Слънчев бряг е курорт, не музей

Migration Image

Само седмица ни дели от официалното откриване на летния туристически сезон в Слънчев бряг (на 9 юни). И както се случва почти всяка година, той отново беше предшестван от сблъсъци между държавата и частниците. Този път обаче искрите, които прехвърчаха между ръководителите на туризма у нас и собствениците на хотели в курорта, бяха угасени в зародиш.

Преди седмица браншът въстана срещу бариерите на входовете на комплекса. Собствениците заплашиха с протест и поискаха среща с министър Делян Добрев. Нека припомним, че и миналата година, точно в началото на месец юни, хотелиерите блокираха пътя за Слънчев бряг, защото бяха недоволни с новите правила за влизане в курорта.

Изпълнителният директор на Слънчев бряг АД Златко Димитров контрира нервната реакция на хотелиерите с обяснението, че в комплекса бариери не е имало нито миналото лято, нито сега. Да, има контролен режим, за да не щъкат по всяко време голф колички и товарни автомобили. Те паркират на алеите и пречат на туристите, а ние се грижим за тяхното спокойствие, категоричен беше Димитров.

От миналото лято в курорта има по-строги правила за достъп за нерегистрирани таксита и товарни автомобили. Такситата, за да работят в комплекса, плащат 250 лева. Толкова е и таксата за влизане на товарен автомобил. С тези пари се поддържат зелените площи в комплекса, осветлението, чистотата, подменят се пейки и кошчета. Автобусите с туристи и ли техните леки автомобили влизат в курорта без никакъв проблем – за тях няма ограничение, съобщи Димитров.

Срещу какви точно бариери протестират хотелиерите така и не се разбра. Но успяха да убедят министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев да спре представяния за пилотен проект за България на една от най-големите световни компании Капш в курорта Слънчев бряг. А тя трябваше да се ангажира с организацията и гарантирането на сигурността в комплекса. Иде реч за възможността за въвеждането на най-авангардните методи и технологии за управление на цялостния трафик в курортния комплекс и неговото мениджиране. Австрийците били предвидили инвестиции за курорта в размер на 3 млн. евро още в рамките на първата година, убеждаваха ни от икономическото ведомство преди време. Та проектът беше спрян, независимо че преговорите с австрийците се водиха почти година, а решение за сключване на договор с компанията вече е било гласувано от съвета на директорите на Слънчев бряг АД, чийто председател пък е заместник-министърът на туризма Иво Маринов. Всъщност обяснението за тази непоносимост е в поговорката, че

безплатен обяд няма

Осъществяването на това начинание със сигурност щеше да бръкне в джоба на потребителите.

Според Елена Иванова от съюза на собствениците Слънчев бряг хотелиерите са се възпротивили на входа на комплекса да бъдат пускани бариери (което беше един от основните моменти в проекта) и гостите на хотелите да плащат, за да влязат в курорта.

Слънчев бряг да не е Националният исторически музей, за да вземаме пари на хората, които го посещават – възропта пред в. БАНКЕРЪ Иванова. – Ние приветстваме всички инициативи, които биха гарантирали сигурността на нашите гости, пък и на самите нас, но не смятаме, че с плащането на входни такси това ще бъде постигнато. В крайна сметка ние сме данъкоплатци и държавата има ангажимента да осигури сигурността ни.

Не е на същото мнение обаче изпълнителният директор на Слънчев бряг АД Златко Димитров, според когото истинските ползи от реализацията на този проект не били достатъчно добре разбрани от частните хотелиери. Така или иначе на този етап остана все още дискусионен въпросът за контролния режим, за паркирането и сигурността в курорта, а предложенията как всичко това да бъде решено все още се обсъждат. А

бариерите в курорта си остават просто част от пейзажа

поне засега. От близо три години монтираните на подходите към Слънчев бряг съоръжения не са работили. Достъпът за всякакъв вид превозни средства е напълно свободен. Според Димитров съоръженията няма да бъдат демонтирани, тъй като могат да бъдат ползвани в определени случаи – например когато има организирани по-големи събития и то единствено с цел сигурност. Проблемите с автомобилния трафик и с поддържането в добро състояние на голямата по обем инфраструктура в комплекса са основна грижа и отговорност на Слънчев бряг АД. Въведените през миналия летен сезон мерки за контрол на трафика, ограничаването на безразборното паркиране чрез обособяване на Синя зона, забраната за хаотично движение на вело-рикши, на АТВ-та, мотоциклети и др. опасни средства по пешеходните зони са дали някакъв резултат и най-после е създадено нужното ниво на комфорт за почивка на туристите. Определени са и часовете, в които колите, които зареждат заведенията, могат да влизат до обектите. След 16.30 ч. това не може да се случва, тъй като почиващите започват да излизат на разходки. Нощните заведения, които имат нужда от повторно зареждане, ще могат да го правят от 1 до 6 часа сутринта.

Зад решението на министър Добрев да запрати в ъгъла проекта, обявен като австрийски, обаче може би прозират и други мотиви. Вече почти обществена тайна е, че той е предложен не директно от фирма Капш, а от нейни представители у нас (разбирай продавачи на оборудването й). Интересното в случая е, че фирмата, която реално е щяла да го реализира, е софийското акционерно дружество Интелигентни трафик системи, което е регистрирано на…. 27 март тази година. Според списъка на лицата, записали акции при учредяването на компанията, регистрирана в Търговския регистър, са Сател- ТС ООД , собственост на 35-годишната Станислава Арнаудова и на 43 годишната Теодора Михайлова. Дружеството притежава 51 акции на стойност 25 500 лв., а самата Станислава Арнаудова като физическо лице е записала останалите 49 акции на стойност 24 500 лева. Дали пък някакви брожения около дружеството изпълнител не са накарали министъра да пренебрегне решението на съвета на директорите на държавното дружество?! Можем само да гадаем…

nbsp;

nbsp;

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст