За има-няма месец и половина Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) успя да натрупа завиден актив от обявени процедури, използвайки една от вратичките, оставени в Закона за обществените поръчки. На пръв поглед сумите са малки (до от 67 хил. лв.), поради което се прилага т.нар. публична покана, даваща възможност на възложителя да се договори с определени фирми. Публикуването на поканите е директно, без намеса на служителите на Агенцията по обществени поръчки, като пълната отговорност за точността и законосъобразността на съдържанието на документацията носи възложителят. Другата особеност е, че той може да сключи договор, дори и да е подадена само една оферта. Специалистите са категорични, че поради липсата на какъвто и да било външен контрол при подобни процедури те са изключително удобни за бързо разпределяне на парите между подходящите компании.
Възползвайки се от този спорен модел, на 1 март ведомството на Ивайло Московски обяви процедура за текущо всекидневно и основно почистване на неговите сгради. Става дума за зданията на ул. Дякон Игнатий №9,и№11,на Гурко №5и№6, както и за гаража на ул. Самуил. От техническата спецификация на поръчката пък е видно, че се изисква огромен обем работа – измитане, измиване и подсушаване на твърди подови настилки (работни помещения, стълбища, фоайета, коридори, асансьори) с обща площ от близо 7 хил. кв. м, изхвърляне на отпадъци, пране на килими и пътеки, измиване на прозорци, стъклени преградни стени, полилеи, климатици, радиатори и врати, полиране на мрамор и твърди подови настилки, специализирано почистване на дървени ламперии, врати и шкафове, кожена мебел и тапицирани врати и т.н. На този фон обявената стойност на публичната покана от 66 хил. лв., изглежда, направо абсурдна. Отговорът за разминаването между желаното и възможното изглежда се крие в срока, за който ще се предоставя услугата. Той е или от датата на предаване на обектите до сключването на отдавна чаканото рамково споразумение за периода 2013 -2014 г. на Централния орган за обществени поръчки, което е със същия предмет, или до изчерпване на финансовия ресурс от 66 хил. лева. С две думи – което от двете събития настъпи по-рано. Само че при подобни условия едва ли някоя сериозна фирма ще се навие да захване с тази поръчка. Освен ако прогнозната стойност нарочно не е занижена и впоследствие, след подписването на контракта, бъде коригирана в положителна посока. Подобни примери съвсем не са един или два и няма да е изненада, ако и сега се стигне до подобна развръзка.
Само ден преди анонса за кастинг на чистачите – на 28 февруари, хората на Московски пуснаха още една процедура с публична покана – този път за доставка на оригинални тонери за копирни и печатащи устройства от различни търговски марки. В случая предложението за участие е изпратено до четири дружества, които в началото на октомври 2012-а подписаха рамков договор за доставка на консумативи с Централния орган за обществени поръчки. Това са Роел-98, Кооперация Панда, Ронос и Специализирани бизнес системи. Колко пари обаче ще бъдат похарчени не е особено ясно, но определено няма да са малко. Съдейки по техническата спецификация, доставчикът ще трябва да се погрижи за 88 лазерни принтера, 17 копирни машини, плюс няколко факса и мастилено-струйни принтера. Справка в Агенцията за обществените поръчки показва, че досега договори по рамковото споразумение са сключили няколко министерства и, общо взето, сумите варират от 130 хил. до 350 хил. лв. без ДДС.
На 18 февруари, отново с публична покана, транспортното ведомство обяви поръчка за подготовка, организация и провеждане на голямо публично събитие (по смисъла на Комуникационния план), свързано с оперативна програма Транспортза 2007-2013 година. Впрочем точно по този модел бе избрана и фирмата Кей Ем Ком на експиарката в земеделското министерство Кристина Спасова, за да изработи срещу близо 50 хил. лв. профил във Фейсбук и Туитър на Програмата за селските райони. При транспортното министерство изпълнителят ще получи 25 хил. лв. (без ДДС) за организиране на сбирка за 120 души в София с продължителност половин ден. Ангажиментите му включват осигуряването на зала в столичен хотел, която да е оборудвана с необходимата техника за визуализация, обслужващ персонал, доставка на минерална вода, соленки и сладки за участниците, както и избор на водещ – популярна личност, който ще се одобрява от възложителя.
Въпросната процедура обаче е много съмнителна, след като вече е обявена обществена поръчка, която до голяма степен я припокрива. Тя бе анонсирана на 27 декември 2012-а и е за Подготовка, организация и провеждане на публични събития за нуждите на оперативна програма Транспорт2007 – 2013. Освен това е за далеч по-апетитните половин милион лева. Същата тази поръчка включва срещи и семинари за медиите до изчерпването на предвидените пари. Но пък с мотива за неотложна организация винаги може да се задели и някой лев повече за точните хора.
И пак с публична покана министерството на Ивайло Московски се зае в началото на февруари да търси изпълнител, който да изготви правен, технически и финансово икономически анализ за пристанищния терминал Видин – център. Цената бе фиксирана на 66 хил. лв., тоест малко под допустимия праг, а броени дни преди това същият прийом бе приложен и при избора на фирма, която да подготви необходимата документация за отдаване на концесия и на терминала Русе – изток.
Излиза, че от началото на тази година транспортното ведомство използва единствено публичната покана като начин да разпределя парите, с които разполага. Така че нищо чудно следващият транспортен министър да се окаже неприятно изненадан.