Хитрите свраки водят с 1:0

Migration Image

В съдбоносния сблъсък между отвратените и отвратителните политическата класа на прехода като че ли спечели – поне временно – преимущество пред излезлия на улицата народ. След първоначалния уплах партийните централи се поокопитиха и започнаха надпревара в реверанси и обещания към протестиращите. Предизборните програми са отворени за почти всички искания, вероятно повечето партии ще предложат граждански квоти като примамка за отделни личности и групи от протестите. Гущерът е готов да къса опашката си до кръста – всеки ден някой от някого се разграничава и отрича, дори необяснимата любов между Яне и Марешки изчезна яко дим.

Под сладникавата глазура от фалшиво разкаяние и показна готовност да бъдат чути справедливите искания на гражданите обаче кипи трескава дейност с една много ясно осъзната цел – да не бъде допусната реална намеса на протестиращите в правилата за предстоящото ново раздаване на баницата на властта. Видя се, че политиците са готови да обещават всякакви социални придобивки, но когато стана дума за поне минимални неотложни промени в Изборния кодекс (който най-после нагодиха в свой общ интерес), застанаха като Раймонда Диен на релсите срещу идващия влак.

Стремежът на партийните централи, по който очевидно е налице разбирателство и синхрон, е да не бъде позволено гражданската енергия от улицата да се прелее в концентриран

електорален вот срещу системата

nbsp;

Заплахата е идентифицирана точно – ако в българския парламент се появи партия с ясна позиция, популярност и антиконформизъм, характерни за гръцката Сириза на Ципрас или италианската Пет звезди на Пепе Грило, старата партийна котерия ще бъде пометена много бързо.

За целта се прилага добре усвоен арсенал от средства – протакане, ласкателства, манипулации, откровени лъжи, всяване на раздори, инфилтриране на доверени хора, които да насочат исканията в руслото на изгодните за отделните партии послания, компромати и интриги, заплахи и дори физически посегателства. Машината за задържане на властта работи на пълни обороти. Умишлено на протестиращите се пробутват крайни и несъстоятелни искания, помпа се тотално

отрицание на политическата организираност

nbsp;

въобще, защото само чрез довеждането до абсурд на критиката към партиите могат да бъдат спасени останките от подкрепа към днешните партии с всичките им клиентелистки и криминални мутации. Странно и дори перверзно е, че българските партийни централи, които отдавна функционират като търговски дружества (ЕООД или АД според спецификата), занимават се предимно с лобизъм и си раздават огромни държавни субсидии, обвиняват протестиращите, че са платени.

nbsp;

Трябва да признаем, че въпреки грохота на уличния протест и бързата радикализация, сериозният анализ не води до оптимистични (за привържениците на истинската промяна) изводи. На фона на обиграните партийни екипи протестиращите граждани изглеждат наивни, хаотични и на моменти дори обречени. Създава се впечатление, че гражданският колос се клати и като че ли скоро ще падне заветният хълм на поредния измъчен български порив към свобода и справедливост.

Кои са аргументите в полза на тази нерадостна прогноза?

Първо, запазено бе изборното законодателство и изборната администрация в досегашния им вид, изгоден за системните и преди всичко за представените в сегашния парламент партии, тъй като им предоставя съществени, определено нечестни, а вероятно и противоконституционни предимства. Бариерите са много високи за всяка нова партия и на практика непреодолими за гражданските формации и инициативни комитети. Освен това законодателството и назначената от политиците съдебна власт могат без проблем да отхвърлят или забавят регистрационните процедури за всеки неудобен конкурент. По този начин организираното участие на протестиращите граждани в изборите по нов, самостоятелен начин се отлага за по-добри времена. Партиите вече предвкусват ситуацията, когато народът отново ще бъде поставен пред дилемата да избира някакво по-малко зло или въобще да не избира.

Разбира се, остава хипотезата гражданската енергия да се качи на някоя подходяща ракета-носител, т.е. малка, некомпрометирана, т.е. неучаствала във властта или извънпарламентарна партия, която би могла да предложи радикално решение – не граждански квоти в партийни листи, а предоставяне на

гражданите сами да съставят листите

Това е добро, перспективно решение и много вероятно ще се намерят достатъчно умни хора да го формулират. Но и тук ще възникнат неизбежни проблеми. Пропагандната машина на системата ще се стовари веднага върху дръзналите да я провокират, ще завалят компромати, а може би и по-неприятни неща. Освен това обществената атмосфера е пропита с недоверие и подозрителност, които вероятно ще бъдат стимулирани до крайност.

nbsp;

Нещо повече, протестиращите са твърде разнородни и е практически невъзможно толкова бързо и безпроблемно да се обединят около една-единствена политическа платформа. Минималистичната версия на този вариант е една или две нови малки партии да вкарат в парламента 20-30 представители на протестиращите, което все пак ще е пробив в системата.

Тук обаче се натъкваме на следващата, втора съществена пречка.

Времето за предизборна организация и подготовка е изключително кратко. В цайтнот са дори и отлично смазаните партийни машини, а какво да говорим за хора, които в голямата си част нямат опит и общностна спойка. Каквото има да се случва, трябва да се случи в следващите две седмици. Старите партии смятат, че това обстоятелство работи за тях, затова отначало създадоха видимост, че ще обсъждат сериозно редица искания на протестиращите, протакаха, а накрая бързо хлопнаха мандалото. След което видимо въздъхнаха с облекчение, измъкнаха се по терлици, свалиха от себе си всяка отговорност и пренасочиха протестиращите към единствената действаща представителна национална институция. Ако има сходна мисъл, която витае из основните партийни централи, тя вероятно е:

Отново ги баламосахме!

Но точно тази увереност в безотказното действие на стария, изпитан арсенал на завладяване и пазене на властта ще изиграе лоша шега на елитите на прехода. Те очевидно не са в състояние да проумеят, че факторите, които доскоро им даваха решаващо преимущество, вече започват да работят срещу тях.

Няма по-типичен пример от променящата се роля на парите в българската политика. До вчера парите бяха най-важни, защото с тях можеше всичко да се купи – избиратели, изборни комисии, медии, журналисти, дипломи за бъдещи управленски звезди и какво ли не още. Можем да бъдем сигурни, че колкото повече пари вложи една партия в предстоящата кампания, толкова по-сигурно ще бъде нейното фиаско.

Защото мнозинството от хората видяха в пълния им размер циничния модел на прехода – плащаме с парите, откраднати от нас, за да избираме все по-големи и по-противни крадци. Същото важи и за най-комерсиалните медии, които досега бяха жадувана и скъпоплатена стока за политиците (и които се продаваха подобаващо). Както виждаме от преките репортажи, гражданите вече скандират срещу конкретни телевизии и неслучайно наблюдаваме такива удивителни лупинги в желанието за оцеляване.

Дори организационният капацитет, който изглежда безспорно предимство за големите партии, не е толкова еднозначен фактор. В минали години подреждането на листите, т.е. постигането на крехък баланс между интересите на различните региони, съсловия и партийни лобита, отнемаше поне половин година. Сега трябва да се случи за дни, включително и за сметка на формалните уставни процедури. В резултат на това ще има малцина доволни и мнозина недоволни, което ще създаде допълнителни тенденции на разпад в и без това дегениращите партийни организми.

Накрая, съвсем не е сигурно какъв тип вот ще наблюдаваме на 12 май. Партийните централи разчитат, че енергията на протеста ще се разпилее и така няма да намали съществено тежестта на отънелите твърди партийни електорати. Но съвсем не е сигурно дали точно така ще реагират недоволните граждани на очевидните опити на политиците да ги излъжат за пореден път. По-вероятно е да се наблюдава масиран, макар и хаотичен наказателен вот с труднопредвидими засега последици.

Но, нека за момент допуснем хипотезата

политическата класа да се възпроизведе

nbsp;

и в следващия парламент. Още отсега е ясно, че се готви някакъв псевдопрограмен кабинет, който да сложи смокиново листо пред срамотиите на партиите и да им спечели малко време лошите спомени да избледнеят. Да се разчита, че след изборите народът ще се разотиде и ще чака февруари 2017 г., за да излезе отново на улицата, е глупаво и наивно. Ако прибавим и крайно сложната социално-икономическа обстановка, в която ще бъде невъзможно да се управлява без високо обществено доверие в аванс, най-вероятно може да се предвиди кратък живот на следващото, 42-ро Народно събрание и задълбочаване на процесите на граждански процес и самоорганизация. Българските елити на прехода още не разбират, че времето вече не работи за тях, а против тях. Хитрите грабливи свраки на прехода водят с едно на нула, но краят на мача е далеч.

Нарушеният обществен договор е набучен на копието на народното недоволство и неминуемо ще бъде поднесен на злоупотребилите с власт по начина, по който го е сторил Иван Асен II с Теодор Комнин. Сергей Станишев каза преди време, че ако правителството на ГЕРБ не си отиде с добро, ще си отиде по друг начин. Това обаче е посланието на мнозинството от българите не само към ГЕРБ, а към всички партии и политици на прехода. От тях зависи дали ще направят правилния избор за доброто на обществото, но преди всичко за тяхно добро.

Александър Маринов

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст