Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Огромното финансово влияние на хазарта в европейския футбол

Спортни залози

Ново проучване разкрива мащабното присъствие на хазартни пари в европейския футбол. Две трети от отборите в 31 водещи първенства имат поне един спонсорски договор с хазартна компания, пише в. „The Guardian„.

Експанзията на организаторите на хазартни игри в България е очевидна – от онлайн и телевизионни реклами и билбордове до спонсорство на спортни събития и отбори. Имената им са неделима част от спортната култура, включително в наименованието на Първа професионална футболна лига. Оказва се, че това не е локален феномен, а общоевропейска тенденция.

Докато английската Висша лига се подготвя за забрана на рекламата на хазартни компании върху предната част на екипите, която ще влезе в сила догодина, данните показват, че клубовете в други европейски страни намират начини да заобиколят подобни ограничения.

Колективът на Investigate Europe анализира топ първенствата в ЕС и Великобритания, като установи, че:

  • 296 от 442 отбора имат поне един хазартен партньор през този сезон.
  • 145 носят лога на хазартни компании на предната част на фланелките си.
  • В Италия и Белгия клубовете заобикалят забраните, като изобразяват лога на „благотворителни фондации“ или новинарски сайтове, свързани с хазартни оператори.
  • 14 от 31-те анализирани първенства разчитат на хазартна компания като основен спонсор.
  • 27 клуба от топ 5 лигите на Европа са партньори с азиатски букмейкъри.

Според изследване на Global Data, цитирано от Investigate Europe, букмейкърите са похарчили около 135 милиона долара за спонсорство на фланелки във Висшата лига този сезон. Други европейски първенства постепенно намаляват разликата – всички отбори в нидерландската Ередивизие имат хазартен партньор или спонсор, а пазарите в Португалия, Гърция и Германия също стават все по-доходоносни.

Дори на по-малки футболни пазари рекламите на букмейкъри са повсеместни – в Унгария, в Румъния, в България повечето елитни отбори носят лога на хазартни оператори.

В Белгия от януари действа закон, който ограничава спонсорството само до ръкавите и гърба на екипите. Въпреки това няколко клуба в местната Про Лига използват заобиколни методи, като включват в брандинга само част от името на компанията. Например шампионът Клуб Брюж смени спонсора си от Unibet на U-Experts – новинарско приложение, създадено от Unibet и свързано с казино услуги.

r1451089 1296x518 5 2

В Италия, където подобна забрана е в сила от 2018 г., три отбора от Серия А за сезон 2024-25 имат „прикрити“ хазартни спонсори:

  • Интер (Betsson.sport)
  • Парма (AdmiralBet.news)
  • Лече (BetItalyPay)

Милан пък рекламира букмейкър, който няма лиценз за работа в Италия. Клубът подписа договор с Boomerang Bet през юли 2024 г. като свой регионален партньор за Европа, въпреки че марката е в черния списък на италианските власти и оперира нелегално.

Някои европейски клубове подкрепят компании, които са в черните списъци на националните власти, тъй като нямат необходимите местни лицензи. Азиатските букмейкъри също запазват значително присъствие – 27 отбора от водещите първенства на Европа имат договори с 22 азиатски брандове.

В Италия осем клуба имат хазартни партньори, чиито лога се виждат само при достъп до клубните сайтове от Азия или чрез VPN, базиран в Азия.

Изследвания на Университета в Бристол показват, че през първия уикенд на сезона във Висшата лига са излъчени близо 30 000 реклами на хазарт, което е с 165% повече спрямо предходната година. Логата на фланелките са отговорни за по-малко от 10% от тази обща реклама.

В България на телевизиите и радиата вече не е разрешено да излъчват каквито и да е клипове за залагания. Вестниците и интернет сайтовете също не трябва да публикуват карета и банери с такъв характер. Имената на букмейкърите могат да се виждат само на билбордове, игрални зали и спортни състезания. Ограниченията не се отнасят единствено за държавния спортен тотализатор.  

Въпреки това през миналата година българите са спечелили от хазартни игри близо 1,4 млрд. лв., а направените залози в игри на късмета са около 2,8 млрд. лв., показват изчисления на база данни от Националната агенция за приходи за събраните в държавния бюджет средства от хазартния бранш.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст