Данъчните промени за 2027 г. влизат на първо четене в бюджетната парламентарна комисия

Управляващите се отказват от спорната роля на МВР при машинния вот

Комисията по бюджет и финанси в Народното събрание ще обсъди на първо четене пет законопроекта за промени в данъчното законодателство за 2027 година. Те засягат данъците върху доходите на физическите лица, корпоративното подоходно облагане, местните данъци и такси, акцизите и данъка върху добавената стойност (ДДС). Предложенията бяха одобрени от Министерския съвет на 4 ноември.

Сред основните промени е увеличаването на данъчните облекчения за родители. Предвижда се те да достигнат 5000 евро за едно дете, 10 000 евро за две деца и 15 000 евро за три и повече деца. За деца с увреждания облекчението ще бъде 12 000 евро. Въвежда се и ново облекчение за детско развитие в размер до 2000 евро на дете, което ще покрива разходи за здравни, образователни и спортни дейности.

Промени се предлагат и при ваучерите за храна. Работодателите ще могат да предоставят до 200 евро месечно на служител, вместо досегашните 102,26 евро. Сумата над този праг ще се облага с окончателен данък от 7 процента.

Друга мярка предвижда през 2027 г. свръхпечалбите на определени сектори да бъдат облагани с 33 процента. В обхвата попадат банки, застрахователни дружества, телекомуникационни компании, обменни бюра, дружества за бързи кредити и големи търговци на хранителни стоки. Част от данъка ще може да бъде преотстъпвана за инвестиции в активи, капиталови буфери и резерви.

Законопроектът предвижда и данъчни стимули за бизнеса чрез ускорена амортизация на технологии с изкуствен интелект, високопроизводителни компютри и сървърна инфраструктура.

При местните данъци се предлага поетапно актуализиране на данъчните оценки на недвижимите имоти. Увеличението ще бъде с 30% през 2027 г. и с по 35% през 2028 и 2029 година. Промяната ще обхване сгради, земи, подобрения и земеделски имоти.

Предвижда се и въвеждането на акциз за леки автомобили с мощност на двигателя с вътрешно горене от 250 kW (340 к.с.) нагоре. Размерът му ще зависи от мощността и ще варира от 500 до 6000 евро. От мярката ще бъдат изключени изцяло електрическите автомобили и специализираните превозни средства, като линейки и пожарни автомобили.

По отношение на ДДС се предлага постепенно повишаване на прага за задължителна регистрация. Той ще достигне 60 000 евро през 2027 г., 70 000 евро през 2028 г. и 75 000 евро през 2029 година.

Сред останалите предложения е въвеждането на задължително електронно фактуриране и отчитане в реално време за местните доставки от 2028 година. Мярката цели привеждане на българското законодателство в съответствие с европейската инициатива ViDA („ДДС в цифровата ера“).

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкаст