Още пет месеца пробойни при търговете

Migration Image

Бързата работа може и да е срам за майстора, но и бавната не е за предпочитане. Особено когато става дума за делата на народните избраници. След десет месеца обещания и надлъгвания депутатите успяха да приемат в края на април прословутите промени в Закона за обществените поръчки. Още идната седмица законопроектът вероятно ще бъде обнародван в “Държавен вестник”. Само че няма да влезе в сила. Това формално ще се случи на 1 юли. А реално много от разпоредбите му ще започнат да се прилагат най-рано след първи октомври. С други думи, още няколко месеца харченето на публичните средства ще става по старите правила, чрез които само за последните пет години бяха раздадени над 33 млрд. лева. Но важното е да се отчита дейност за пред избирателите.

На практика единственият нов текст, който ще влезе в сила веднага след обнародването му, е свързан с признаването на бъдещите вземания по договори за поръчки като залог за отпускането на кредити. Сега банките не признават тези документално гарантирани приходи на фирмите и съответно им отказват финансиране. По тази причина изпълнители на обществени поръчки могат да бъдат само дружества, които разполагат със солидни собствени средства. Промяната ще засегне и вече започнатите по стария ред процедури, както и тези, за които има сключени договори. Очаква се, това да даде глътка въздух на компаниите, които получават парите си от възложителите с месеци закъснение.

Най-спорното нововъведение – в определени случаи да могат да се възлагат поръчки без конкурс – ще се прилага след 1 юли. Става въпрос за т.нар. in house търгове, при които кметове или министри ще наемат по собствена преценка подчинените им дружества за различни цели и ще им плащат колкото намерят за добре. По принцип е необходимо експерти от Министерския съвет да напишат методика за ценообразуването в тези случаи, но начинанието като цяло изглежда абсурдно, защото няма как строителството на един и същи обект да струва еднакво в София и Якоруда например. Така че ще е доста интересно да видим как точно ще се прилага възможността за възлагане без търг.

От 1 юли в обхвата на Закона за обществените поръчки ще попаднат и главният прокурор, и административните ръководители на прокуратурите в страната. Досега те не бяха изрично споменати в норматива, поради което не се налагаше да провеждат публични търгове за доставки и услуги.

Друга важна новост, която ще започне да се прилага от същата дата, е свързана с гаранцията за изпълнение на поръчките. Вместо досегашните 3% от стойността занапред ще се удържат пет на сто. Промяната бе направена по предложение на депутата от ГЕРБ Томислав Дончев с мотива, че възложителите трябва да са по-защитените при евентуални неуредици и закъснения в изпълнението на проектите.

От първия ден на юли ще отпадне и практиката да се залагат ограничаващи условия за икономически и технически възможности на кандидатите, като брой изпълнени договори, минимален годишен оборот и други. Сега именно чрез такива похвати възложителите отсяват предварително конкуренцията и най-често до публичните средства стигат само определен кръг от фирми.

Не на последно място, след по-малко от два месеца на всички компании, които имат задължения по Данъчноосигурителния процесуален кодекс към държавата или общините, ще бъде забранено да участват в обществени поръчки. Това няма да важи, ако има споразумение за разсрочване или отсрочване на дълговете. Извън играта с публичните търгове ще останат и дружествата, които са осъдени и не са реабилитирани за нарушаване на здравословните и безопасните условия на труд или на правата на работниците.

Ключовите промени, свързани с повишаването на прозрачността при харченето на държавните пари, обаче са оставени за след 1 октомври. Така “гордостта” на вицепремиера Даниела Бобева – т. нар. Профил на купувача, който се очаква да извади наяве всички факти за процедурите по възлагане на обществени поръчки и изразходването на милиардите, няма да заработи скоро. В действащата сега нормативна база профилът на купувача има пожелателен характер, а за българските институции това се разбира по-скоро като НЕжелателен. Доказателство е фактът, че само шепа ведомства публикуват документите за търговете в мрежата, а повечето дори не съобщават за провежданите от тях процедури. Занапред в тази самостоятелна секция на интернет страниците си възложителите ще са длъжни да включват всички документи, които са свързани или отразяват както провеждането на поръчките, така и изпълнението на договорите за тях.

Освен достъпните и днес вътрешни правила, предварителни обявления, документации за участие в процедурите, решения за откриване и публичните покани в профила на купувача, след 1 октомври задължително ще трябва да присъстват и становищата на Агенцията по обществени поръчки от осъществявания предварителен контрол, които често разкриват опити за злоупотреба и корупция. Ще се публикуват също така решенията за класиране и определяне на победителя в надпреварите. Изключително важна мярка е и качването в интернет на протоколите на комисиите за провеждане на процедурите. Сега това са почти секретни документи, въпреки че именно в тях са описани мотивите за избора на определена оферта или за елиминирането на друга. Обществена ще стане и информацията за датите на освобождаване на гаранциите за участие на кандидатите, които държавните и общинските ведомства през последните години си позволяваха да задържат твърде дълго без каквито и да било компенсации за бизнеса.

Разбулването на мъглата продължава с оповестяването на допълнителните споразумения за изменения на договорите за обществени поръчки – т. нар. анекси, с които се променят цени, срокове за изпълнение и други. Добре известно е, че с помощта на такива недостъпни за обществото анекси се оскъпиха значително не един и два договора. В профила на купувача задължително ще влизат и контрактите за подизпълнение и допълнителните споразумения към тях, които днес са почти секретна информация. А като прибавим и обявяването на датата, основанието и размера на всяко извършено плащане по договорите за обществени поръчки и за подизпълнение, включително и за авансовите плащания, нещата придобиват доста по-европейски вид.

Всъщност, има сериозни опасения дали тези изисквания ще бъдат изпълнени навреме от всички публични институции на централно и местно ниво и от дружествата с държавно или общинско участие. За целта е необходимо да бъдат закупени специални сървъри, да се преправят сайтовете и да се наемат допълнителни специалисти за поддържане на профила на купувача, което е свързано с немалко разходи. Да не говорим пък, че набавянето на въпросната техника може да стане единствено по реда на Закона за обществените поръчки и съвсем не е изключено процедурите да се проточат с месеци.

Колкото и да е странно, за крайния срок – 1 октомври, е оставено и задължението за всяка новооткрита обществена поръчки да се праща съобщение до медиите. Това не изисква някакви специални технологии или умения (б.а. – нужна е само електронна поща), не е свързано и с допълнителни разходи. Но пък по този начин ще се пресече възможността някои изпълнители тъхомълком да провеждат процедури и да сключват договори, без никой да разбере.

Сред отложените разпоредби са още привилегиите за хората с увреждания, електронните платформи за мониторинг и одит, случайният избор на външни експерти… Да не забравяме обаче, че Европейската комисия прие в началото на тази година нова директива за обществените поръчки, заради която у нас вече се пише изцяло нов закон. Очаква се той да бъде представен през есента и нищо чудно заради него някои от сегашните отложени поправки съвсем да изпаднат.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст