Правителството прие промени в Закона за семейни помощи за деца, с които пари от държавата ще взимат само отговорните родители. Много от новите текстове рязко ограничават възможностите за някои прослойки от обществото да се възползват от слабостите на социалната система и да я източват. Ако парламентът одобри поправките, занапред държавата автоматично ще спира всички видове помощи за родители, които допуснат детето им да бъде гледано извън семейството. Прибралите еднократна помощ за раждане, която сега е 250 лв. за първо и 600 лв. за второ дете, пък ще бъдат задължени да възстановят средствата, ако до навършване на двегодишна възраст наследникът им бъде взет от социалните служби заради насилие, отнети родителски права или системно неполагане на грижи. Родителите ще получават определена сума според броя на децата им, като размерът й ще бъде най-голям за семействата с три малчугана. Схемата "деца раждат деца за пари" вече ще минава далеч по-трудно. Непълнолетните майки ще получават детските си добавки само в натура, а техните родители няма да имат право на този вид помощ.
Надбавките в едно семейство ще нарастват до раждането на трето дете, като понастоящем заложената в бюджета горна граница е 120 лева. Социалният министър Ивайло Калфин заяви, че ще настоява за увеличаването на сумата през 2016-а, но в същото време се предвиждат още по-строги ограничения. Добавките ще се спират, ако на детето не са направените задължителните ваксини по имунизационния календар или ако не посещава редовно училище. Същото се отнася и за еднократната помощ за първокласник. Не е трудно да се предположи, че ако мерките влязат в сила, чувствително ще се увеличи присъствието в класните стаи.
"Има девет вида плащания, свързани с майчинство и деца. Законопроектът помага и съдейства на тези семейства, които имат по-ниски доходи, но които имат желание, възможност и психическа настройка действително да използват средствата за отглеждане на децата си. Да не ги изоставят, да ги пращат на училище и въобще правят това, което е задължение за всеки отговорен родител", изтъкна министър Калфин. Ще се затегне режимът и при помощта за раждане за майките студентки. Сега кандидат-висшистките с дете до шестмесечна възраст получават накуп 2880 лв. от Агенцията за социално подпомагане и много от тях се записват редовно обучение само за да вземат сумата, след което прекъсват следването си. За въпросните студентки се въвеждат допълнителни условия – да живеят постоянно в България и да не получават обезщетения за бременност, раждане и отглеждане на дете по реда на Кодекса за социално осигуряване.















