Наказание от две до осем години затвор за нанесени щети върху железопътната инфраструктура и кражба на релси предлага транспортният министър Данаил Папазов. Това обяви самият той по време на проверка на модернизацията на жп линията Пловдив – Бургас в района на гара Стара Загора. Повод за предложението е инцидентът с дерайлиралия товарен влак в близост до гара Яна в петък вечерта заради кражба на скрепежни елементи. Според него текстовете в Наказателния кодекс, които касаят подобни кражби, са написани уклончиво и трябва да бъдат прицезирани. Предвижда се новите предложения да влязат за обсъждане в комисията по транспорта в парламента в средата на следващата седмица.
По данни на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) досега щетите от петъчния инцидент възлизат на над 400 хил. лева, а само за миналата година загубите за държавата от кражби на релси са за над 1.8 млн. лева. Сумата обаче не включва средствата, които се наливат в отстраняване на щетите и ремонта на пострадалите вагони. Въпреки въведените законови ограничения за изкупуване на черни и цветни метали посегателствата над жп мрежата продължават да нарастват с всяка изминала година.
Транспортният министър определи като терористичен акт инцидента, станал в близост до София и припомни, че ако влакът е бил пътнически, със сигурност е щяло да има и човешки жертви. Той допълни, че само няколко часа преди инцидента между гарите Яна и Мусачево е минал друг товарен влак, а предишния ден е направена и проверка на трасето.
„Кражбите на елементи от жп инфраструктурата се разкриват все по-трудно, защото извършителите намират начин да ги претопят, преди да предадат материала в пунктовете за вторични суровини“, обясни Папазов. От своя страна пък генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев допълни, че дори в нощта след инцидента отново са констатирани кражби на скрепителни и други елементи.
Заедно с журналистите транспортният министър провери модернизираният жп участък от Михайлово до Калояновец, който е част от трасето Пловдив-Бургас. Отсечката е с дължина от 10.6 км и е проектирана по нея да се развива скорост от 160 км в час. Строителството е на стойност 29.6 млн. лева, а изпълнител на проекта е обединението "Джи Си Еф – СК – 13 – Трейс Рейлуейс Консорциум". Строителният надзор пък е поверен на "Етаконс – Вито Прато".
Предстои и основен ремонт на жп гарата в Стара Загора. Ремонтът й се налага, заради изключително лошото състояние на покрива, ел. инсталацията и ВиК мрежата на сградата, построена преди повече от 30 години. Ремонтът й ще струва малко над 4.5 млн. лева, като парите ще дойдат от републиканския бюджет за тази година. Плановете за обновяването на жп гарата вече са готови и предстои да бъде пуснат и самият търг.
Цветомира Личева