През 1926 г. Северния полюс e прекосен с аероплан

Migration Image

На днешния ден през 1926 г. норвежецът Руал Амундсен, италианецът Умберто Нобиле и американецът Линкълн Елсуърт прекосяват Северния полюс с аероплан.

Северният полюс е разположен в средата на Северния ледовит океан, като водите са почти целогодишно покрити от постоянно изместваща се ледена покривка. Поради това не е практично построяването на постоянна станция на Северния полюс.

През април 1926 г. усъвършенствания за полети в условията на Арктика дирижабъл "N-1", или "Норвегия", както го кръщава Амундсен, излита от Рим и през Англия и Осло достига до Ленинград, като покрива за пет дни разстояние от 4300 километра. Тук се налага да се задържат няколко дни заради силните снеговалежи в Шпицберген. Едва на 5 май "Норвегия" излита от Ленинград и на 7 май се приземява в Кингсбей (Шпицберген) – най-северната част на Норвегия в Северния ледовит океан (зад Северния полярен кръг).

В утрото на 11 май 1926 г. "Норвегия" започва полета си над Северния ледовит океан. Екипажът на дирижабъла се състои общо от 17 човека: шестима италианци, шестима норвежци, един швед и трима участници в експедицията, нямащи отношение към управлението на въздушния кораб: Роалд Амундсен, Линкълн Елсуърт и журналиста Рам. Командир на кораба е Нобиле.

На 12 май "Норвегия" достига Северния полюс и от борда на дирижабъла хвърлят три флага: норвежки, американски и италиански. Полетът продължава и по-нататък, като на 13 май пресичат северното крайбрежие на Аляска. По план дирижабълът трябва да кацне в Уайнрайт, но след като проверява останалото гориво Нобиле го насочва към Ном. Беринговия проток ги посреща с ураганен вятър и гъста мъгла, което налага нова промяна в маршрута и дирижабълът се приземява в ескимоското селище Телер, на 100 км от Ном.

Полетът от Кингсбей до Телер с дължина 5300 км над неизследваните простори на Северния ледовит океан става едно от най-значителните достижения в историята на въздухоплаването. "Авиационния фактор решава успеха на експедицията, и, следователно, най-голяма слава заслужава Нобиле, който конструира, построява и управлява този въздушен кораб. Но неопровержимо е и това, че експедицията се явява плод на многогодишните усилия на Амундсен, предприети под сянката на норвежкия флаг и по негова инициатива" – това пише по този повод директора на Норвежкия полярен институт Адолф Хул.

Руал Амундсен (на норвежки: Roald Amundsen, среща се и като Роалд Амундсен) ръководи първата експедиция, преминала през Северозападния проход около Северна Америка, както и първата експедиция, достигнала до Южния полюс. Амундсен става и първият човек, посетил както Южния, така и Северния полюс.

Умберто Нобиле (на италиански Umberto Nobile) (21 януари 1885 – 30 юли 1978 г.) италиански строител на дирижабли, изследовател на Арктика, генерал от италианската армия. През 1910 г. в Неапол за първи път вижда полета на френския летец Кине на биплана "Фарман" и се увлича от въздухоплаването.

През пролетта на 1924 г. в Италия пристига известния норвежки полярен изследовател Роалд Амундсен, за да поръча строителството на два хидроплана "Дорние-Вал" за полет към Северния полюс. Посещението на Амундсен и плановете му за предстоящата експедиция широко са отразени във вестниците. Именно тогава Нобиле идва до извода, че за географски изследвания е по-целесъобразно използването на дирижабли отколкото на самолети. И когато след една година, след неуспешния орит да достигне до полюса на хидроплани Амундсен го поканва в Осло "за важна и конфиденциална беседа", това не е изненада за Нобиле. Срещата се провежда. Амундсен действително го интересува въпроса, способен ли е италиански дирижабъл да извърши полет, но не до полюса, както предполага Нобиле, а през целия Северен ледовит океан от Шпицберген до Аляска, разстояние повече от 3500 км. След кратък размисъл, Нобиле отговаря утвърдително и се съгласява да участва в експедицията.

Линкълн Елсуърт (на английски Lincoln Ellsworth) (12 май 1880 – 26 май 1951 г.) е американски полярен изследовател. През 1924-а той възглавява геоложка експедиция в Перу, като пресича Андите до изворите на Амазонка. През следващата година бащата на Линкълн Елсуърт – Джеймс, спонсорира със 100 хил.щ.долара експедицията на Руал Амундсен, в която като щурман на един от самолетите-амфибии участва и Линкълн. Експедицията се опитва да прелети с два самолета от Шпицберген до Аляска, но един от самолетите прави принудително кацане и е изоставен, а с втория с големи трудности четиримата участници в полета се завръщат в базата.

През 1926 г. Елсуърт отново заедно с Руал Амундсен и италианския инженер Умберто Нобиле с дирижабъла "Норге" достигат Северния полюс.

Елсуърт с голям ентусиазъм поддържа идеята на австралийския изследовател Хуберт Уилкинс за достигане на Северния полюс с подводница под ледовете. Опитите по това време се оказват неуспешни, но стават прелюдия към изследването на морските дълбини с помощта на подводни лодки от 60-те години на ХХ век.

През 1931-а Елсуърт като представител на американското географско дружество прелетява на борда на дирижабъла "Граф Цепелин" над територията на Съветска Арктика.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст