Бойко точи голямата ножица

Migration Image

Пословична е страстта на премиера Бойко Борисов към рязането на лентички. За него те са нещо като всевластния пръстен за Толкиновия Ам – Гъл. Достатъчно е да си спомним как при откриването на новата кула на Държавното предприятие Ръководство въздушно движение министърът на транспорта Ивайло Московски, без да се усети, клъцна лентичката преди Борисов. Министър-председателят го изгледа гневно и не пожела да използва своите ножици, за да реже втори. Е, затова министрите в кабинета ще трябва да са особено внимателни при задаващия се точно преди парламентарните избори богат урожай от церемонии по откриване на инфраструктурни обекти.

Най-голямата дандания без съмнение ще е около

Дунав мост 2

След близо 60 години чакане това ще е второто съоръжение, което ще ни свърже с Румъния. Сергей Станишев започна да го строи, а Бойко ще го открие. Но далеч по-важни от политическите задявки са чисто икономическите изгоди, които мостът ще донесе както за Видинския регион, така и за цяла Северозападна България. Територия, определяна за една от най-бедните не само у нас, а и в целия Европейски съюз. Още по-хубавото при този проект е, че въпреки многобройните проблеми той ще бъде завършен, без да изгорят предвидените за него европейски средства. Общата стойност на моста при Видин – Калафат, заедно с прилежащата инфраструктура, е 232 млн. евро. Европейската инвестиционна банка предостави заем от 70 млн. евро, по програма ИСПА бяха осигурени други 70 млн. евро, а държавният бюджет отпусна 60 млн. евро. Останалите пари осигуриха германската банка KfW и Френската агенция за развитие.

Договорът за изпълнението на обекта с испанската компания FCC бе подписан на 30 януари 2007-а. Предварително обявеният срок за строителството беше 38 месеца – до средата на 2010-а, а общата стойност на контракта – 99 955 948 евро. След сериозно забавяне бе поставен нов краен срок – август 2011-а, но и той не бе спазен, което постави европейското финансиране под сериозна въпросителна. Облекчението дойде едва в края на 2011 г., когато Европейската комисия изпрати официално писмо, с което даде разрешение за удължаване на финансовия меморандум на проекта до края на 2012-а.

Точно заради този срок в края на октомври бе проведена и една доста безсмислена пиар акция на Дунав мост 2. За да отбележат физическото свързване на двата бряга, дойдоха Борисов, румънският му колега Виктор Понта и еврокомисарят, отговарящ за регионалното развитие Йоханес Хан. Подобна глупост, с откриването на един петкилометров участък от недовършената магистрала Люлин, спретна непосредствено преди изборите през 2009-а и тогавашният премиер Сергей Станишев. За което и досега продължава да бъде подиграван от Бойко Борисов.

Колкото до същинското рязане на лентата на Дунав мост 2, то е насрочено за пролетта. Според строителните инженери дотогава предстои много работа, като освен видимата страна на строителството има и редица дейности по настройката на висящата конструкция. Да не говорим, че мостът има и железопътна част, която тепърва ще се изгражда, а и задължително трябва да бъде подложен на много сериозни тестове за натоварване и измерване на допустимите деформации, което може да отнеме месеци.

Другото историческо събитие в инфраструктурата за тази година ще е свързването на морето и столицата чрез

магистрала Тракия

През 2012-а бяха пуснати отсечките от Стара до Нова Загора (лот 2) и от Нова Загора до Ямбол (лот 3). Сега остава да се довърши последният участък – от Ямбол до Карнобат (лот 4), който се строи от Холдинг Пътища. Плановете са това да стане най-късно до края на май, за да може и там да се пререже лентичката преди началото на летния туристически сезон. По думите на председателя на управителния съвет на Агенция Пътна инфраструктура Лазар Лазаров засега графиците се изпълняват и дори вече има положен асфалт.

Срокът за пускане в експлоатация е февруари, но по договор, когато метеорологичните условия не позволяват изпълнение на определен вид работи, те могат да се отложат. Имайки предвид, че зимните месеци са с отрицателни температури, може да се наложи определено изместване на крайния срок, обясни Лазаров при поредната инспекция през миналата година.

Подобно на втория мост над Дунав и Тракия се превърна в емблематичен за държавата ни инфраструктурен проект. За цялостното завършване на аутобана се говори от 30-40 години, като почти всяко правителство след 1990-а го е обявявало за свой основен приоритет.

Ленти ще се режат и на

магистрала Струма

Строителството на първия участък (Долна Диканя -Дупница) изпреварва графика и при все че срокът за приключването му е есента на 2013-а, изпълнителят – консорциум с водеща фирма Главболгарстрой, вероятно ще се справи доста по-рано. Изграждането на трасето между Сандански и Кулата (лот 4) пък започна в началото на април миналата година. То е поверено на гръцката компания Актор, която за 15-те километра до границата с Гърция ще вземе почти 56 млн. лв. без ДДС. Този обект трябва да бъде завършен в края на 2013-а, но според ръководството на пътната агенция предвиденото за строителството време е прекалено дълго и по всяка вероятност участъкът също ще бъде пуснат предсрочно. В края на 2012 г. в интервю за БАНКЕРЪ и министър Лиляна Павлова даде подобни индикации: Напредъкът по лот 1 е голям, вече е асфалтиран на 60 процента. Лот 4 също напредва.

Няма никакво съмнение и че по

пътя към Босфора

тепърва ще се вдига шум. Първият лот от магистрала Марица – Оризово – Димитровград с дължина 31.4 км, се строи от италианското дружество Кооператива Муратори amp; Чементисти – Чи Ем Чи ди Равена. Работата започна на 20 октомври 2011-а и по договор е предвидено да приключи до ноември тази година. Отсега обаче може да се обзаложим, че фирмите от Апенините всячески ще бъдат пришпорени, за да приключат по-рано.

Същото важи и за втория етап от аутобана – Димитровград – Харманли, който се гради от сдружението Марица хайуей (Пътностроителна техника АД, Порр Технобау) и според контракта трябва да бъде пуснат в експлоатация през август. А иначе ползите от тази магистрала съвсем не са за пренебрегване – тя съвпада с трансевропейския коридор Север – Юг, който свързва Централна и Източна Европа с Близкия изток и Азия. През Марица преминава и пътният трафик за Гърция при пътен възел Ново село.

По график върви и проектът за

8-те км на магистрала Хемус

от околовръстния път на София до гара Яна. При една от традиционните си проверки премиерът Бойко Борисов заяви, че участъкът може да бъде завършен през май 2013-а. Така че изпълнителите от обединение Хемус А2 (Трейс груп холд, СК13 Пътстрой, Конструктор Инженеринг, Хърватия) нямат особено голям избор и ще се наложи да се съобразят със спуснатата свише директива.

За пръв път от много време насам през 2013-а у нас ще бъдат пуснати в експлоатация и напълно завършени железопътни линии. Заместник генералният директор на Националната компания Железопътна инфраструктураХристо Алексиев съобщи неотдавна, че работата по отсечката Свиленград – турска граница е почти приключила. Текат последните тестове и се очаква до дни тя да има издаден акт 16. Във финалната фаза е и модернизацията на лот 1 ( Михайлово- Калояновец) от жп линията Пловдив – Бургас.

Това, разбира се, далеч не е всичко – тепърва ще се откриват регионални сметища и пречиствателни станции, междусистемната газова връзка с Румъния, рехабилитирани второкласни и третокласни пътища, музеи, спортни зали и т.н., и т.н. За всеки обект ще има лентичка, затова още отсега Бойко Борисов трябва да точи голямата ножица.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

С оглед на по-високите цени по българското Черноморие, къде ще избере да почивате това лято?

Подкаст