Съдът на Европа осъди България заради две забавени директиви, свързани с авторското право

съдът на европа

С две свои решения от 8 май 2025 г. Съдът на Европа осъди България да заплати 2 млн. евро и разноските по делата за своето бездействие при транспонирането на две директиви -Директива (ЕС) 2019/789 и Директива (ЕС) 2019/790. Едната е свързана с определени онлайн предавания на излъчващите организации и препредаването на телевизионни и радиопрограми, а другата – с авторското право и сродните му права в цифровия единен пазар.

По този повод организацията за колективно управление на авторските права в музиката „Музикаутор“ напомня, че България остава и единствената държава членка на ЕС, в която липсва ефективен компенсаторен механизъм за частното копиране, съгласно изискванията на Директива 2001/29/ЕО.

„Директивите са част от цялостната стратегия на ЕС за синхронизиране на законодателните инструменти, които да защитят правата на всички автори в общността.

Държавите членки имат задължение да въведат правила, във връзка с използването на закриляни от авторското право обекти, а хармонизирането на българското законодателство с европейските стандарти ще отключи възможностите за подпомагане и финансиране на българската култура,“ обясни изпълнителният директор на „Музикаутор“Иван Димитров.

Той обърна внимание, че българските автори и творци продължават да бъдат ощетявани и от липсата на работеща система за частно копиране – законов механизъм, който гарантира справедливо възнаграждение за съдържание, записано и възпроизвеждано за лична употреба.

Този проблем ще бъде дискутиран по време на кръглата маса „33 години по-късно – големият разговор за частното копиране в България“. Нейни организатори са „Музикаутор“ и Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори (CISAC). Форумът ще се проведе на 13 май в столичната Vivacom Art Hall Оборище 5.

За да се очертае реалният мащаб на проблема, за първи път в България е проведено национално представително проучване от агенция „Алфа Рисърч“, с подкрепата на Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори (CISAC).

Изследването ще даде конкретна представа за навиците на българските потребители при копиране на съдържание за лично ползване, както и за загубите, произтичащи от липсата на компенсационен механизъм.

Частното копиране дава възможност хората законно да записват и възпроизвеждат за лично ползване музика, филми, книги и друго защитено съдържание. За да се гарантира справедливост и да се компенсират загубите на авторите от това използване, в европейското законодателство е въведена система за компенсационни възнаграждения.

Те се събират от производителите и вносителите на устройства и носители за копиране и се разпределят към авторите и носителите на права. Така се постига баланс между правото на достъп на потребителите и необходимостта творците да получават справедливо възнаграждение за труда си, обясняват от „Музикаутор“.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

С оглед на по-високите цени по българското Черноморие, къде ще избере да почивате това лято?

Подкаст