Цените за превоз на петролни деривати от Близкия изток са скочили с над 40 процента

Цените за превоз на петролни деривати от Близкия изток са скочили с над 40 процента

Танкерите, транспортиращи петролни деривати от Близкия изток до различни точки от света, са качили цените за превоз през последните дни, защото размяната на удари между Израел и Иран прави плаването през Ормузкия проток по-рисково. Разходите за корабите, превозващи горивата от размирния район до Източна Азия са се качли с почти 20% през трите борсови сесии от 12 до 16 юни, показват данни на Балтийската борса (Baltic Exchange). Докато тарифите за Източна Африка са скочили с над 40 процента.

Собствениците и мениджърите на танкери пък са преустановили от 13 юни предлагането на свои плавателни съдове в Близкия изток докато оценяват опасността от конфликта между Иран и Израел, чийто край не се вижда.

Засега няма сериозни атаки на търговски кораби в Персийския залив, но пазарните играчи са на нокти. Водещи износители от региона като Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства използват маршрута за изпращане на суров петрол на международните пазари.

Индикативните равнища предполагат, че цените за превоз продължават да се качват и на 17 юни, по информация на корабни брокери и собственици.

Базовата ставка за танкери от среден калибър, превозващи рафинирани петролни продукти от Близкия изток до Япония, известна като TC1, се е повишила от 114 точки по скалата Worldscale на 12 юни до 136 на 16 юни. А цената за по-малките плавателни съдове по същия маршрут – TC5, е скочила от 139 до 167 точки. Ценовото равнище за средноголеми танкери за горива от Залива до Източна Африка – маршрут TC17, пък е била 287 пункта по Worldscale на 16 юни срещу 202 точки две борсови сесии по-рано.

Търговци и корабни брокери съобщават, че ставките за базовия маршрут TD3C за супертанкерите, плаващи между Близкия изток и Китай, са били между 55 и 58 точки по Worldscale на 13 юни – с 20-30 процента по-високи от предишните дни на миналата седмица. И че са достигнали до около 65 пункта на 16 юни поради липсата на достатъчно предлагане на плавателни съдове.

Спедиторските договори за бъдещи превози (FFAs) – деривативи, позволяващи на купувачите да гарантират бъдещи цени, също са поскъпнали – индикация за предпазливост в целия сектор. FFAs за маршрут TD3C са повишили пазарната си оценка до почти 14 щ. долара за тон на 16 юни от около 11 долара за тон преди атаките на Израел срещу Иран.

Worldscale е номиналната скала за превоз на суров петрол и рафинирани нефтопродукти по море. Точките по тази скала са процент от базова фиксирана ставка, определена за всеки основен маршрут в началото на годината.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че осезаемото увеличение на цените при хранителните продукти е обосновано?

Подкаст