Айви Лий измисля модерния PR

Migration Image

Айви Ледбетер Лий (16 юли 1877 г. ndash; 9 ноември 1934 г.) е един от основоположниците на модерните връзки с обществеността заедно с Едуард Бернайс.

Първо учи в Емори Колидж, а след това завършва Принстън. Работи във вестник като репортер и нещатен дописник. Докато работи в екипа на Демократичната партия по време на кандидат-президентската кампания на съдия Алтън Паркър срещу Теодор Рузвелт, се запознава с Джордж Паркър. През 1904-а двамата основават едва третата в САЩ фирма, която се занимава с връзки с обществеността и която се казва Паркър и Лий.

Фирмата просъществува по-малко от четири години, но през това време Лий се утвърждава като един от пионерите в теорията на връзките с обществеността. През 1906 г. в статията Декларация на принципите той разгръща своите идеи относно концепцията, че специалистите по връзки с обществеността носят отговорност към обществото, която е значително над самото задължение към клиента.

След катастрофа с Пенсилванските железници през същата година Лий публикува съобщение, което е считано за първия официален презрелийз. В него той убеждава железопътните компании да разкриват информация на журналистите преди да са я получили от трети лица. През 1919 г. Лий основава консултантската фирма Айви Лий и Съдружници. Три години след това той той започва работа в Пенсилванските железници, ставайки първият специалист по връзки с обществеността, който да заема административна длъжност.

Айви Лий е бил съветник на Джордж Уестинхаус, Чарлз Линдберг, Джон Дейвис, Ото Кан и Уолтър Крайслер. На 9 ноември 1934 г. Айви Лий умира в Ню Йорк на 57-годишна възраст.

Много историци определят Лий за основоположник на модерните кризисни комуникации. Негов основен конкурент в новаторския PR е Едуард Бернайс.

През 1914 година Айви Лий въвежда PR в много по-голям мащаб, когато е поканен от Джон Рокфелер младши да представлява семейството му и компанията Стандарт Ойл (да излъска семейния имидж), след бунтовете във въглищните мини в Колорадо, познат като Клането в Лудлоу. От тогава той вярно служи на семейство Рокфелер и техните корпоративни интереси, като взима и силно участие в Рокфелер център. Всъщност той е сред първите, които предлагат на Рокфелер младши да даде на комплекса собственото си фамилно име.

Лий става член на Съвета за чуждестранни отношения в САЩ при създаването му през 1921 г. в Ню Йорк.

Айви Лий предлага инструкция на Стандарт ойл за общуване с обществото чрез медиите: Казвай истината, защото рано или късно обществото ще я разбере така или иначе. И ако обществото не харесва това, което правиш, промени политиката си и прави това, което искат хората. Айви Лий е считан за баща на модерния PR заради неговата обществена кампания от 1913-1914 г., когато той успешно лобира за повишаване на таксите за железниците пред неохотното федерално правителство.

Лий следва своята философия последователно, наричана от някои двупосочна улица – да помага на клиентите да се вслушват в общественото мнение и да комуникират чрез съобщения с тяхната аудитория. Като практик обаче Айви Лий често се ангажира с еднопосочна пропаганда от името на клиенти, презрени от обществото.

Малко преди смъртта му, Конгресът на САЩ разследва работата му в нацистка Германия за скандалната компания IG Farben.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст