Държавната железопътна компания на Германия „Дойче бан“ очаква да получи 10.5 млрд. евро през тази година от новоучредения фонд за инфраструктура. Плановете на Берлин са да превърнат в приоритет даващата дефекти железопътна мрежа на страната в стремежа си да ускори разходите в размер на 500 млрд. евро, предназначени да изтръгнат най-голямото европейско стопанство от стангацията.
Федералният вицеканцлер и финансов министър Ларс Клингбайл иска да инжектира 10.5 млрд. евро в железопътните връзки на страната през 2025-а, предоставяйки на „Дойче бан“ лъвския пай от предвидените 22 млрд. евро за инфраструктура за тази година, твърдят лица, запознати с инвестиционните намерения. И допълват, че другите планирани за тази година вложения включват 3 млрд. евро за подобряване на обхвата на покритие с високоскоростен интернет и 1 млрд. евро за модернизиране на мостове. След 2025-а сумите за инфраструктура се очаква да нараснат до 35 млрд. евро до 2029-а.
Планът е част от поредицата мерки, която коалиционното правителство на канцлера Фридрих Мерц иска да приеме през този месец с очакване те да бъдат одобрени от двете камари на парламента през септември.
Успоредно с огромните разходи за екипиране на германската армия, инфраструктурния фонд от 500 млрд. евро, пердвидени да се изразходят за период от 12 години, играе централна роля в опитите на Берлин да сложи край на тригодишната икономическа стагнация. През миналата седмица правителството одобри пакет от корпоративни данъчни облекчения в размер на 46 млрд. евро от 2025-а до 2029-а.
Инфраструктурният фонд и първите харчове от него ще бъдат приети на съвещание на кабинета на 24 юни, заедно с бюджета за тази година, който не беше финализиран след колапса на предишната коалиция на канцлера Олаф Шолц през ноември 2024-а. След като консервативната партия спечели предсрочните избори през февруари, Мерц облекчи заложения в конституцията таван на задълженията, позволи неограничени заеми за отбрана и създаде фонд от 500 млрд. евро за модернизиране на остарелите пътища, мостове, болници и училища. Приоритет за следващите две години е бързото разпределение на наличните средства, преди правителството да приеме по-стратегически и дългосрочен подход за инвестиции.
„Големият въпрос е колко бързо ще влязат в работа тези пари и „Дойче бан“ е очевидното място за начало, защото компанията вече е изработила подробни инвестиционни проекти в чекмеджетата си“, посочва Хенинг Мейер – професор по държавна политика в университета на Тюбинген.
Лошото състояние на германските влакове, които често закъсняват, е станало символ на крайния недостиг на инвестиции, тежащ на най-голямото европейско стопанство. Преди провала на ръководената от Шолц коалиция, „Дойче бан“ установи, че са необходими инвестиции за 53 млрд. евро.
С оправянето на междуградските железопътни връзки, правителството се надява да промени политическото настроение в страната, където крайнодясната „Алтернатива за Германия“ стана втората най-голяма партия в Бундестага с над 20% от вота на електората. Според Мейер, „дори това да означава смущения в краткосрочен план, точно там хората вероятно ще усетят конкретно подобрение на живота си“.
46-годишният Клингбайл, който също е и един от двамата лидери на Социалдемократическата партия, се надява да пожъне политически дивиденти за модернизирането на скърцащата инфраструктура преди парламентарните избори през 2029-а. Политическата сила получи 16% от гласовете на избирателите през февруари – най-слабият изборен резултат от края на XIX век. Тя обаче се оказа единственият възможен коалиционен партньор на християндемократите на Мерц след като той изолира от управлението „Алтгернатива за Германия“.