Дянков скочи на Мавродиев

Мина времето

Войната между нарочения, но несбъднал се финансов министър Стоян Мавродиев и човека от кръстовището, намерен в САЩ и станал финансист номер 1 на България – Симеон Дянков, се ожесточава. Вицепремиерът се е меракландисал да прави финансова ревизия на Комисията за финансов надзор. Това решение бе предшествано от разгорелия се медиен дебат по отношение на управлението на дълговете на България и най-вече за харченето на Сребърния фонд. Шефът на КФН Стоян Мавродиев открито упрекна финансовия министър в недалновидност. Дянков сви перките и донякъде прие да пипа по-внимателно резервните пари за бъдещи пенсии. После, с поправка в Закона за държавния служител, поиска да направи работещите в КФН държавни служители. Въпреки че те са с особен статут като работещи в независим надзорен орган. Мавродиев скочи отново, а проектопромените в Закона засега отлежават в Народното събрание.

Дянков очевидно се е отказал от окопната война и тръгва на ръкопашен бой с Мавродиев. Последният пък скочи с нарочно становище по заповедта на Дянков, която препрати до медиите. В него шефът на КФН обвинява финансист ‘b91, че заповедта му противоречи на българското и европейското законодателство.

nbsp;

На 20 март тази година в Комисията за финансов надзор е постъпила заповед на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с която, във връзка с писмо от предния ден на Симеон Дянков, заместник на министър-председател и министър на финансите, се възлага финансова инспекция на КФН. Във връзка с нея КФН заявява, че заповедта е незаконосъобразна поради противоречието й с редица норми както от националното ни законодателство, така и от нормите на правото на Европейския съюз. Заповедта представлявала нарушение на заложения в Конституцията на Република България принцип за разделение на властите. Нещо повече, заповедта погазвала грубо както независимостта на КФН, заложена изрично в Закона за комисията за финансов надзор (ЗКФН), така и независимия регулаторен статут на КФН съгласно нормативните актове на правото на Европейския съюз. Една от целите на цитираната Заповед е да се изземат функции от компетентните органи, контролиращи дейността на КФН, а именно – Народното събрание и Сметната палата. Не на последно място обхватът на назначената инспекция вече е бил предмет на няколко независими проверки и одити, извършени от страна на Сметната палата в последните месеци.

Мавродиев упреква Дянков и заради това, че извършването на финансова инспекция на КФН, включително и разглеждането на сигнали срещу нейната работа, е извън правомощията на Агенцията за държавна финансова инспекция.

Мавродиев е на мнение, че става дума и за нарушение на конституционно определения принцип за разделение на властите. Агенцията за държавна финансова инспекция е администрация към министъра на финансите, от което следва, че е част от администрацията на изпълнителната власт. Според Закона за администрацията Комисията за финансов надзор не попада в приложното й поле, а следователно и в това на Закона за държавната финансова инспекция.

На трето място Мавродиев набляга на независимостта на КФн съгласно закона, с който е създадена Комисията за финансов надзор – специализиран държавен орган за регулиране и надзор върху небанковия финансов сектор. При осъществяване на своите правомощия комисията е независима от изпълнителната власт и се отчита за дейността си пред Народното събрание. Председателят и членовете на комисията се избират от Народното събрание. Отчетността за дейността на комисията се осъществява чрез представяне на годишен отчет за дейността, годишен финансов отчет и отчет за изпълнение на бюджета пред парламента.

В Закона за КФН пише също така, че Министерският съвет не може да изменя проекта на бюджет на комисията, а само изразява становище по него пред Народното събрание, посочва още Мавродиев. Текстове отреждат също така отчетът за изпълнението на бюджета на КФН и годишният й финансов отчет да се проверяват от Сметната палата, като докладът на Сметната палата се представя в Народното събрание. Така законодателно е регламентиран самостоятелен ред, по който дейността на КФН по изразходване на бюджетни средства да бъде контролирана, като се има предвид статутът й на държавен орган, независим от изпълнителната власт. Това изключва възможността за дублиране на контролните функции на посочените органи – Народно събрание и Сметна палата – от страна на Държавната финансова инспекция.

Предприемането на всякакви действия от страна на органите на изпълнителната власт и/или трети лица би представлявало пренебрегване на независимия статут на Комисията за финансов надзор, съответно сериозно нарушение на цитираните европейски нормативни актове и би предпоставило стартирането на съдебни дела пред компетентния европейски съд и наказателни процедури срещу страната ни, предупреждава шефът на КФН.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст