Със закъснение от няколко месеца Столичният общински съвет все пак взе решение да отпусне средства от градския бюджет, с които да бъдат разплатени първоначалните разходи по интегрирания проект за модернизация на обществения превоз. На практика с това се отпушва европейското финансиране от 122 млн. лв., тъй като вече ще могат да се организират тръжните процедури и да се осигурят авансовите плащания.
Договорът за обновление на градския транспорт беше подписан през август 2011-а, но досега по него реално почти нищо не е свършено, а крайният срок за реализацията му е до лятото на 2014 година. Иначе сред основните приоритети на проекта са създаването на Интелигентна система за управление на трафика и по-точно инсталирането на модерно оборудване на 20 основни кръстовища, на които сега превозните средства на обществения транспорт чакат най-дълго в задръствания. Освен това е предвидено поставянето на 600 нови електронни информационни табла на спирките, показващи вида на превозното средство (автобус, тролейбус или трамвай), номера на линията, крайната спирка, актуалното време на пристигане и други. До края на 2013-а пък трябва да бъдат купени 50 нови тролейбуса. Според плановете те ще са 18-метрови, с капацитет 160 пътници, и ще обслужват най-натоварените линии (с номера 1,2,5 и 9). Наред с това е предвидено и изграждането на нова трамвайна линия от центъра до кв. Дървеница, както и цялостната реконструкция на трамвайното трасе по бул. България от бул. Витоша до колелото в кв. Борово.
Именно за последния обект преди дни общината обяви и обществена поръчка, която засега е единствената за целия интегриран проект. Дългият 3.7 км участък е един от най-натоварените, но въпреки това не му е правен ремонт от почти 30 години. Сега за целта са предвидени над 12 млн. лв., с които ще бъде извършена пълна реконструкция на релсовия път, контактната мрежа и кабелното захранване. Планирано е също обновяване на всичките 14 спирки, включващо: цялостен ремонт на пероните, монтиране на нови навеси и електронни информационни табла. На обезопасителните парапети, спиращи достъпа на хора, също ще се извърши частичен ремонт, а зелената растителност от двете страни на линията ще бъде напълно възстановена. Всичко това е необходимо да се свърши за 300 дни след подписването на договора с изпълнителя.
Изискванията към кандидатите са да имат поне 25 млн. лв. оборот за последните три години, както и да са проектирали жп трасета. Документи могат да се подават до 27 април, а отварянето на офертите е насрочено за 30 април.
Хубавото в цялата работа е, че Брюксел и Европейската банка за възстановяване и развитие, която осигурява заем на София за съфинансиранто на проекта, ще следят изкъсо за пълната прозрачност при възлагането на поръчките. Освен това те са заложили редица условия към фирмите, които ще бъдат избрани за изпълнители. Така например тези, които ще правят реконструкции на кръстовища или трамваен релсов път, трябва да изготвят оценка на очакваното въздействие от шум и вибрации и ако е необходимо да предприемат мерки за ограничаването им. Помислено е и за строителните отпадъци за които задължително ще се иска да бъдат съхранени за рециклиране. Ще бъде сформирано и звено за изпълнение на проекта, което ще отговаря за всички дейности и ще координира реализацията.
Дали след две години София ще има европейски обществен транспорт, отсега е трудно да се каже – предвид множеството злополучни проекти у нас. Факт е обаче, че местната власт за пръв път ще разполага със сериозни средства и при добро управление може да постигне една наистина качествена промяна.