Многобройните намаления, отстъпки и безплатни екстри , които заливат пазара за мебели и стоки за дома, дадоха известен резултат през периода март-април. Оборотът в този сектор на търговията на дребно нарасна през март с 4.6%, което е и най-доброто постижение въобще за продажбите на вътрешния пазар. За сравнение – през февруари бе отбелязан рекорден спад на месечна база – над 13 на сто.
Според статистици ръстът за април ще е в рамките на 1-2%, но като цяло картината не е никак добра – на годишна база спадът в обемите на търговия с мебели е над 12 процента. Продължават да се свиват и цените – те също са по-ниски с 12 на сто в сравнение с март-април 2011-а.
Търговци в специализирани магазини в София твърдят, че основният интерес на клиентите им през миналия месец е бил насочен към мебелите с понижени цени или на изплащане на вноски без оскъпяване. Сред най-продаваните стоки за дома са килимите, чието намаление в различните вериги варира от 20 до 40%, следват платовете за пердета, които се продават с около 30% под цените си от миналата година.
Февруари засега остава засега месецът с най-слаби продажби на мебели от 2005-а насам. Наистина през март бе регистрирано покачване, но постигнатото ниво пак остава под това от 2005-а с близо 7 пункта.
Големият проблем за бранша продължават да са цените на продаваните стоки. Повечето от магазините работят на ръба на оцеляването поради свитите цени и малкото продажби. Вносът на скъпи мебели е намалял за първите три месеца с около 40% и напоследък става само след предварителен договор с клиента и получаване на предплата. Българските производители на мебели вече гледат с по-голяма надежда към експорта, отколкото към вътрешния пазар. Все пак очакванията са до лятото да има положителна промяна в пазарната ситуация и продажбите да се увеличат на месечна база с още 3-5 процента. Въпросът е какво ще се прави след това, тъй като есента и зимата по традиция са слаби сезони за мебелните покупки? Ако стагнацията се запази до пролетта на 2013-а, ще има преструктуриране на повечето от търговските вериги и закриване на по-малко оборотните търговски обекти, категорични са хора от сектора.
nbsp;
Изменение на оборота в търговията с мебели и други стоки за дома в % спрямо предишния месец
Ноември 2011 -13.7
Декември 2011 -8.7
Януари 2012 -6.4
Февруари 2012 -19.5
Март 2012 -12.1
Забележка:Данни на Националния статистически институт.