Какво си представяте, като чуете „тв сезонът свърши“? Свърши:
А) „България търси талант“, „Гласът на България“, „Мюзик Айдъл“, „Като две капки вода“.
Б) „Денсинг старс“, „ВИП денс“… някакъв денс
В) „Биг брадър“, „ВИП брадър“… все някакъв брадър…
Който и отговор да дадете, няма никакво значение. Щом е дошъл краят на сезона, все някой от тези риалити формати трябва да е приключил. Това обаче автоматично означава, че същото заглавиe ще се възроди следващия сезон. В случая есенния. В нашите телевизионни програми трудно може да се стигне до примирението, че някое предаване се е изхабило, омръзнало и обезсмислило. Телевизиите и продуцентите са свикнали да експлоатират риалити проектите и сериалите си, докато някой храбър рекламодател или спонсор не им опре пистолет в най-милото – бюджета. Само така може да се прекратят еднообразието и скуката. Но… спокойно, това скоро няма да се случи.
„Успокояващо е“, че националните телевизии произведоха през последните месеци риалити на килограм. Едните са танцувални, другите – песенни. Характеризират се със сходни заглавия, формати, часове на излъчвания, дори със сходно поведение на героите им в медиите, заради което са напълно неразпознаваеми за зрителя. Всички предавания имат „строго“ жури, обикновено от четирима, които да оценяват заложбите на хората на сцената. „Нова телевизия“ дори апликира същата формула, и към децата участници – отново жури, отново пеене… Нищо особено и запомнящо се, да не говорим за авангардно.
„България търси талант“ е най-рейтинговото развлекателно тв предаване на bTV през последните месеци, похвалиха се от частната телевизия. В пийпълметричната класация на ГАРБ ТОП 50 на най-гледаните програми в България за април то отчита за втори пореден месец ръст сред зрителите на медията на възраст между 18-34 години и достига 28% аудиторен дял. Близо 40% от младите зрители са го проследили, което е близо два пъти повече от второто по гледаемост тв шоу – „Като две капки вода“. Почти 1 млн. пък са стискали палци пред екрана на своите фаворити на финалния епизод на „България търси талант“. Тогава наградата от 60 хил. лв. отиде при 17-годишния Томас Томов. Ромският Павароти от Дупница разчувства журито и публиката с уникалния си глас и дори разплака строгата оценителка Ваня Цветкова. Най-вероятно обаче певческата му кариера ще спре дотук. Както показва историята, продуцентите едва ли ще вложат някой лев в неговото развитие, а дори и да го направят, ще е крайно недостатъчно за покоряването на голямата сцена.
Актрисата, популярна като Неве, се оказа изненадващият фаворит в риалити формата на „Нова тв“ „Като две капки вода“. Напук на твърденията, че на финала с титла ще си тръгне съпругата на Дони – Нети, тя остана четвърта. Явно вестникарските писания, че актрисата от Театъра на армията е толерирана от журито, са си свършили мисията и обратът е факт. Неве се оказа любимката на публиката след 13-те трансформации в трудни образи и взе специално изработената статуетка от Ставри Калинов в категорията „Мис Еволюция“. Естествено, дори този краен резултат не се размина без нападки срещу продуцента Магърдич Халваджиян. Появиха се писания, че нещата „са уредени“, след като се „разгада“ връзката между Неве и един друг продуцент, работещ с „Нова телевизия“ – Красимир Ванков. Истината, е, че който и да бе победил, все щеше да отнесе някой друг „комплимент“ за намесата на други мотиви освен професионалните. Наложи се победителката да се обяснява по медиите, което наруши донякъде имиджа на иначе най-симпатичното певческо предаване през този тв сезон.
Не се размина без локални скандали и в „Големите надежди“ – другия „риалити играч“ на терена на продуцента Халваджиян. Форматът тръгна успешно, не и без съдействието на медийно напомпания конфликт кой е авторът на идеята да се включат в риалити деца с певчески талант – Слави Трифонов или Магърдич Халваджиян? Пререканието предизвика предварително завишено очакване към проекта на арменеца след сравнително неочаквания и бърз успех на малките певци при „Дългия“. От спора сполучиха и двете телевизии – и bTV, и „Нова тв“, но втората изпусна инерцията. Имаше нещо недоизкусурено и недомислено в „Големите надежди“- дали неуместният подбор на журито – като политически компрометираният Веселин Маринов и непопулярната Дивна, или плоският хумор на водещия Драго Симеонов. А може би и регламентът…?
Подобни кусури трябва да преодолее и „Денсинг старс“. Този път то се задържа, като че ли само заради подбора на непреекспонирани медийно и талантливи участници като певицата Михаела Филева и актьора Дарин Ангелов.
„Колебаех се доста, преди да приема да участвам в шоуто, защото не знаех дали ще имам физическото време да съвместявам актьорството с танците. В нашите среди не се гледа добре на такъв тип реалити формати. Не съжалявам, че приех. С брат ми разгледахме положителните и отрицателните страни и решихме, че положителните са повече.“, коментира актьорът от Народния театър „Иван Вазов“. Тридесет и три годишният Ангелов бе класиран едва трети. Точно това предаване обаче сякаш е най-подходящата препратка как подобен телевизионен формат може да се използва за чистене на имидж. Победителката Албена Денкова е яркото доказателство, че няма нищо случайно. Тя се включи със закъснение, но веднага бе „наредена“ за фаворитка. Без съмнение, участниците не бяха подложени на еднакви изпитания – няма как олимпийска шампионка като Денкова да е на един терен с кулинарния ветеран Ути Бъчваров. Неговите танци дори със счупена ръка не успяха да предизвикат същия зрителски интерес, както в предишния сезон, когато друг свръхгабаритен участник трябваше да сваля килограми. Независимо от наличието на млади танцуващи звезди интригата вътре и извън сцената този път не беше използвана и развита максимално. Усети се умората и на екипа, и на зрителите. Красивите танци, декори, тоалети, светлини не можаха да компенсират факта, че има нужда от нови „щипки“ за зрителите. А победителката Денкова показа неуважение към формата, като спретна „изненада“ на продуцента Нико Тупарев и телевизията, отказвайки всякакви медийни изяви, напук на изискванията по договор.
Пролетният сезон нямаше никакъв брадър, за разлика от есенния, но за сметка на това ТВ7 заложи на втората част на „Къртицата“. „Кажи ми, как стана така, че човек, който не знае 97 думи, които не са псувня, спечели 97 хил. лв.“, попита риторично Любен Дилов-син след края на тримесечната надпревара. Според Дилов този сезон на „Къртицата“ – ако не с най-висок рейтинг, размаза конкуренцията с най-много инциденти, сред които няколко фрактури (Ивайла Бакалова счупи крак изключително тежко) и ухапвания от гадини.
Дали ще има друга изява на формата, не е ясно. Въпреки твърденията на създателите му – продуцентите Иван Христов и Андрей Арнаудов, че сезонът е бил успешен, това не е съвсем сигурно. На този фон е успокоително, че наесен телевизиите ще пеят. „Х Фактор“ ще е отново в ефира на „Нова тв“. Кастингите започват. Набират се претенденти и за неговата реплика – „Гласът на България“ по bTV. Продуценти и телевизии са убедени, че подобни предавания няма да загинат, но се плашат да експериментират с техни непознати разновидности след неуспешните опити с „Шатра“-та или пък с „Укротяване на опърничавата“ , с които „Нова тв“ си „счупи главата“. Затова залагат на стари, но златни заглавия, без да ги оптимизират. Поне малко. Следователно ентият епизод на биг или вип брадър е повече от задължителен.
Ситуацията е аналогична при сериалите, но не съвсем. Голямата гордост на БНТ „Под прикритие“ свърши. Засега май му остава само фестивалният живот. От „Сан Стефано“29 разпращат приповдигнати съобщения на подбрани медии, с които споделят радостта от поредната награда за криминалната поредица. Подобна е участта и на другата гордост на програмната директорка на обществената телевизия Севда Шишманова – „Четвърта власт“. Междувременно, докато по високите етажи на телевизията умуват дали да създадат още епизоди на творенията си, актьори, статисти, продуценти, хора от продукцията „Под прикритие“ скочиха, че не са получили и лев от обещаните хонорари вече месеци наред. Вместо да нагнетява обстановката, БНТ реши да пусне прах в очите, оповестявайки, че от есента на 2014-а тръгва военноисторическата поредица „На границата“. Сюжетът е изграден върху военните разкази на Йордан Йовков и ще се разгърне върху шест серии. С лентата ще бъде отбелязана 100-годишнината от включването на българската войска в Първата световна война. Режисьор на продукцията е Станимир Трифонов, сценарист – Димитър Стоянович, а сред актьорите са Николай Урумов и Валентин Танев.
След няколкогодишно протакане БНТ най-накрая започва снимките и на младежкия сериал „Ескейп“. Зад него стоят братята Чучкови, които са поверили главната роля на Александър Сано, придобил популярност в „Под прикритие“ с преобразяването си в типажа на Косъма. Естествено, 12-серийната поредица няма да мине без участието и на Владимир Пенев.
За есенния си праймтайм ТВ7 подготвя духовит разказ за отношенията в едно съвременно семейство. Първата модерна градска комедия с елементи на драма, правена в България – „Връзки“, е на режисьорите Виктор Божинов и Васил Стефанов, а сценаристи са Ваня Николова и Йордан Банков. В поредицата ще участват едни от най-известните наши театрални и филмови актьори – Михаил Билалов, Лилия Маравиля, Анета Сотирова, Валери Йорданов и Яна Маринова. Първият сезон е от 12 епизода, уточниха от новата продуцентска къща Emo Vision и TV 7.
Телевизионната история на друго семейство обаче свърши. bTV „дръпна шалтера“ на сериала си „Фамилията“, напук на първоначалния интерес към него. Сюжетът му и без това стана прекалено заплетен и започна да залита към политиката. А дали най-голямата бг телевизия ще се опита да пребори по рейтинг турските сериали с друг български проект, е рано да се каже. Отсега е ясно само, че в есенната й програма филмите от южната ни съседка ще присъстват на килограм. Останалата част от „афиша“ ще бъде посветена на риалити форматите, които независимо от претенциите на продуцентите, че са скъпи, не струват толкова, колкото производството на един сериал. Така че – пролетният сезон свърши! Да живее есенният!