Скоро ще можем пътуваме без да плащаме допълнителни летищни такси за поне един багаж. Това обясни евродепутатът от НДСВ Антония Първанова, след като преди дни комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към Европейския парламент е приела доклада й, в който се предлага въвеждане на по-ясни правила за авиокомпаниите при обслужване на пътниците във всички европейски страни. Окончателното решение за промени в сега действащите регламенти обаче ще бъде взето след гласуване в Европарламента. Промените целят да се въведе равнопоставеност и икономически стимул както за самолетните компании, така и за пътниците и туроператорите.
Липсата на прозрачност при формирането на цените на самолетните билети се оказва един от основните проблеми в повечето европейски страни. Често се продават билети, без към него да се включват таксите за чекиране и поне един багаж. Това на практика подвежда пътниците, които не могат да летят, без да доплатят двете услуги. Ето защо двете такси трябва да отпаднат, тъй като това са задължителни услуги, които не трябва да бъдат таксувани допълнително, категорична е Първанова. Друг проблем, който предстои да бъде решен, е отпадането на допълнителното заплащане при прехвърлянето на билета на друго име и при презаверяване на билетите при извънредна ситуация. Пречка за нормалното предвижване е Европа е и казусът с двупосочните билети, когато при неявяване в едната посока, билетът автоматично изгаря и в другата. Според евродепутата не бива да се отлага и решаването на въпроса с компенсациите при анулиране на полети закъснения над 3 часа, като в тях бъдат включени всички загуби и такси, които пътниците са платили по време на престоя си.
Сред предложенията е и промяна на сегашната законодателна практика. Сега, когато една авиокомпания загуби лицензите си или фалира, на обезщетения имат право единствено пътниците, които са купили билетите си от туроператорски компании. Другите остават ощетени. Това води до дискриминация на пътниците, които са решили да купят билетите си сами, обясни още Първанова.
Липсата на информация за отменени и закъсняващи полети, както и за изгубен багаж пък са сред най-честите оплаквания на пътуващите със самолет. Така в последните две години броят на жалбите расте и само за година те са средно по 70 хиляди за целия Европейски съюз.