Столицата като нищо може да затъне скоро в боклуци, след като конкурсът за избор на фирми за събиране и превозване на отпадъците бе обявен за незаконосъобразен от Комисията за защита на конкуренцията, а договорите на сегашните чистачи изтичат през лято. Единственото временно решение е да се подпишат непрозрачни анекси със старите компании. Няма гаранции обаче, че всички ще са съгласни и нищо чудно да се стигне до извиване на ръцете на местните власти, които няма да имат право на избор.
На практика срещу решението на градоначалника Йорданка Фандъкова за откриване на процедурата има образувани цели три производства – по жалби на „Алдес“ ЕООД, „Джи Ен Ти“ ЕООД и „Комунална техника“ ЕООД. Те са обединени от КЗК в едно мегадело, решението по което бе публикувано преди дни. Първото нарушение на столичните чиновници, установено от антимонополистите, е, че в документацията не е посочено с какъв брой съдове за биоотпадъци трябва да разполагат кандидатите. Отбелязано е само каква вместимост е необходимо да имат контейнерите.
Местната управа твърди, че тези възражения са неоснователни и че съдържащите се в документацията данни са напълно достатъчни за изработване на техническа и ценова оферта. Но от антимонополната комисия са категорични, че споменатият пропуск прави невъзможно подготвянето на предложение и на практика опорочава цялата процедура.
Следващото твърдение на жалбоподателите, прието за основателно, е, че няма как кастренето на клони да се отчита на декар, тъй като дейността е специфична, зависи от височината на дърветата и техния размер, извършва се със специализирана техника на брой, а не на площ. Според документацията за участие потенциалните участници трябва да оферират цена на декар, без да са наясно дали и кога (през кой сезон от годината) ще има „възлагане“от страна на Столичната община. Липсва информация и за броя на дърветата, както и за тяхната дебелина и височина. „Неяснотата, която възложителят е допуснал, би могла да доведе до оценяване на конкретен участник с по-малко точки (тъй като единичните цени са включени в методиката за оценка) именно поради липсата на достатъчна информация“, е становището на комисията.
Общинарите са оплели конците и със заложените санкции за неизпълнение на предвидените дейности. Проблемът е, че са предвидени две отделни санкции за едно и също нарушение.
Междувременно КЗК отказва да се произнесе по може би най-спорния момент в обществената поръчка – доколко нейният предмет е идентичен с този на проведена по-рано процедура, по която са определени изпълнители и са сключени договори. Става дума конкретно за район „Лозенец“, където има наета фирма за поддържане на местата за обществено ползване – зелени площи и градини. Експертите по конкуренцията обаче са на мнение, че „в законодателството не се съдържа разпоредба, която да ограничава правото на възложителите да издадат акт за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет, идентичен (или частично съвпадащ) с този на сключен и изпълняван договор по проведена и приключила възлагателна процедура.“ Такова ограничение има само когато се пуска нова процедура със същия предмет, преди да е прекратена предишната. Тоест излиза, че общината може да плаща на две различни фирми за една и съща работа, след като е допустимо да има два договора с припокриващ се предмет на дейност.
Сега най-вероятно ще бъде обявен нов конкурс за избор на чистачи, който, ако не съдържа подобни пропуски, би могъл да приключи чак към края на годината. При всички положения София няма да стане по-чиста, тъй като нищо ново в почистването й не се предвижда.