Върховният административен съд потвърди решение на Комисията за защита на потребителите срещу "Мобилтел" ЕАД. С него комисията обявява за нелоялна практика начина, по който телекома заблуждава клиентите си, че кодираните телефони, които им продава, ще бъдат отключени безплатно.
С решението на съда мобилният оператор ще трябва да плати глоба в размер на 15 хил. лева.
Също така Мтел няма да има право да прилага тази практика, а клиентите, които са потърпевши от действията му да развалят договора си и да претендират за обезщетение пред съда.
Предлаганите на лизинг с договор мобилни устройства на Мтел сега са кодирани да работят само със СИМ карти на оператора, който твърди пред клиентите си, че при изтичане на срочния договор ще ги отключи безплатно и те ще може да се ползват и от други оператори.
От телекома са искали такса за декодиране като за телефон на цена до 500 лв. събираната сума е 50 лв., а за устройства над тази цена – 150 лв. Обясненията на оператора са, че това е посочено в ценовата му листа, която обаче не се предоставя на клиентите при подписване на договори купуване на телефона на лизинг, а присъства единствено на сайта на компанията. Така клиентите без достъп до Интернет може да вземат неинформирано решение.
От КЗП припомнят, че с последните изменения на Закона за защита на потребителите е предвидено в случаите, когато с окончателно решение на ВАС е потвърдена дадена нелоялна търговска практика, потребителите да имат право да развалят договора с търговеца, сключен в резултат на използването на тази практика и да претендират за обезщетение по съдебен път.
Законът предвижда още окончателните решения на ВАС да имат обвързваща сила за гражданския съд, като правото на потребителите да искат обезщетение отпада с изтичането на пет години, считано от датата на влизане в сила на решението на съда.
Решението на съда позволява на потребителите да търсят правата си по съдебен път.