Приеха проектобюджета за 2015 г. на съдебната власт

Migration Image

Висшият съдебен съвет прие внесения от служебния министър на правосъдието проект на бюджет на съдебната власт за 2015 г. и бюджетните прогнози за 2016 г. и 2017 г., с доклада и приложенията към него, като взе решение за внасянето му в Министерството на финансите в указания срок за включване в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г.

Председателят на Комисия „Бюджет и финанси“ към ВСС Михаил Кожарев представи становище на комисията във връзка с проектобюджета за 2015 г. и актуализираните бюджетни прогнози за 2016 г. и 2017 г. Посочено бе, че в съответствие с Решение на Министерския съвет за бюджетната процедура за 2015 г. и Указанията за подготовката и представянето на проектобюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет за 2015 г. и на актуализираните им бюджетни прогнози за 2016 и 2017 г. на МФ, до органите на съдебната власт са изпратени указания за подготовка на проектобюджета за 2015 г. и разчети за периода 2016 – 2017 г.

Получените данни от органите на съдебната власт са консолидирани, като изготвените разчети са на база щатна численост, без да се предвиждат индексация на заплатите и допълнителни трудови възнаграждения, но в предложенията на органите на съдебната власт като цяло са предвидени средства за 301 нови щатни бройки (в т.ч.: ВКС – 12 щ. бр. и Съдилища – 289 щ.бр.). Общият размер на разходите по години е, както следва:

– 2015 г. – 565,7 млн.лв.

– 2016 г. – 561,5 млн.лв.

– 2017 г.  – 563,2 млн.лв.

Предложената разходна част на бюджета е неприемлива според Комисия „Бюджет и финанси“ , поради което е изготвен нов вариант на проект на бюджет на съдебната власт, в който не се предвиждат нови щатни бройки.

Разчетите са разработени на база очакваното изпълнение на бюджета на съдебната власт към 31.12.2014 г., което възлиза на 460,7 млн. лв. Предвидени са и необходимите средства в размер на 63,0 млн. лв., във връзка с проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт, засягащи промени по отношение метода за формиране възнагражденията в съдебната система, а именно съобразно средната работна заплата в публичния сектор.

Други 20 млн. лв. са предвидени във връзка с проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт за изграждане на информационни системи и реализиране на електронно правосъдие.

За тези средства специално е изготвена и изпратена финансова обосновка на министъра на правосъдието. Осигуряването им би довело до подобряване резултатите от дейността на съдебната система, нейното публично финансиране и равнище на заплащане на заетите в сектора, което гарантира устойчивостта на функционирането и независимостта на съдебната власт, включително и равенство с останалите власти по отношение метода за определяне на възнагражденията. Изграждането на електронни системи за електронно правосъдие гарантира прозрачност на процесуалните действия по съдебния процес, бърз достъп до информация на физическите и юридически лица и по-голямо доверие на обществото в съдебната система.

Общият размер на разходите по години е, както следва:

– 2015 г. – 543,7 млн.лв.

– 2016 г. – 527,0 млн.лв.

– 2017 г. – 529,4 млн.лв.

В проектобюджета на съдебната власт за 2015 г. не са предвидени средства за нови щатни бройки.

Предвид изпълнението на бюджета на съдебната власт към 31.08.2014 г. в частта по приходите, размерът на заложените за следващите три години е, както следва:

– 2015 г. – 127,0 млн.лв.

– 2016 г. – 128,0 млн.лв.

– 2017 г. – 129,0 млн.лв.

Предвиден е резерв за неотложни и непредвидени нужди по 900 хил.лв. за всяка година от прогнозния период.

При разработването на разходната част в проектобюджета за 2015 г. и прогнозата за 2016 и 2017 година е предвидено оптимално финансово осигуряване на следните основни политики:

– Осъществяване на правосъдие и правораздавателна власт с цел защита правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата;

– Спазване на законността в Република България;

– Управление и организация на работата на съдебната власт, без да се нарушава нейната независимост;

– Укрепване на професионалната квалификация на правоприлагащите органи;

– Контрол на органите на съдебната власт, основаващ се на принципите на законосъобразност, обективност и публичност;

– Единна информационна система за противодействие на престъпността (ЕИСПП) (чл.379, ал.1 и 2 от ЗСВ);

– Информационна стратегия на правораздавателните органи на Република България – електронно правосъдие.

Във връзка с приключилия проект по ОПАК „Въвеждане на модерни, надеждни и ефикасни процедури за планиране и изпълнение на бюджета на съдебната власт“ и при евентуални промени в законодателството, Висш съдебен съвет има готовност при изготвяне на проект на бюджет на съдебната власт за 2016 г. и бюджетни прогнози за 2017 и 2018 г., пилотно да тества изработване на програмен формат на бюджета със следните програми: Управление на органите на съдебната власт; Електронно правосъдие; Правораздаване; Повишаване на квалификацията на магистратите и съдебните служители и Администрация. Всяка програма съдържа подпрограми, които включват конкретни дейности.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст