Кметовете плащат здраво за реклами

Само за реклама на проекта за интегриран градски транспорт в София Йорданка Фандъкова ще даде 140 хил. лева.

Ако някой си мисли, че влиянието на държавата върху медиите се изчерпва с милионите, които министерствата дават за популяризиране на оперативните програми на ЕС, определено е в голяма грешка. В раздаването на пари ударно участват и общините. Кметовете поначало разполагат с доста по-дребни суми в сравнение с министрите, тъй като и задачите им са много по-скромни. Но, от друга страна, градовете са стотици, всеки от тях има по няколко проекта, така че нищо чудно в крайна сметка да излезе, че местните власти наливат много повече средства в пиар агенциите и средствата за информация от правителството.

По брюкселски маниер малка част от финансирането за всеки отделен проект (около 0.2%) задължително трябва да се харчи за "дейности по информация и публичност". Така европейските водачи са преценили, че населението ще научи за тяхната добронамереност и солидарност, но са пропуснали да си дадат сметка, че в българската действителност с иначе безвъзмездните пари може да се постигат и други цели. Без много шум, почти тайно, управниците на големи и малки населени места успешно се договарят с четвъртата власт за повече или по-малко медиен комфорт. Вярно, че в схемата няма нищо престъпно, само че някак си не върви някой да ти плаща, а ти да го критикуваш, нали? Още повече че на много от разходите изобщо не може да им се хване краят, защото става дума за дребни суми – под 66 хил. лв., които минават без открити процедури по Закона за обществените поръчки.

В тази игра с "най-големи" джобове, естествено, е столичният градоначалник Йорданка Фандъкова. София усвоява най-много средства от оперативните програми и съответно може да си позволи най-много реклами. Само в регистъра на Агенцията за обществени поръчки има информация за десетки договори и нови процедури. Сред най-атрактивните търгове например е този за популяризирането на проекта "Интегриран столичен градски транспорт". Документи за участие в него могат да се подават до 22 май, а предвиденият бюджет е над 140 хил. лева. Малко повече от половината от тези пари ще отидат за рекламни карета или материали в централните и местните печатни медии, като са предвидени общо 24 такива публикации. Ще има и репортажи в централните и местните радиостанции. Заложено е още организирането и провеждането на информационна кампания в интернет, включваща най-малко две публикации и още толкова банера, както и изработване на тематична страница. Предвидени са и три събития – начална пресконференция за анонсиране на проекта, междинна – за промените в градския транспорт, и заключителна – за обобщаване на резултатите. По-нататък идват информационните брошури за отчитане на постигнатото – 5000 бр., стикерите – 740 бр., транспарантите, билбордовете – 8 бр., информационните табели – 10 бр., и т. н. Само за излъчването на преки включвания по време на различните етапи на реализацията на начинанието и разработването на репортерски теми, плюс заснемане на кратък филм, са заложени 62 хил. лева.

Срещу заплащане ще се отразява и прословутият проект за възстановяване и обновяване на парковото пространство на Националния дворец на културата. За разработването на телевизионна репортерска тема и 20рекламни публикации в национални и местни печатни медии с размер половин страница са предвидени 24 хил. лева.

Цяла дузина поръчки пък са посветени на дейности за информация и публичност по проекта "Подобряване на професионалните умения на служителите и развитие на административния капацитет на общинската администрация". Реален ефект от него едва ли някой е забелязал при срещите си с чиновниците, но след харченето на купища пари, отпечатването на десетки хиляди брошури и публикуването на множество статии в електронните и печатните медии може да си променим мнението.

Йорданка Фандъкова вече има зад гърба си и немалко сключени договори. Неотдавна тя се споразумя с "Ламбаджиев стандарт" за част от рекламната кампания на завода за преработка на отпадъци. Фирмата ще получи 43 320 лв. за организирането на пресконференции, отпечатването на 6000 брошури, изработването на албум и DVD филм за строителството (500 бр.). Интересно е, че още в края на 2012-а общината се опита да наеме фирма за популяризирането на въпросната интегрирана система за третиране на отпадъците, но удари на камък. Тогава поръчката беше много по-мащабна с бюджет от 1.15 млн. лева. Но после се оказа, че сумата надхвърля значително допустимите от ЕС разходи и надпреварата бе прекратена. При всички случаи и сега кметството няма да се размине само с контракта на "Ламбаджиев стандарт". Несъмнено ще бъдат дадени средства за популяризиране на разделното събиране, рециклирането, компостирането на боклука и опазването на градската среда, както и за образователни кампании за младите хора.

Бизнесменът Бойко Ламбаджиев има още един контракт със Столичната община. Той е за реклама на трансформирането на централна минерална баня в музей и е на стойност 12 852 лева.

"ПРИМА- Продуцентска, Рекламна, Информационна и Медийна Агенция" също е била наемана няколко пъти от софийските управници – за публичност на проектите "Технологично обновление и ремонт на Специализирана болница за активно лечение на онкологични заболявания", "Разработване и прилагане на Единна методология за функционален анализ" и други. Списъкът може да бъде продължен още с "Арденси консултинг", "Издателска къща АБ", "БИК – Българска издателска компания"и т.н.

В Пловдив също са доста щедри откъм разходи за реклами. Макар градът под тепетата да не блести с големи успехи при усвояването на еврофондовете, кметът Иван Тотев е предвидил цели 400 хил. лв. за отпечатването на различни рекламни материали през следващите 24 месеца. Други близо 230 хил. лв. ще отидат за "мерки за ефективно информиране на обществото" за интегрирания проект за водите. Предвидени са публикации в медиите, организиране на събития, изработване на печатни и промоционални материали като брошури, дипляни, рекламни календари, хартиени торбички, папки, химикали, бележници, термочаши, USB… Пак по същия начин, но със значително по-малко средства, ще се рекламират и проектите "Общинската районна администрация – с подобрени управление, умения и ефективност", "Образование – за равен старт", "Изграждане на младежки център в гр. Пловдив" и т.н.

Междувременно местната управа се е договорила с регионалния вестник "Марица" да публикува през тази година актове, съобщения, обяви и други информационни материали срещу солидната сума от 79 хил. лева. За популяризиране на модернизацията и развитието на градския транспорт пък вече е избрано "Съни сити"ЕООД. Договорът на дружеството е за 193 хил. лева. Любопитно е, че "Съни сити" е избрано и за рекламирането на проекта за обновяване на обществения превоз в Бургас. Контрактът за него обаче е доста по-апетитен – 378 хил. лева. Компанията, която според "Дакси"е регистрирана в Търговище и се управлява от 26-годишната Мария Христова, е спечелила още близо 370 хил. лв. от община Луковит за популяризирането на проекта "Магията на долината на Панега".

Като споменахме Бургас, няма как да не отбележим, че кметството е "извадило" още 400 хил. лв. за публикуване на обяви, съобщения и други текстове в национални, регионални вестници и интернет медии. А във Варна, за популяризиране на тамошния проект за градския транспорт, са приготвили смайващите 994 хил. лева. Кой точно ще ги вземе би трябвало да научим в най-скоро време, тъй като оценителната комисия вече няколко месеца разглежда офертите на кандидатите. Властите в морската столица предстои да подпишат договор и за туристическа реклама в средствата за информация, финансирана от оперативната програма "Регионално развитие" с 259 хил. лева.

В Добрич са обявили поръчки за различни рекламни дейности за над 110 хил. лева. Малката инак община Средец се кани да раздаде над 97 хил. лв. за популяризиране на "Деултум – врата към загадъчната Странджа". За да изтъкне постиженията си в интеграцията на малцинствата, местната управа на Видин разполага със 130 хил. лева. Близо 48 хил. лв. възнамеряват да разпределят и в Габрово за публичност на проекта "Интегриран проект за изграждане на привлекателна, достъпна и зелена градска среда". И това са само малка част от отворените към момента процедури. Сключените през последните няколко години договори са много повече. Но, както се казва, не е луд този, който яде баницата, а този, който му я дава.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

С оглед на по-високите цени по българското Черноморие, къде ще избере да почивате това лято?

Подкаст