СЕМ прекроява скритата реклама

Migration Image

… Разбирам, че ограничението при споменаването на марки е имало някаква благородна цел – да защити потребителите, но днес по-скоро изкривява информационния поток. Все пак в наше време много от новините се генерират от компании. В чуждестранните медии не съм виждал някой да казва например Стив Джобс, мениджър на … компютърна фирма. Споменава си се Епъл … Има цели сектори – като телекомуникациите, компютрите, автомобилите, в които новините просто биват създавани от компании. И в това няма нищо лошо. Лично аз предпочитам да ми спестяват имената на политиците, чалга певачките и другите измислени шоу звезди. Техните имена не ми носят никаква стойност. Но искам да знам коя компания е пуснала ново финансово мобилно приложение или лека кола със система за автоматично спиране при опасност от сблъсък. Не става въпрос, че фирмата ще се изрекламира, ако й се каже името. Става въпрос, че зрителите реално не научават цялата информация, ако бъде скрито това име. Стои половинчато и тъпо. Така потребителят alexandrov е коментирал намерението на Съвета за електронни медии да напише нови правила за скритата реклама и продуктовото позициониране. От няколко дни на сайта на регулатора висят методически указания по темата, които ще бъдат подложени на публично обсъждане, а целта им е да дадат повече свобода на медиите. На практика това са указания за отдел Мониторинг към съвета как и кога да санкционира споменаването на търговските наименования в ефира.

Сега, ако представител на дадена фирма е поканен от някоя телевизия да коментира тема, по която е експерт, се представя само като такъв. Без името на компанията, за която работи. Тази практика ще отпадне категорично, закани се шефът на СЕМ доц. Георги Лозанов. Според него в интерес на зрителя съветът ще въведе критерии хем за да бъде аудиторията информирана, особено при събития от обществено значение, хем да не се прекалява с упоменаването на търговските марки. Това трябва да бъде драматургично обосновано, допълва още Лозанов.

В документа СЕМ предлага преди да се санкционират медиите за споменаването на някоя търговска марка, да се вземе предвид начинът на демонстрацията й, както и дали нейното споменаване води до заблуда у публиката. Не бива да се пренебрегва също така честотата на споменаване или показване на стоки, услуги, наименование, търговска марка или дейности на производител на стоки или доставчик на услуги; тяхното налагане чрез говорни или визуални акценти; демонстрацията на подчертано положително отношение, а в други случаи – отсъствието на безпристрастен или критичен поглед; отсъствието на плурализъм при представянето; посочването на адрес, телефон или интернет-координати. Доставчикът на медийно съдържание не трябва да допуска и скрита реклама, освен ако няма логика в това, ако една марка или продукт се критикуват, да не се спомене кои са те. Надзорниците са предвидили още един текст : Възнаграждение или друго подобно заплащане не са задължителен елемент, който трябва да е установен, за да е налице скрито търговско съобщение. По тази точка най-вероятно ще има доста недоволни, тъй като и сега нерядко се уреждат подобни отношения точно по този начин. Най-големият плюс за медиите безспорно ще е разрешението, когато интервюират никого в предаване с информационна насоченост, да изписват не само името, но и неговата служебна позиция, включително и имена на юридически лица и експертната им компетентност. Марката обаче не може да бъде изобразявана графично.

Според продуцента Мартин Захариев не е нормално в новините да се изписва, че Иван Иванов е банкер, защото това е анонимна позиция. Захариев твърди, че е необходимо и неговата позиция, и името на фирмата му да се изписват свободно, без да се води вече като реклама, както е в момента. Гилдията на продуцентите поставя въпроса така: Защо спортистите се появяват по телевизиите по време на състезание с логото на спонсорите по екипите си и това не се води реклама?

Излизането на бизнеса от анонимност със сигурност ще му се понрави и ще заздрави неговите отношения с другата страна. Вярно е, че нито той има полза от слаби медии, нито медиите от недоразвит и незабележим бизнес. Само че с вдигането на ветото за споменаването на брандовете в информационни предавания има опасност да гледаме само новини, родени от компаниите. Те ще могат безпроблемно да влизат не само в сутрешните блокове, но и в информационните емисии. Това няма да е чак толкова неприятно явление, ако сега не се впусне мало и голямо да генерира събития от обществено значение. Не се ли дифинира последното понятие конкретно и ясно, за такова може да се приеме и боядисването и брандирането на пейките в парка. Или пък откриването на детска площадка в Люлин от фирма за кисело мляко. Досега подобни хуманни инициативи минаваха по телевизиите, само че дамгосани с логото платено съобщение.

Гилдията има един месец, за да направи корекции върху документа, предложен за обсъждане от СЕМ. Дотогава е необходимо да се даде точна формулировка на това кое допринася за качеството на предаването и доколко медийната услуга в интерес на аудиторията не противоречи на разпоредбите и е допустима практика. Така изписани, част от понятията позволяват различни трактовки. И от рекламодателите, и от разпространителите на медийно съдържание. Все пак в България саморегулацията няма традиции. И ако нещо изрично не се изпише в законов документ, то спазването му си остава само в сферата на имагинерните начинания. Иначе новините ще започват и свършват само с маркови послания. Всъщност те може да са по-приемливи от политическите, но едва ли властта ще го преживее спокойно. В крайна сметка медиите са тези, които правят нескрита реклама на политическите играчи.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст