Покорените върхове на Меткалф

Migration Image

Да откриеш името на Питър Меткалф, основател и шеф на Black Diamond Equipment, на сайта на собствената му компания не е лесна задача. На него липсват типичните за корпоративните страници раздели Съвет на директорите или Ръководство – налице е само азбучен списък на служителите, като в повечето случаи длъжностите им не се посочват. Затова пък е описано подробно кои върхове е покорил всеки от тях и какви отчаяни рекорди е поставил. Наричат екипа на Black Diamond, един от най-големите производители на инвентар за катерене и алпинизъм в света, вълчата глутница. В него всички са равни и всички са важни и в това е най-голямата им сила.

Впрочем именно Меткалф успява за 20 години да превърне намиращата се на границата на банкрута компания в един от най-уважаваните брандове в света на планинския туризъм с годишен оборот от 125 млн. долара, стабилен ръст на продажбите напук на кризата (24% за деветте месеца на 2011-а) и почти 20-процентен дял на този ограничен пазар. А вицепрезидентът на компанията, Крис Гроувър, е убеден, че резервите за по-нататъшен ръст далеч не са изчерпани: Печелим около един милион от раниците вместо десет. Причината е, че още не сме решили каква да бъде истинската раница Black Diamond. А предстои да помислим и за печките, и за палатките. Така че още сме в самото подножие.

Призвание – катерач

Темелите, върху които е изградена компанията Black Diamond обаче, не са заложени от самия Питър Меткалф. През 1957-а 18-годишният калифорнийски катерач, Ивон Шуинар, купува ковашко оборудване и започва да прави скални клинове. Отначало ги изработва за себе си, но след това продукцията му започва да се продава доста добре. Шуинар я продава най-често по време на пътешествията си из националния парк Йосемити , направо от багажника на автомобила си. Европейските клинове, които се използват до този момент, били твърде меки, според катерачите. Така че те посрещнали с възторг стоманения вариант на Шуинар. Година по-късно Ивон основава компанията Chouinard Equipment и започва да произвежда по-широк асортимент, включително и катерачески карабини, които се прочуват със своята здравина. През следващото десетилетие Шуинар извършва няколко революции в скалното и леденото катерене – създава първите в света твърди котки, пикели и клинове за лед, разработва нови видове оборудване за планинските скиорски дисциплини и др.

Меткалф идва в компанията на Шуинар през 1982-а. По това време Питър вече е изцяло обсебен от алпинизма. Роден в Ню Йорк, той се захваща с катерене още в училище, а след като го завършва, прекарва времето си, разкъсвайки се между колежа и пътуванията в планините. След едно неуспешно изкачване в Алпите той се озовава в Калифорния, където се среща със Шуинар и го убеждава да го вземе на работа. Питър няма опит, но в очите му свети вдъхновение, което вероятно повлиява на собственика на компанията. Самият Шуинар по това време е насочил всичките си сили към развитието на бранда Patagonia, под който се изработват дрехи за спортисти и алпинисти, и не му остава време да се занимава с основното направление на бизнеса си.

Под ръководството на новоизпечения управленец делата на компанията потръгват учудващо добре. Към 1989-а Меткалф успява да увеличи продажбите от 900 хил. долара почти до шест милиона. Той постига това най-вече като разширява продуктовата гама. През 80-те скалното катерене преживява истински бум, ставайки достъпно за много хора, включително за непредпазливи аматьори. Ръстът на броя на нещастните случаи, свързани не с качеството на екипировката, а с лошата подготовка на любителите, се оказва фатален за компанията на Шуинар. Няколко големи съдебни иска принуждават мениджърите на Chouinard Equipment да признаят банкрута на фирмата, а самият Шуинар изцяло се съсредоточава върху марката Patagonia. Група служители обаче (около 40 души) начело с Питър Меткалф не искат да се предадат толкова лесно. На 1 декември 1989-а те изкупуват производствените мощности на компанията. Любопитно е, че тази структура на собственост, в която ключови сътрудници на фирмата са едновременно и нейни акционери, е запазена и до днес.

Димантената ръка

nbsp;

Компанията получава новото си име, Black Diamond, в чест на търговския бранд Chouinard diamond-C. За разлика от Шуинар, Меткалф не бил особено привързан към Калифорния и сърфинга и започва да търси ново място за фирмата си. През 1991 г. Chouinard diamond-C се премества в Солт Лейк Сити – по-близо до летището и до планините Уосатч. Там Меткалф купува за един млн. долара изоставен търговски център и участък земя, върху който изгражда офис, склад, производствени цехове и централния магазин на новата компания. Близостта до планините му осигурява удобна площадка за тестване на новото оборудване, както и постоянен поток от клиенти професионалисти. През 1991 г. компанията успява да спечели около 7 млн. долара, като персоналът й не надхвърля 48 души.

Под управлението на Меткалф продажбите започват да растат бързо и към 1995-а надхвърлят 20 млн. долара (по това време броят на сътрудниците се е увеличил пет пъти). През 1996-а Меткалф договаря покупката на малкия производител на палатки Bibler Tents, а през 1998-а към Black Diamond се присъединява компанията Franklin Climbing Equipment, която произвежда специфично оборудване за катерачи. Към края на десетилетието компанията е с годишен оборот в размер на 30 млн. долара. Тези поглъщания позволяват на Black Diamond да разшири сериозно продуктовата си гама, включително и в екипировката за планинските скиорски дисциплини.

Но тайната на успеха на компанията не е в успешните поглъщания. А в уникалния й екип. В Black Diamond никога не е имало професионални мениджъри, затова пък е пълно със спортисти от световна класа и истински ентусиасти в работата. Може би затова те не се ориентират към масовия пазар и не се целят в печалбите на всяка цена. Меткалф работи най-вече за малка група професионални спортисти, помнейки добре края на Chouinard Equipment. Не е за чудене, че във фирмата са развили маниакална страст към разработката на свръхнадеждно оборудване.

Прецизност в детайлите

nbsp;

За разлика от много други компании, Black Diamond самостоятелно разработва, създава, тества, произвежда, рекламира и доставя своята продукция. Шефовете на компанията, включително Меткалф, лично изпитват новите образци. Постоянните проверки и строгият контрол на качеството изискват огромни разходи, време и сили, но гарантират лоялността на купувачите професионалисти. А компанията не може да се оплаче от липса на уважение от страна на клиентите си. Отначало контролът върху качеството се осъществява в двора на фабриката, където проверките се изразяват в разбиване на клинове и карабини в бетонни блокове. Но скоро е създадена пълноценна лаборатория за извършването на разнообразни тестове и полеви изпитания. През 1993-а се налага компанията да оттегли цяла партида пикели заради дефект, предизвикващ разрушаване на ръкохватката при определено насочване на удара. Black Diamond губи стотици хиляди долара и оттогава продукцията се подлага на още по-прецизно тестване.

nbsp;

През 2010-а сътрудниците акционери на компанията решиха единодушно да я продадат за 90 млн. долара на корпорацията Clarus. Може би си мислите, че вълчата глутница се е изморила? Нищо подобно. Просто Black Diamond имаше нужда от големи инвестиции за нов тласък към върха. Меткалф разчита за осигури на компанията водещо място сред най-големите световни производители на стоки за активен отдих и бидейки на 55 години, не възнамерява да се оттегли нито от бизнеса, нито от катеренето.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст