Българският бизнес толерира просрочените плащания

Migration Image

Всяка фирма има средно по 20 клиента, които бавят плащанията си, а средният размер на задълженията е около 84 хил. лева. В същото време половината от компаниите не знаят каква е сумата на забавените им плащания. Това показва маркетингово проучване за междуфирмената задлъжнялост, проведено от IPSOS Marketing по поръчка на EOS Матрикс България. Изследването е обхванало над 4000 малки и средни предприятия в страната с годишен оборот от около 4 – 20 млн. лева, от които са селектирани 303 външно-търговски фирми и фирми, търгуващи в България, които отговарят на профила за наличие на затруднения със събиране на вземанията от свои клиенти и партньори.

Българските фирми са изключително толерантни към клиентите си, като чакат средно около 5 до 7 месеца, през които вярват, че ще успеят да съберат забавените плащания. Много малко компании у нас (около 15%), имат специализирани звена, които да се занимават със събиране на вземания и често се обръщат към колекторски фирми след година, когато вече е твърде късно. Според анализа на EOS Матрикс, ако компаниите не успеят да съберат дължимото през първите 9 месеца след падежа на плащането, парите се класифицират като несъбираеми.

Най-основната причина, поради която компаниите забавят плащанията си са финансовите затруднения, следвани от забавени плащания от собствени клиенти и вземанията са от държавни общински институции. В общия европейски план, България е страна, от която трудно се събират задължения.

Най-популярните подходи за събиране на вземания са чрез вътрешни ресурси като телефонни обаждания и изпращане на напомнителни писма. По-рядко компаниите предприемат съдебни действия, тъй като това представлява допълнителен разход за тях. Например, ако една фирма има вземания за 84 000 лв., държавните такси са 2% от сумата (около 1680 лв.), а над 3000 лв. струват услугите на адвокат. Така на фирмата се налага да плати допълнителни около 5000 лева. Тарифата на външните агенции обаче също не е евтина, тъй като те взимат определен процент от събраното вземане, а колкото е по-старо то, толкова е по-скъпо. Според тях обаче, ако фирма се потърси услугите им през първите три месеца на просрочието, парите могат да се съберат на 100%.

Данните на проучването показват ключовата роля на навременното управление на процеса по събиране на вземания – 6% от всички забавени плащания не се връщат никога на фирмите. Сред основните причини, които компаниите изтъкват за невъзможността да съберат вземанията си са: прекратена дейност на клиента, изтекъл давностен срок, а за 30% от случаите компаниите имат съдебно решение в своя полза, но въпреки това не могат да съберат парите си.

Анализът показва, че финансовата култура и дисциплина на компаниите в България се подобрява – 32% от запитаните винаги проверяват кредитоспособността на своите клиенти и партньори. Като основен източник на информация обаче компаниите посочват интернет, а това крие своите рискове. Фирмите-износители, за разлика от компаниите, които търгуват на българския пазар, по-често ползват кредитни отчети или препоръки за проверка на финансовото състояние на партньорите си.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст