В доклада на еврокомисарите ясно са описани скандалните договори с “придворни” фирми на властта.
Най-голямата финансова санкция, която Брюксел е поискал, е за проекта за изграждане на ВиК мрежата в село Карабунар, в състава на община Септември (близо до Пазарджик). Проверяващите от Европа не признават харчове за 25% от стойността на договора, подписан с пазарджишката фирма с ограничена отговорност “Стройкомерс”, а сумата му е близо 2 млн. лева.
Скандалите около този договор
(ОП № 00652-2010-0002 по регистъра на Агенцията за обществени поръчки) започнаха в началото на миналата година, когато кметът на община Септември Петър Бошев поиска от тогавашния вътрешен министър Цветан Цветанов да направи проверка на служба “БОП” в Пазарджик заради натиск, който му оказват антимафиотите. Причината за атаките им според Бошев била, че обслужват интересите на частна фирма, която водела търговско дело срещу общината за възстановяване на 350 000 лева. Кметът се оплака, че става дума за договор, сключен от предишната кметска управа със “Стройкомерс” ООД за изграждане на канализацията на село Карабунар. Парите трябвало да бъдат изцяло изплатени от фонд “Земеделие”. Той се е издължил, но не с пълната сума, тъй като някои от представените от частното дружество разходи още по онова време не били признати. Стана ясно, че тогава са били изплатени 1.5 млн. лв., но останалите 350 хил. лв. според сключения договор са били ангажимент на общината в ролята й на “подпомагаща” страна.
Още по онова време администрацията на ръководения тогава от Румен Порожанов фонд “Земеделие” е била наясно, че според Агенцията за обществени поръчки прилаганият метод на средната цена е бил в противоречие с разпоредбите на Закона за обществените поръчки. Но при уж извършените проверки странно защо не са направени констатации за несъответствие и не са наложени финансови корекции. По това време консултант по договора на министерството е консорциумът “Агриконсулт”, в който влизат едноличното дружество с ограничена отговорност “Кавангард”. То пък е собственост на Крайна Кирилова и на регистрираното във Виена дружество “АТЦ Консълтинс Гмбх”, представлявано от сина й Кънчо Кънчев. По времето на предишния министър Мирослав Найденов компанията на Кирилова е усвоила над 200 хил. лв. именно по договор за оценка на изпълнението на Програмата за развитие на селските райони. В момента Кънчо Кънчев е началник на кабинета на новия министър проф. Димитър Греков. Няма данни той да е декларирал конфликт на интереси…
А именно за тази обществена поръчка европейските одитори записват в доклада, че “съществува риск това да е направено с цел да се повлияе некоректно на резултата от процедурата” и предлагат налагане на финансова корекция от 432 518 лева. При проверката, извършена в края на 2013-а (когато Кънчев вече е началник на кабинета на министъра), е установено, че водоснабдителната част на проекта все още не е била изпълнена, а не е ясно кога ще стане изграждането на пречиствателната станция и цялата отпадна вода се излива в реката.
Другият спорен проект
е в община Ихтиман. Той предвижда изграждане на седем улици. Поръчката е спечелена от “Пътинженеринг” ЕООД – Пловдив, чието предложение е класирано от комисията на първо място заради краткия срок за изпълнение – 45 дни. Според европейските одитори това “е много кратък срок за извършване на пътностроителни работи на стойност 1 132 340 лева.”
“Инспекторите предприемат посещение на място – в общината, където любезно им разясняват, че са бързали по настояване на тогавашния кмет ремонтът да бъде изпълнен преди местните избори през октомври 2011 година. Одиторите констатират и друг необясним за тях факт – фактурата на изпълнителя е с дата 14 юни 2012-а и според тях “необичайно е доставчик да изчака над осем месеца, преди да си поиска парите”. Тези констатации са станали основание проверяващите да приемат, че има риск някои от улиците да са ремонтирани след крайния срок, поради което предлагат и налагане на финансова корекция в размер на 113 234 лв., или 10% от стойността на поръчката.
Община Брезник ремонтира две читалища (ОП № 00561-2010-0001 по регистъра на Агенцията за обществени поръчки). Първото е в областния център, а второто в село Ноевци. В конкурса участват 32 кандидати. Много предвидливо обаче условията на документацията са “редактирани” така, че да спечели предварително определеният кандидат. Преимуществено според изискванията на поръчката се оценяват срокът за изпълнение, гаранцията и наемането на безработни хора от селото. Именно с такава оферта печели определеният за изпълнител “Термикс ЕС” от Пазарджик. Интересното тук е, че дружеството е създадено само няколко месеца преди провеждането на процедурата за избор на изпълнител. В офертата си фирмата гарантира рекордна гаранция на ремонта от 150 години, извършването на рехабилитацията на читалищата за 45 дни и наемането на 78 безработни жители на общината. От фонд “Земеделие” не успяват да аргументират пред европейските одитори направения избор. И в доклада си те записват: “Българските власти не можаха да посочат конкретна причина за необходимостта ремонтът на двете читалища да стане за 45 дни. Това е много кратък срок, което води до необосновани разходи”, гаранционният срок от 150 години според експертите на Брюксел пък е прекалено дълъг, а фирмата, регистрирана непосредствено преди провеждането на търга, “не е представила никакви доказателства, че е в състояние да изпълни гаранция за такъв дълъг период от време”. Що се отнася, до меко казано, странното изискване на възложителя да бъдат наети безработни хора от общината, това според одиторите не само нарушава разпоредбите на Закона за обществените поръчки, но и придава на програмата качества на социална програма, каквато тя не следва да бъде. Според проверяващите, ако времето за изпълнение и гаранционният срок не се оценяват с такава голяма тежест, поръчката би спечелила оферта с цена от 694 770 лв., а не избраният изпълнител, оферирал , че ще я направи за 831 464 лева. На този фон се оказва, че разликата от 136 694 лв. трябва да бъде възстановена на програмата.
След серия от скандали
свързани с изпълнението и възлагането на медийните проекти по програмата, в хода на които стана ясно, че пиарките на Мирослав Найденов стремглаво усвояват евросредства, доказва за пореден път, че европарите за медии са се раздавали субективно, само за тесен кръг подбрани медии. Именно заради този скандал евроодитът записва в доклада си, “че е налице предварително споразумение между някои медийни участници в България за това как да си споделят спечелването на различните оферти, които се финансират чрез техническата помощ на програмата”…?!
Развоят на събитията показа, че прокуратурата вече оневини Найденов. Разследването й приключи с мнение, че няма данни за извършено престъпление. А що се отнася за договорите, възложени на бившата пиарка на Мирослав Найденов Кристина Спасова – все още се води разследване срещу… неизвестни длъжностни лица.
След всичко казано (а то не е единственото) няма причина да се учудваме, че Брюксел настоява и за незабавни мерки на правителството ни, за да бъдат защитени финансовите интереси на Европейския съюз. Мерките трябва да осигурят честни търгове, подобряване на контрола и гарантиране, че няма да има повече плащания с цел да се заобикаля правилото n+2. То предвижда заявеният бюджет за съответната година (n) да бъде изразходван в рамките на следващите две години.