги, следват наеми за помещения, транспортни средства и рекламни съоръжения на стойност 871 484 лева.
Сметната палата открива нарушения при отчитане на предизборно финансиране – липсва информация за 11 дарения (дарители, суми, цели), не е представена информация за 19 финансирания със средства на кандидати (една партия и две коалиции). Одитираните участници в изборите са отчели общо 6.6 млн. лв. приходи от собствени средства, дарения от физически лица или кандидати, средства за медийни пакети. 16 формации са се възползвали от т.нар. медийни пакети – специално финансиране за платена предизборна реклама в общ размер на 564 862 лева.
Според данните от одитните доклади на Сметната палата, на 9 юни 2024 г. общият размер на финансиране на кампанията на всички 31 участници в изборите е 6 967 862 лева. Година и два месеца по-рано в състезанието за народни представители са участвали общо 23 партии, коалиции и инициативни комитети, като са разполагали със 7 355 607 лева. Привлечените от партиите средства за предизборни кампании са намалели с 387 745 лева, но пък участниците са се увеличили с осем.
При извършения одит е установено:
- Всички одитирани политически партии и коалиции са спазили срока, регламентиран в Изборния кодекс, за представяне пред Сметната палата на отчет за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания;
- Представените отчети са изготвени по образеца, утвърден от Сметната палата, приложени са извлеченията от банковите сметки за обслужване на предизборната кампания на всеки участник, както и декларации за произход на дарени и предоставени средства от физически лица;
- Спазено от всички участници е изискването финансирането на приходите и разходите за предизборната кампания в размер над 1 000 лв. да се извършва по банков път;
- Спазено от всички участници е изискването за общия размер на финансирането на предизборната кампания (3 000 000 лв. за партия и за коалиция от партии);
- Не са установени нарушения на Изборния кодекс от 16 одитирани участници в изборите – 10 политически партии и 6 коалиции.
Одитът установява, че проверените участници в изборите са получили общо 361 дарения от физически лица и финансирания от кандидати, надвишаващи минималната работна заплата (за одитирания период тя е 933 лв.), за които всички дарители/кандидати са представили декларации за произход на средствата.
При проверка на тези декларации е установено, че в 4 не е посочен произход на средствата, което е нарушение на изискването за деклариране съгласно чл. 169 от Изборния кодекс.
В 123 от декларациите е посочен произход на средствата от трудови доходи, а в 82 случая дарените средства са от спестявания или лични, но във всички тези общо 205 декларации няма информация за работодателя/източника на средствата.
В 6 от декларациите е посочен произход на средствата от дивидент, като в 3 от тях няма данни за наименованието на юридическото лице и единния идентификационен код (ЕИК), под който е вписано дружеството, а в останалите 3 – липсва информация за ЕИК на юридическото лице.
В 7 от декларациите е посочен произход на средствата от продажба или наем на имот, продажба на дружествени дялове, договор за заем или собствен бизнес, но липсва поясняваща информация, изискваща се съгласно образците на декларации, утвърдени от Сметната палата.
В общо 226 декларации за произход на дарени/предоставени средства няма информация за периода на генериране на доходите/натрупване на спестяванията.
За 172 физически лица, предоставили или дарили средства над 1 000 лв., е изискана информация от Националната агенция за приходите (НАП) и Националния осигурителен институт (НОИ) и е извършена проверка за съответствие на размера на предоставените или дарените средства с доходите им. За 17 от тях е установено, че наличната информация за размера на доходите не покрива напълно размера на дарените/предоставени средства. Проверката обхваща само периода от произвеждането на предходните избори от същия вид до деня на подаване на съответната декларация, съгласно Изборния кодекс. Предвидените в Изборния кодекс източници на информация не позволяват да бъдат проследени всички данни за доходи от чужбина, за спестявания в банки и други, които е напълно вероятно конкретните лица да притежават.