Около един милион лева са пръснали бившият министър на културата Вежди Рашидов и свитата му само за самолетни билети при посещенията си в чужбина. Под ръководството на именития скулптор уж скромното ведомство е харчило за това перо над два пъти повече средства от президентството например, нищо че по презумпция държавният глава има далеч по-многобройни ангажименти зад граница. А и както неведнъж сме отбелязвали, тези разходи на практика са безотчетни, тъй като е почти невъзможно да се хване кой за какво и докъде е пътувал. Списъкът на хората, които летят на държавни разноски, също не е строго ограничен и нищо не пречи някой началник да го допише, както намери за добре.
Проверка на в. БАНКЕРЪ установи също така, че в нито един документ не се посочват конкретни дестинации, до които са летели избраниците на Рашидов. Обикновено институциите обявяват списък с градове, до които най-често им се налага да пътуват служителите им, и туроператорите се ориентират по него за оформяне на ценовите си предложения. В случая обаче подходът е бил, а и продължава да е, коренно различен. При провеждането на поръчки за доставка на самолетни билети през последните години Министерството на културата въобще не е изисквало от кандидатите да дават конкретни тарифи. Всичко е минавало с уговорката да се предложат възможно най-благоприятните цени на авиокомпаниите към датата на пътуването. При това никой не е следил дали те наистина са били такива. Веднъж като е сключен договорът с избраната фирма, от нея се очаква единствено да изпълнява обещаната бонусна програма, както и да предлага преференциалните такси за обслужване.
Всеки, купувал си самолетен билет, разходите за който подлежат на възстановяване, знае, че е много лесно да се правят различни врътки. Така че нищо не пречи в културното ведомство да се пращат фактури за далеч по-големи суми от тези, които туроператорът реално е платил на авиокомпаниите. Дори за един и същи полет, на две съседни места, цената може да варира значително. Подобно нещо вече се е случвало – при посещението на социалния министър от кабинета Станишев Емилия Масларова в Южна Корея.
При споменатите търгове има и други интересни подробности. След като в средата на 2009-а начело на министерството застава Вежди Рашидов, той заварва сключен два месеца по-рано едногодишен договор с Хорнит ООД. По него за фирмата, чиито собственици са Агрохолд АД и Тера груп сервиз ЕООД, а управител е Лъчезар Тодоров, са предвидени точно 480 хил. лева. Информация за изпълнението на този контракт няма (б.а. – което си е нарушение на Закона за обществените поръчки) , но по-важното е, че нова процедура се обявява чак през септември 2010 г., тоест пет месеца след изтичане на споразумението с Хорнит. Разбира се, не бива да се смята, че през това време Рашидов и хората му са си седели мирно и тихо в София. До сключването на нов договор, което става на 27 януари 2011-а, самолетните билети са се доставяли чрез публични покани, информацията за които не присъства в регистрите. Ето защо няма как да се хване колко точно пари са отлетели през този период. Знае се обаче, че в началото на 2011-а за доставчик отново е избрана Хорнит, като този път контрактът й е за 300 хил. лева. Любопитно е, че от тези пари до 27 януари 2012-а са похарчени едва около 160 хил. лв., което означава, че е имало съществен застой при задграничните воаяжи на чиновниците. Но оттогава насетне следва една върволица от поръчки, които така се преплитат времево една в друга, че на човек може да му се завие свят, докато разбере какво точно се е случило.
На 30 март 2012-а ведомството обявява процедура за осигуряване на самолетни билети за превоз на пътници и багаж при служебните пътувания на служителите си. В документацията е посочено, че крайният срок на договора с избраната фирма ще бъде 31 декември същата година, а предвидената сума е 216 хил. лева. Само четири месеца по-късно – на 23 юли, изненадващо е пусната нова поръчка със същия предмет и прогнозна стойност от 240 хил. лева. Тя е от вида ускорена и ограничена. Обяснението за това е, че е възникнала спешна необходимост от осигуряване на самолетни билети, тъй като обявеният по-рано конкурс бил обжалван. Междувременно нескончаемите полети на служителите на културата отново са били подсигурявани чрез публични покани, като само за отпускарските юни и юли (б.а – за когато има информация) са били профукани 30 хил. лева. Така се стига до 26 октомври, когато ускорената процедура е прекратена, тъй като Комисията за защита на конкуренцията оставя без уважение жалбите срещу по-ранната поръчка от 30 март. Именно по нея на 30 октомври за победител е избрано дружеството Елит Травел Интернешънъл, което при управлението на ГЕРБ стана нещо като любимец на всички институции. Договорът с фирмата на Анелия и Красимир Бачийски е за 180 хил. лв. и както вече посочихме – с крайна дата 31 декември 2012-а. Но след като става ясно, че колкото и да се напъват, Вежди Рашидов и чиновниците му няма да могат да изхарчат за два месеца толкова пари, на 10 декември е решено контрактът да бъде продължен. За сведение, до въпросната дата вече са били изразходвани 78 хил. лв., или по около 2500 лв. за всеки работен ден.
Само седмица по-късно – на 18 декември, Министерството на културата обявява нова, много по-мащабна поръчка за доставка на самолетни билети. Тя е с бюджет от 600 хил. лв. и срок от 24 месеца. Договор по нея обаче още не е подписан, тъй като през април е била подадена жалба от един от кандидатите – Космос травел. Случайно или не, излиза, че възлагането на тази поръчка е съвпадало точно с края на мандата на ГЕРБ, ако не бяха предсрочните избори.
Иначе на 18 май служебният министър на културата Владимир Пенев разписва информацията за изпълнението на удължения контракт с Елит травел интернешънъл. От нея се разбира, че за близо петте месеца от началото на годината фирмата е успяла да оползотвори близо 95 хил. лева.