Женските предавания и профилираните тв канали за дамите прогресивно нарастват, може би за да докажат с едни гърди напред, че са имунизирани срещу кризата. И не само срещу нея – вероятно имат вроден имунитет и срещу креативността, да не говорим за някаква оригиналност и дори на моменти смисленост. Понякога изпитвам реални съмнения дали тези, които ги създават, а и тези, които ги разпространяват, са наясно доколко подценяват аудиторията си, както и дали гледат какво въртят в ефир?
Провокацията за тези съмнения
изскочи от програмите на т.нар. женски телевизии, които в началото на този месец се увеличиха. Разсеяният им прочит звучи горе-долу така: сериал (обикновено вече въртян в някоя от политематични национални програми ), сериал – още по-смотан, шоу – посветено на модата или как да си изберем булчинска рокля, само че американско, пак сериал, пак шоу, този път посветено на правенето на торти, после предаване за бавачките и как не трябва да се обличаме, и пак сериал, след това още един… Ако нещо сте пропуснали, през нощта всичко се повтаря.
Жените между 19 и 49 години, които си стоят вкъщи, сигурно се интересуват основно от тези теми – как да се направят по-красиви, какво става в света на модата, как да подредят дома си, ако вече са направили същото и с живота си. Във всеки случай само за две-три години женските канали станаха няколко. Преди чисто новия bTV lady, пъртината проправиха TLC и Utilisima, а още преди тях беше една от Диемите – Diema Family, фокусирала се върху сериалите за домакините, както и Zone Romantica, чието име дава ясна препратка към съдържанието. Към тях може да прибавим и Фиеста, Diva Universal и ВВТ.
Diva e предназначена за онези дами на ХХI век, които не се страхуват от живота и му се наслаждават. Каналът излъчва микс от драми и модерни риалити предавания от цял свят. През октомври 2010-а Universal Networks International (UNI) преименува Hallmark Channel на Diva Universal в България с обещанието, че ще продължи да показва най-добрите филми и сериали на Hallmark. Промяната бе обяснена като част от мащабната стратегия на UNI да обедини телевизионните си канали под пет освежени основни марки.
Една от амбициите бе
дори да предоставя премиерно оригинално съдържание, насочено към местната аудитория. Последното може би ще се открие между сериала Бъфи, убийцата на вампири II , Анатомията на Грей и Медиум VII.
По TLC – тв програмата, създадена от хората, осигурили Discovery Channels, може да видите риалита за краля на тортите (който и да е той), Татуировки в Ел Ей и как да изберете подходящата булченска рокля, като Кажете ДА на булченската рокля. Според авторите телевизията е предназначена за тези, които търсят връзка с действителността, модни съвети, необременяващо забавление или нещо, което ви интересува и вълнува.
Колкото до Utilisima, тя тръгна в бг ефира миналата година и е сред най-предпочитаните лайфстайл програми в 34 страни от Латинска и Северна Америка. Съдържанието й е изцяло авторско и имаше обещания част от него да е насочено за българската аудитория с продукции за здраве, красота, кулинария и занаяти. Съдейки поне по програмните акцени, засега обаче в женския канал на Fox International Channels няма заглавия, които да са направени
специално за българската зрителка
С обещания, че ще има авторски продукции, тръгна и дамският канал на bTV Media Group – bTV Lady. Той е шестият в колекцията на bTV и се е родил след дълги разсъждения, че има нужда от подобна, жанрово обособена телевизия. Но поне на този етап в програмата, сътворена специално за дамите в страната, се въртят само повторенията на Модерно и Кухнята на Звездев. Останалото са сериали, предавания за красота, пътешествия и екзотична кухня. Най-вероятно през март ще започне амбициозно всекидневно токшоу. Тематиката му щяла да е изключително оригинална за нашия тв ефир. А дотогава намеренията, че bTV ще ни представи нещо по-различно от останалите профилирани за дамите медии, не се оправдават. Все пак каналът стана доста популярен заради масираната му реклама по най-гледаната телевизия у нас. При все това той не се разпространява от всички кабелни оператори. Булсатком например все още преговаря с bTV Media Group дали и как да го включат в пакета си, без това да оскъпи цената за крайния потребител.
Ако трябва да обобщим: профилираните телевизии за дамите набъбват, но
качеството и разнообразието
на програмните им продукти – не. Тогава защо се увеличават? От една страна, е престижно да имаш в портфолиото си и канал за жените. От друга, няма спор, че основният и активен консуматор на рекламните послания е нежният пол. Затова прибавянето на такъв продукт би трябвало да увеличи постъпленията на рекламодателите. Обикновено те се възползват и от привлекателни отстъпки, ако рекламират в повече от един от каналите на съответната медийна група. Същевременно обаче рекламодателите са и предпазливи към този тип нишови телевизии заради липсата на автентично съдържание, пригодено към българската аудитория. В противен случай трябва да експериментират като Нова телевизия, която пусна поредния турски сериал – Езел, в праймтайма си, но бързо го пренасочи към Diema Family, при това от 22 часа. Мотивите бяха,че след като са зарибили зрителите, са ги прехвърлили от националния към профилирания канал. Данните от пийпълметрията ще покажат дали това е така. Но е доста съмнително този ход да е успешен, тъй като навиците на хората пред екраните се създават с години. И устойчивостта им може да се пропука само от много активни и атрактивни програмни решения.
Докато женските канали не предлагат нищо оригинално, поне засега, националните телевизии са отделили специално за дамите
часовете преди обед
Там от години се вихри Гала и нейното На кафе, което въпреки че вече две петилетки е на екран, продължава да е сред най-успешните проекти на Нова телевизия. В това отношение bTV все се лута в търсенето на достойната опозиция на Гала. И почти всеки сезон сменя предаването. До неотдавна то бе поверено на Ива Дойчинова и колежката й Богдана Трифонова в Денят е прекрасен. Проектът не се оказа особено успешен. От този тв сезон телевизията пусна Преди обед с водещ Елена Розберг. Радиожурналистката също бе сменена, дори получи Златен скункс от Господари на ефира за скоростното й оттегляне. Това обаче бе наложително, тъй като по нейно време Преди обед бе извън времето и пространството – лежерно и неубедително. От десетина дни водещите са Десислава Стоянова, която преди години бе политрепортер в медията, и актьорът Александър Кадиев, син на Катето Евро. И двамата са диаметрално противоположни като натюрел – Стоянова играе строгото ченге, в което журналистическото любопитство надделява, а в Кадиев често проговаря духът на артиста. Ако успеят да се стиковат и да поразнообразят гостите си – да не са само певици и артисти, може и да се задържат. В същото време БНТ1 е дала ефира си на Мира Добрева и Отблизо. За разлика от следващата част от предаването, което е поверено на водещата Мария Андонова, първата се лута насам-натам като тематика и събеседници в студиото. Понякога дискутира теми, които са били актуални преди повече от седмица. Случва се и някоя фолкпевица, след като е изпила кафето си с Гала, да отскочи и до Сан Стефано 29.
Като цяло женските токшоута, с изключение на ветерана по Нова телевизия, имат остра нужда от свежи сценарни хрумвания и от емблематични водещи, ако искат да бъдат разпознаваеми и необходими. Без никакво съмнение телевизиите ще продължат да обгрижват внимателно най-вярната си публика – дамите, но дано да го правят с повече финес и съсредоточаване към нуждите на аудиторията. А нуждите на модерната българка отдавна не се покриват само с тези на домакинята, вманиачила се в сериали, кулинарни рецепти и модни съвети на килограм.