В доклада за актуализация на бюджета са посочени две основни причини, които налагат това, като и двете са доста спорни. Става дума за необходимостта от възстановяване на по-големи суми по ДДС. Към 31 декември 2008-а невъзстановеният в срок ДДС е 562.74 млн. лв., към 31 декември 2009-а той е 703.62 млн. лв., в края на 2010-а – 563.13 млн. лв., година по-късно е 412.26 млн. лв. и през 2012-а – 354.26 млн. лева. Вижда се, че това не е тенденция за нарастване на невърнатия ДДС, а по-скоро на намаляване.
Другата причина, заради която, според правителството, бюджетът трябва да бъде актуализиран, е системното неизпълнение на целите на приходните администрации. Аз твърдя, че за последните три години Националната агенция за приходите не само е изпълнявала, но дори е преизпълнявала заложените в бюджета цели. За последните две години тя е направила ръст на приходите от 1.4 млрд. лв. въпреки сложните макроикономически условия.
По отношение на обвиненията, че НАП е оказвала прекален натиск върху бизнеса, ще ви посоча два факта, които опровергават това твърдение. През 2008-а ревизиите на НАП са били 26 хиляди, а през 2012-а те са били едва 10 хиляди. При това те не са правени на произволен признак, а от специална дирекция за анализ на риск, създадена по предложение на МВФ.
Анализът, за който говори министър Чобанов, в който приходните администрации изказват опасения, че могат да не съберат планираните приходи, е от началото на годината. В него пише, че съществува риск приходите от данъци да не бъдат изпълнени с 500 млн. лева. Половината от тези пари са вследствие на изместване на данъчни приходи от тази за следващата година в резултат на въвеждане на единната сметка. Заради промени в данъчната политика проблемни са 130 млн. лв. и 120 млн. лв., което е следствие от промяната в макроикономически показатели. Още тогава обаче с експертите от НАП набелязахме мерки за повишаване на събираемостта, така че тези 500 млн. лв. да бъдат покрити.