Промени в Административнопроцесуалния кодекс целят създаването на уредба, която да
оптимизира работата и ефективността на административните органи и съдебната
система при дигитализацията в администрацията и правосъдието.
При възможност за подаване на заявления за издаване на индивидуални
административни актове по електронен път 24 часа в денонощието определен е кръгът на лицата, задължени да правят това само онлайн. Административните органи, органите на съдебната власт, омбудсманът, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, организациите и адвокатите, участници в производствата, ще трябва да подават искането си по електронен път съобразно изискванията на Закона за електронното управление.
Същите лица ще трябва задължително да посочват електронен адрес в производствата пред административен орган и в производствата пред съд за призоваване и получаване на документи и съобщения. В случай на техническа неизправност или технологична невъзможност, съдът или страната, извършваща действието в електронна форма, след уведомяване за пречката, може да ползва хартиен носител, като по този начин е предвидена възможност за преодоляване на положения, в които е невъзможно използване на възприетия вече общ принцип за подаване или уведомяване по електронен път.
Предвидени са последици, когато субектите, задължени да получават съобщения
по електронен път, не са посочили електронен адрес. С преходните
разпоредби се дава срок за административните органи да се регистрират в Единния портал
за електронно правосъдие. С тази разпоредба се цели, от една страна, да се гарантира в поголяма степен възможността за участие на тези лица в административното производство, а
от друга, да се ускори самият процес чрез намаляване на възможностите за неговото забавяне
или саботиране.
За всеки административен орган е предвидено задължение да поддържа електронна
преписка в случаите на постъпило искане за издаване на индивидуален административен
акт, независимо дали искането е на хартиен носител или по електронен път – от друг
административен орган, организация, омбудсман или адвокат. Административният орган е
длъжен да предоставя всички доказателства и придружителни писма като електронен
документ, включително списък на страните в производството, както и описание на
документите в преписката по реда на постъпването им.
Предлаганите промени отчитат обстоятелството, че най-същественият набор от
документи в съдебната фаза на административното производство постъпва от
производството пред административния орган, приключило с издаването на обжалвания
административен акт. Това означава, че административните органи трябва да обезпечават
предоставянето на услуги в електронна форма, като осъществяват производствата по
издаване на индивидуални административни актове не на хартия, а на електронен носител.
Едновременно с това администрацията трябва да осигури най-малко същото ниво на
сигурност за реализацията на процесуалните права на гражданите и юридическите лица,
което е постигнато към настоящия момент със съществуващите правила за обмен на
информация и документи на хартиен носител. При наличие на технологична възможност
страните в производствата имат право на достъп до преписката по електронен път и да
получават копия на хартиен носител. Дадена е и легална дефиниция на понятието „квалифицирана електронна препоръчана поща“.
Законопроектът въвежда промени и в частта от АПК, регламентираща
производствата пред съд. Предвидено е, че в съдебните заседания страните могат да
извършват процесуалните си действия устно или в писмена форма, както и в електронна
форма чрез Единния портал за електронно правосъдие или чрез квалифицирана електронна
препоръчана поща.
Електронните изявления до съда ще следва да бъдат подписвани с електронен подпис. За тези страни, които желаят възпроизвеждането на доказателствата и на преписката
да бъдат на хартия, съдът ги възпроизвежда заедно с приложенията в необходимия брой
преписи на хартиен носител. Когато решението се изготвя в електронна форма, то се подписва с квалифициран електронен подпис и се регистрира в информационната система на съда.
Нова разпоредба регламентира възможността за извършване на процесуални действия чрез видеоконференция. Действията на съда се извършват в открито или закрито заседание, а на
страните – в открито заседание или извън заседание. По съображения за сигурност или
други важни причини съдът служебно може да постанови процесуалните действия по
разглеждане на делото (участието на страна, свидетел, вещо лице или преводач) да се
извършат чрез видеоконференция. Това той може да стори и по искане на страна или друг
участник в производството.