Възраждането на един блян

Министърът на земеделието Мирослав Найденов е основният борец срещу високите цени в кабинета.

От легендарното За Бога, братя, не купувайте до актуалното Християнското е да намалят цените за празниците политиците не спират опитите си да посвирят на най-тънката струна от народната душа. Заканата на министър-председателя Бойко Борисов и на земеделския министър Мирослав Найденов да санкционират земеделските производители заради цените на яйцата съживява стара мечта. Тя е, че въпреки пословичната си липса на солидарност, българите в единство с властта могат да се надигнат и да преборят като същински св. Георги спекулативния змей.

През седмицата председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Едуард Стойчев съобщи, че предстоят законодателни промени, които ще ограничат надценките, слагани от търговските вериги. Денят преди Великден пак ще отидем произволно в няколко магазина и месарници. Установя ли, че спекулативно измъчват хората, на практика да стават печалбари, нито едно постановление няма да пусна да мине по тази тема, предупреди в средата на март пък премиерът Бойко Борисов, чието бащинско чувство към народа избуява под най-разнообразни форми. Независимо дали във фокуса попадат производители, дребни или едри търговци, българските правителства периодично търсят механизми, с които да влияят върху цените.

На ринга: търговците vs. държавата

nbsp;

Изключение не прави и правителството на тройната коалиция, което през лятото на 2007 г. опита да спре поскъпването, като обяви мониторинг върху цените на 15 основни хранителни продукта в 15-те най-големи града. Тогава Комисията за защита на потребителите започна да публикува на сайта си информация за минималните, максималните и средните цени на наблюдаваните стоки в определени магазини, както и за стойностите им на борсата. По думите на тогавашния министър на икономиката Петър Димитров целта е да се знае къде е по-изгодно да се пазарува.

Първенецът по проверки на цени от сегашното правителство е земеделският министър Мирослав Найденов. Бойното му кръщене в тези акции беше през декември 2010 г., когато той анонсира акция срещу спекулата с хранителни стоки. И тогава, както и сега, предстояха празници. Основните действащи лица бяха служителите на ДВСК и Комисията за защита на потребителите, които обикаляха магазините и записваха цени. Найденов обоснова инициативата си с дисциплинирането на търговците. Друга идея на министъра и екипа му – за месния стандарт Стара планина, доведе до трайно поскъпване на изделията, разпространявани като такива. Аз съм убеден, че качествените храни са по-скъпи и давайки повече за качествените храни, ние получаваме по-високо качество, коментира той темата през миналата година.

Ценовата епопея

nbsp;

Във ведомството му обаче мислят не само за потребителя, но и за родния бизнес. Яйчената драма придоби сериозни измерения не на последно място и защото министерството спря евтиния внос от Полша заради оплаквания на родни производители. Изобщо правителството разбира подкрепата за земеделските производители като услуга, която при определени ситуации трябва да се върне. Затова и Борисов демонстрира шумното си недоволство, че слагаме пари, от парите на държавата, от парите на хората с ясното съзнание, че очакваме реванш пак за тези потребители по време на годината. Това на практика е дотация.

Във вторник министър Найденов инспектира единствения хранителен магазин в тежко пострадалото от наводненията село Бисер. Открил, че цената на яйцата в него е 30 ст., той обяви, че при това положение тя може да се свали и другаде. На онези места, които обаче не са били заляти от язовир, нещата стоят по-различно. По борсите бройката върви от 0.30 до 0.36 лв., а крайният потребител най-често си купува едно яйце на цена между 36 и 50 стотинки. Влизането в сила на европейската директива за хуманното отношение към кокошките сигурно също е една от причините за високата му стойност. Но традиционно се знае, че в България преди Великден винаги поскъпват яйцата и агнешкото, преди Никулден – рибата, а преди 8 март – цветята.

Въпреки редовните медийни заклинания на кабинета за намаляване на цените бившият здравен министър Стефан Константинов падна жертва именно на надценките в поверения му ресор. Тук трябва и да споменем все пак, че ако нямаше корпоративна война в българските медии, случаят с разликата в цените на лекарствата в България и Турция едва ли щеше да стане известен.

Фалшивият избор

nbsp;

Той е между свободния пазар и правителствената регулация, макар на пръв поглед да изглежда, че противопоставянето е между популизма на политиците и некоректността на търговци и производители. Но нека да поразсъждаваме малко за некоректността. Съвсем логично е предприемачите да бъдат движени най-вече от собствения си интерес. Традиционно те предпочитат да печелят от цени, а не толкова от оборот – по това манталитетът на българския бизнесмен наистина се различава от този на западния. Но това са общи впечатления, които не са изчерпателни. Дори и да са верни обаче, подобно поведение не е морално укоримо. Ако еластичността на пазара издържи и надценката не убие съвсем търсенето, то и търговецът, и производителят имат право да избират на каква цена да пласират стоката си. Това са законите на играта, утвърдени именно от българските политици. Впрочем, ако правилата на т. нар. свободен пазар и конкуренцията бяха абсолютно валидни, нямаше да се стига до огромното преимуществото, което едрият търговски интерес има пред потребителския.

Тук дори не става въпрос за картели или за злоупотреба с господстващо положение – просто пазарът допуска изкривявания във вреда на някоя от страните. При определени условия производителите и търговците могат да се стремят към предлагането на по-качествени продукти и услуги на по-ниска цена. Валидно е обаче и обратното. Ако нямат стимул, а и особено ако конкуренцията възприеме същото поведение, те могат да намалят количеството или да влошат качеството, като в същото време вдигнат цената. Да вземем например ядките, които на българския пазар за няколко години масово започнаха да се предлагат в опаковки от по 80 или 90 грама при стандартните 100-грамови преди. Цената им, разбира се, се увеличи или в най-добрия случай остана непроменена. Същото се отнася и за намаляването на грамажа на хляба.

Заплати и разноски

nbsp;

Въпросът има две страни – доходите и цените. България е в криза, довела до рязко свиване на доходите и огромна безработица. (Въпреки че статистиката показва ръст на разходите за работна ръка, това по всяка вероятност се дължи на съкращаването на нискоквалифициран персонал.) В същото време стойността на продукти и услуги от първа необходимост си пълзи безпроблемно нагоре. И никой, и нищо – нито народното недоволство, нито антимонополните органи, нито заканите на министър-председателя, изглежда, не са в състояние да предотвратят това. Заплатите са замразени или намаляват. Държавата, като сериозен участник в пазара на труда, тъй като наема значителен брой и не само административни служители, не може да увеличи заплащането главно заради икономическата криза, дефицита в бюджета и т.н.

В тази атмосфера увеличението на цените наистина придобива политически оттенък. Но хората във властта или нямат инструменти, с които да повлияят реално на ситуацията, или пък там, където имат, предпочитат да не го правят. В енергийната сфера, в която държавата има сериозни регулаторни правомощия например, на поскъпването се е гледа като на нещо неизбежно, подобно на идването на пролетта. Дали причината ще е вдигането на цената на основните суровини на световните пазари, или направените инвестиции в преносната и разпределителната мрежа е без значение. Държавата, заемайки позата, че не се намесва и посочвайки за първопричина за движението на цените естествената пазарна инерция, всъщност е най-сериозният участник в ценообразуването. Защото отказът от по-строги регулации и водене на политики също е начин да се свири мачът. Това поведение вече се е превърнало в утвърдила се система, която не зависи от смяната на отделните партии или политици.

Много удобно е за всяко правителство да нарочи предприемачите за основен виновник за незавидната народна съдба. В същото време политиката в България никога не е била безпристрастен посредник между търговци и потребители и между различните слоеве на обществото. Обратно на разпространеното мнение днес властта няма желание да се меси в пазара. Изключение са случаите, в които това носи лична изгода или води до помпане на популярност. Регулирането на икономиката обаче е сериозна част от работата на политиците, но и такава, от която те с радост бягат. Това е и една от причините в обществения дискурс да преобладава демодираната мантра за пазарната саморегулация. Тя е продукт не на свободомислие и свободолюбие, а именно на отказа да се носи политическа отговорност.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст