Еуфорията отпреди 18 май около борсовия дебют на Facebook като публична компания – с пускането на допълнителни акции, с повишаването на началната им цена, с опашките за записване на акции – отстъпи място на реалността. Държавата с население от 900 млн. фенове губи обаянието си на борсата. Акциите на социалната мрежа не оправдаха очакванията на експертите – поскъпнаха едва с 0.23 долара (0.6%) в първия си търговски ден (18 май)на електронната борса Nasdaq. Този ефект беше доста разочароващ на фона на еуфоричните очаквания, а следващите дни не бяха по-добри… и не успяха да добавят стойност към пазарната капитализация на компанията.
Според Wall Street Journal нито едно от обявените през последните девет години американски IPO в тези размери не е започвало толкова слабо. От общо 24 такива публични предлагания само при осем е отбелязан спад след първите три дни.
… А началото на борсовата търговия на Nasdaq беше повече от празнично и беше дадено дистанционно от щаба на Facebook в Силициевата долина лично от главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг.
Пласирането на 421.2 млн. акции на социалната мрежа при първичното публично предлагане на цена от 38 долара за брой й даде пазарна капитализация от 104 млрд. долара. А това направи Facebook най-скъпата американска компания, излизала на борсата. Листването на компанията е най-голямото в интернет сектора и третото по големина за американска компания изобщо.
Общо 180 млн. акции емитира самата компания, а останалите 241.2 млн. са от нейните акционери. Основателят Марк Зукърбърг продаде 30.2 млн. книжа, оценени на 1.1 млрд. долара, от своите 533.8 млн. акции. Останалата част от дела му в компанията струва над 19 млрд. долара. Другите инвеститори в социалната мрежа получават общо около 9 млрд. долара от продажбите на акции, които са на обща стойност 16 милиарда.
Сред възторга на новобогаташите се чуха и трезви гласове. Някои от инвеститорите скептично започнаха да се питат дали подобна цена е оправдана. И започнаха едни съмнения….
Първият удар по Facebook дойде от американската компания General Motors, според която рекламата й в социалната мрежа е неефективна и затова ще се откаже от нея. А автомобилният производител разбира от тези неща – неслучайно е третият по големина рекламодател в САЩ.
Новоизлюпените технологични милионери се оказаха по-практични и успяват да избегнат грешките от времето на дотком-бума в края на 90-те години. Неслучайно спечелилите от първичното публично предлагане на Facebook веднага започнаха да продават акциите си. Показателен за това е фактът, че 57% от книжата, регистрирани на борсата, са на сегашни акционери в компанията. За сравнение, при първичното публично предлагане на Google през 2004 г. акционерите в компанията се разделиха само с 28% от общия брой акции.
Компанията обяви също, че променя и периода след първичното публично предлагане, в който старите акционери няма да имат право да продават акциите си. Докато традиционно той е шест месеца, сега бе намален наполовина.