Германия ще инвестира приоритетно 10.5 млрд. евро в железопътния транспорт

Германия ще инвестира приоритетно 10.5 млрд. евро в железопътния транспорт

Държавната железопътна компания на Германия „Дойче бан“ очаква да получи 10.5 млрд. евро през тази година от новоучредения фонд за инфраструктура. Плановете на Берлин са да превърнат в приоритет даващата дефекти железопътна мрежа на страната в стремежа си да ускори разходите в размер на 500 млрд. евро, предназначени да изтръгнат най-голямото европейско стопанство от стангацията.

Федералният вицеканцлер и финансов министър Ларс Клингбайл иска да инжектира 10.5 млрд. евро в железопътните връзки на страната през 2025-а, предоставяйки на „Дойче бан“ лъвския пай от предвидените 22 млрд. евро за инфраструктура за тази година, твърдят лица, запознати с инвестиционните намерения. И допълват, че другите планирани за тази година вложения включват 3 млрд. евро за подобряване на обхвата на покритие с високоскоростен интернет и 1 млрд. евро за модернизиране на мостове. След 2025-а сумите за инфраструктура се очаква да нараснат до 35 млрд. евро до 2029-а.

Планът е част от поредицата мерки, която коалиционното правителство на канцлера Фридрих Мерц иска да приеме през този месец с очакване те да бъдат одобрени от двете камари на парламента през септември.

Успоредно с огромните разходи за екипиране на германската армия, инфраструктурния фонд от 500 млрд. евро, пердвидени да се изразходят за период от 12 години, играе централна роля в опитите на Берлин да сложи край на тригодишната икономическа стагнация. През миналата седмица правителството одобри пакет от корпоративни данъчни облекчения в размер на 46 млрд. евро от 2025-а до 2029-а.

Инфраструктурният фонд и първите харчове от него ще бъдат приети на съвещание на кабинета на 24 юни, заедно с бюджета за тази година, който не беше финализиран след колапса на предишната коалиция на канцлера Олаф Шолц през ноември 2024-а. След като консервативната партия спечели предсрочните избори през февруари, Мерц облекчи заложения в конституцията таван на задълженията, позволи неограничени заеми за отбрана и създаде фонд от 500 млрд. евро за модернизиране на остарелите пътища, мостове, болници и училища. Приоритет за следващите две години е бързото разпределение на наличните средства, преди правителството да приеме по-стратегически и дългосрочен подход за инвестиции.

„Големият въпрос е колко бързо ще влязат в работа тези пари и „Дойче бан“ е очевидното място за начало, защото компанията вече е изработила подробни инвестиционни проекти в чекмеджетата си“, посочва Хенинг Мейер – професор по държавна политика в университета на Тюбинген.

Лошото състояние на германските влакове, които често закъсняват, е станало символ на крайния недостиг на инвестиции, тежащ на най-голямото европейско стопанство. Преди провала на ръководената от Шолц коалиция, „Дойче бан“ установи, че са необходими инвестиции за 53 млрд. евро.

С оправянето на междуградските железопътни връзки, правителството се надява да промени политическото настроение в страната, където крайнодясната „Алтернатива за Германия“ стана втората най-голяма партия в Бундестага с над 20% от вота на електората. Според Мейер, „дори това да означава смущения в краткосрочен план, точно там хората вероятно ще усетят конкретно подобрение на живота си“.

46-годишният Клингбайл, който също е и един от двамата лидери на Социалдемократическата партия, се надява да пожъне политически дивиденти за модернизирането на скърцащата инфраструктура преди парламентарните избори през 2029-а. Политическата сила получи 16% от гласовете на избирателите през февруари – най-слабият изборен резултат от края на XIX век. Тя обаче се оказа единственият възможен коалиционен партньор на християндемократите на Мерц след като той изолира от управлението „Алтгернатива за Германия“.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че осезаемото увеличение на цените при хранителните продукти е обосновано?

Подкаст