Понеделник (7 април) – 8.30 часа сутринта. Обичайните задръствания в цяла в София. Трамвай № 8 трудно си проправя път сред струпани на релсите коли. В участъка между спирките „Метростанция Вардар“ и „Константин Величков“ имаше поне две произшествия. За щастие, леки. За сметка на това, нетърпеливи шофьори надуваха клаксони като на сватба. Кой е виновен за многобройните жертви по българските улици и пътища?
Отговорите са много – бездействието на управляващите, некачествените ремонти, корупцията, шофьорите-диваци, които се мислят за безсмъртни, лоши атмосферни условия и т.н.
Само, че трябва да направи разлика между обстоятелствата. Когато катастрофата е поради употребата на алкохол, наркотици или превишена скорост, виновникът си поема (понякога) последствията. Но, когато причината е некачествен ремонт или липсата на каквито и да е било мерки за обезопасяване на участъка, виновни няма. Нито за трагедията, нито за пропилените пари на данъкоплатците. Обикновено
отговорността се стоварва върху главата на чиновник,
който най-често няма пряка връзка в случая и така до следващия път.
Не бива да подценяваме и варварството на някои шофьори, които с поведението си застрашават животи, дори и при най-добри условия.
В понеделник отново имаше протест срещу това, което се случва по пътищата у нас, организиран от сдружение „Ангели на пътя”. Той бе под наслов „Стига повече“. Към него се присъединиха и граждани, които са съпричастни с болката на загубилите близки във войната по пътищата. Протестите от последните дни са
провокирани от смъртта на 12-годишната Сияна,
която загина при катастрофа между селата Радомирци и Телиш (Плевенско).
По същия повод в Плевен започна подписка с искане за оставката на председателя на Управителния съвет на АПИ инженер Йордан Вълчев, а само в неделя бяха събрани над 2000 подписа.
Министърът на правосъдието Георги Георгиев се срещна с участниците в протеста и обеща промени в законите, които ще ускорят решаването на делата за пътните инциденти. Сред тях са изпити за всички вещи лица, както и правомощия и за министъра на правосъдието да иска заличаването на тези вещи лица, които бавят делата или не си вършат добре работата.
Георгиев посочи, че една от най-важните причини за забавяне на делата е фактът, че
макар вещите лица в цялата страна са около 300,
само 10-15 от тях са ангажирани по всички дела.
Междувременно, проф. Станимир Карапетков, който участва в разследването на катастрофата, в която загина Сияна, заяви, че некачествената настилка е основната причина за трагедията.
Стана ясно и, че от МВР са подали 13 000 сигнала за лоши пътища през миналата година, а през януари и февруари 2025 г. те са над 2 хиляди. Само за последната една година от „Пътна полиция” са подали два сигнала за проблеми в участъка, където загина 12-годишното момиче.
Бащата на Сияна се срещна в неделя с регионалния министър Иван Иванов. След срещата стана ясно, че
само за рехабилитация на опасните пътища са нужни… 35 млрд. лева.
Бюджетът за пътни ремонти за 2025 г. пък е 1.2 млрд. лв., от които 1 млрд. лв. са за стари индексации по договори, които са изпълнени във времето. Ситуацията е „мисията невъзможна“.
Пари няма, нищо, че в годините Брюксел наливаше милиарди евро в българските пътища. Доклад на Европейската сметна палата от 2020 г. констатира, че пътната инфраструктура на България продължава да бъде в незадоволително състояние. На брюкселски език това би трябвало да означава, че пътищата из милата ни татковина не стават за нищо.
В доклада се казва, че магистралите в България са се удвоили след 2007 г. – от 418 км до 757 км през 2018 г., но след като бъдат построени, страната ни не се справя с поддържането им,
а и не умее да планира адекватното изграждане на пътни връзки.
Европейските одитори предупредиха, но никой у нас не се трогна особено.
През 2021 г. служебният регионален министър Виолета Комитова заяви, че средната цена на километър път е около 4 млн. лева, но километър магистрала струва средно 16 млн. лева. Тя подчерта, че тези цифри не са най-точният измерител на цената, защото тайната се крие в т.нар. инженеринг, тоест възможността цената да се надписва.
България е
получила досега близо 32 млрд. лв. от европейските фондове,
по-голяма част от които са отишли за строителство и рехабилитация на пътища.
На този фон не можем да забележим, че проблемите ни са стари, говори се за тях, цъкаме с език, но нищо не се случва.
Надеждите са обществената енергия след смъртта на Сияна да не изчезне толкава бързо и да доведе до реални промени. Разбира се, жертвите на безхаберието и пропилените пари нищо не може да върне.