Последната съдебна пречка пред изграждането на тунел между Северна и Южна България под връх Шипка отпадна на 28 април. Петчленен състав на Върховния административен съд окончателно отхвърли жалбата на природозащитниците от WWF срещу решение на министъра на околната среда и водите от 2012 г., с което се одобрява инвестиционното предложение за изграждането на съоръжението.
Еколозите настояваха то да бъде отменено поради допуснати нарушения и необоснованост. Според магистратите обаче са спазени изискванията за публикуване на обява, с която да се определят мястото, датата и часът на общественото обсъждане. Публичният дебат е проведен, а възраженията на жалбоподателите са били връчени на Министерството на околната среда. С две думи, от юридическа гледна точка вече има зелена светлина за изграждането на тунела под връх Шипка. От практическа обаче нещата са малко по-различни.
По време на управлението на ГЕРБ въпросният градеж неведнъж бе посочван като основен приоритет. Проектът бе разделен на две големи фази. Първата е довеждащият път плюс обходът на Габрово, която се финансира по оперативната програма “Транспорт” в сегашното й издание, а втората е самият тунел, който бе оставен за новия програмен период. Но с идването на новия кабинет ситуацията коренно се промени и сега такова строителство не фигурира никъде в работния драфт на оперативната програма “Транспорт 2014 – 2020”. При все че пренебрегването му може да има сериозни последствия за страната. По думите на бившия министър, отговарящ за еврофондовете и сегашен депутат от ГЕРБ – Томислав Дончев: “България е поела ангажимент във връзка с присъединяването да изгради това съоръжение. Ако не го направи, ще бъде санкционирана. Най-логично е, щом става дума за европейски ангажимент и европейски транспортен коридор, това да се направи с европейски пари, както започнахме ние. България няма друга възможност, освен да завърши проекта. Скъпо ще й излезе, ако реши да прави друго. Ще бъде санкционирана два пъти – първо за неизпълнен ангажимент от договора за присъединяване, втори път, че е похарчила европейски пари за пътя, без да е довършила тунелът”.
Предупрежденията, изглежда, имаха някакъв ефект, тъй като в края на миналата година агенция “Пътна инфраструктура” обяви обществена поръчка за изработването на разширен идеен проект за обхода на гр. Габрово и тунела под старопланинския връх. Въпреки подадените девет оферти изпълнител все още не е избран, но някакви надежди за габровци, че ще реализират отколешната си мечта, даде и министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. При инспекция през седмицата на ремонта на пътя Шумен – Велики Преслав – Върбица тя заяви, че тунел под Шипка ще има и просто е трябвало да се изчака решението на съда. Според Терзиева проектът нито е бил замразяван от сегашните управници, нито някой смятал да го замразява.
Доколко това е истина и доколко чисто предизборен трик, предстои да видим. Европейски пари за съоръжението няма, но съществува още един вариант. Малцина сигурно си спомнят, че през 2009-а отново агенция “Пътна инфраструктура” обяви процедура по заявяване на инвеститорски интерес за тунела под Шипка. Тогава цели 32 фирми изразиха готовност да го построят и експлоатират, като сред тях бяха и едни от най-големите в бранша. Така че за публично-частно партньорство също може да се мисли, след като стане готов идейният проект.
Иначе последното направено предпроектно проучване е от април 2001-а и негов автор е японската компания Construction Project Consultants Inc. Според японците най-подходящият вариант за изплащане на съоръжението ще е изграждането на тол-система, приходите от която да отиват директно и за дейностите по поддръжката.