Броени дни бяха необходими на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров да изпълни заканата си и да започне да прекратява голяма част от търговете за пътно строителство, направени по време на управлението на кабинета Орешарски. „Заварих в агенцията десетки обществени поръчки, повечето от които са обявени накуп в последните дни на юни. Става въпрос за строителство и рехабилитация на пътища за около 700 млн. лева. Всички те ще бъдат проверени и там, където сроковете за подаване на оферти все още не са минали, търговете ще бъдат анулирани. Най-вероятно държавата ще се откаже от повечето, защото няма необходимите средства“, заяви непосредствено след назначаването си в началото на август той.
Речено – сторено. С решение на Лазар Лазаров от 1 септември вече е спрян многострадалният търг за изграждането на 5.5-километровото продължение на Западната дъга на околовръстното шосе на столицата от река Какач до Северната скоростна тангента. Процедурата започна още през 2013 г., но при отварянето на ценовите оферти в средата на август се разбра, че единственият кандидат е „Трейс Груп Холд“ с предложение от 90 млн. лева. Останалите седем участници така и не бяха класирани заради пропуски в техническата част на документацията. Впоследствие търгът бе прекратен и бе обявен отново на 27 юни тази година, а индикативната му стойност бе 92.72 млн. без ДДС. Оказа се обаче, че тази поръчка е била обжалвана пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Антимонополното ведомство отказва да образува производство по случая (на 7 август), но въпреки това сега пътната агенция стопира търга с мъглявия мотив, че има голяма вероятност Върховният административен съд да отмени разпореждането на КЗК.
Най-лошото в цялата ситуация е, че този проект, който след много мъки бе одобрен за финансиране от Европейската комисия и за него бяха предвидени 30 млн. евро, практически вече изпуска и последната техническа възможност да бъде реализиран в рамките на сегашния програмен период. А въпросната сума ще трябва да бъде пренасочена другаде, иначе ще бъде безвъзвратно загубена.
Сходна е съдбата и на друг магистрален проект – изграждането на аутобана между столичното околовръстно шосе и граничния пункт Калотина. То е спряно със заповед от 20 август тази година. Още на 21 май 2014-а Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви обществената поръчка за изграждането на 31.5-километровото трасе. Ориентировъчната му стойност бе 200 млн. лв. без ДДС, а парите се очакваха от новото издание на програмата „Транспорт“. В началото на август обаче Комисията за защита на конкуренцията публикува решение, в което бяха описани куп нарушения при откриването на обществената поръчка, което е довело и до окончателното й спиране.
Сега строежът на магистралата към Сърбия пак тръгва от самото начало. Преди дни под председателството на заместник-министъра на регионалното развитие Ангел Петров Националният експертен съвет към Министерството на регионалното развитие одобри парцеларен план за трасето. На заседанието бе приет и подробният устройствен план, който е необходимо да получи одобрение със заповед на вицепремиера и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева. Документът ще позволи отново да започнат отчуждителните процедури, проектирането и строителството.
Голяма тесла полетя и към проектите по „Транзитни пътища 5“. Сред най-„прясно“ спрените е оцененият на 17.5 млн. евро лот 23Б, в който влизаха ремонти на първокласния път между Кюстендил и Перник, на второкласния между Дупница и Самоков, както и на третокласните трасета Ковачевци – Поповяне, Рельово – Алино и Клисура – Самоков – Белчински бани.
Аргументите на пътната агенция за предприетите крайни действия са, че пътят между Дупница и Самоков е трябвало само да бъде ремонтиран по проект, изготвен през 2008-2009 година. Оказва се обаче, че заданието вече е твърде остаряло и предишното ръководство на АПИ е възложило актуализацията му. Това обаче вече променя не само количествените сметки, отразяващи обема и вида на строително-монтажните работи, но и самото задание и обхвата на обществената поръчка. Затова и той отива в коша.
Компания там ще му прави и лот 24 от „Транзитни пътища 5“, включващ рехабилитацията на третокласните пътища Самоков – Ихтиман и Живково – Веринско (до пътния възел на магистрала „Тракия“). За тези две отсечки пък бе предвидена солидната сума от 20 млн. евро (без ДДС). Експертите на Лазар Лазаров обаче и тук са намерили пропуски в… своята собствена работа. Те са установили, че при провеждането на процедурата и по-конкретно в хода на предоставяне на разяснения по документацията за участие са поставили технически изисквания, които биха могли да бъдат сметнати от проверяващите впоследствие процедурата органи като ограничителни.
Под ножа отива и още един участък от програма „Транзитни пътища 5“ – 15Б, в който влизаха рехабилитация на второкласния път Пловдив – Асеновград,плюс проектирането и изграждането на пътен възел „Горни Воден“, за което бе пусната обществена поръчка за 16 млн. евро на 30 юни тази година. Интересното е, че от съдбата на този проект живо се интересуваше народният представител от ДПС Джевдет Чакъров, докато бе депутат в предишното Народно събрание. В крайна сметка обаче Лазар Лазаров намери юридически изпипан начин да прати и пътя Пловдив – Асеновград във фризера.
„В предмета на поръчката е включено и проектирането на пътен възел „Горни Воден“, като за целта към документацията за участие е приложено техническо задание за извършване на тези дейности. Независимо от това обаче в указанията за изготвянето на техническото предложение не са посочени изричен срок за изпълнение на проектирането, съответно срок за одобрението на проекта от страна на възложителя и срок за издаване на разрешение за строеж. А след изтичането им участниците ще предвидят и съответно ще посочат графика за изпълнение отделен срок за извършване на строително-монтажните работи. Липсата на такива указания към участниците биха довели до изготвянето, съответно представянето на предложения, които не могат да бъдат оценени на принципа на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки“, констатират експертите от пътната агенция, с което аргументират и стопирането на поръчката.
По-добри времена ще чакат ремонтът и на пътя Ямбол – Средец, заедно с кръстовището Ямбол – Кабиле – Безмер. За тях бяха предвидени 30 млн. евро (без ДДС), отново по програма „Транзитни пътища 5“. За да бъде прекратена и тази поръчка, са намерени необходимите технически пропуски в обявлението.
Очевидно е, че приоритетите на служебния кабинет в пътната сфера се различават драстично от тези на предшествениците им. Десислава Терзиева се тупаше в гърдите за новата си политика в пътния сектор, където вниманието било насочено към второкласни и третокласни пътища. През седмицата обаче Агенция „Пътна инфраструктура“ заяви, че в момента експертите работят по подготовката на програма „Транзитни пътища 6“ и основният проект, който ще бъде включен за финансиране със средства от Европейската инвестиционна банка и от републиканския бюджет, е изграждането на скоростния път Видин – Ботевград. Това ще даде възможност реализацията на проекта да започне още през тази година. Вече дори са набелязани четири участъка – Видин – Монтана, Монтана – Враца, Враца – Мездра и Мездра – Ботевград.
В подобен ход определено има повече логика, тъй като по път Е-79 се осъществяват транспортните връзки между три европейски държави – Румъния, България и Гърция. С пускането в експлоатация на втория мост над р. Дунав при Видин – Калафат се увеличиха транзитните потоци през Северозападна България. Направлението се използва и като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.
Иначе по програма „Транзитни пътища 6“ ще се съфинансира още и част от автомагистралния пръстен на България, които поради ограничения финансов ресурс на оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. не могат да бъдат включени в нея. Очаква се сред тях да са именно спрените сега проекти за магистралата „София – Калотина“ и Околовръстният път на София.