Пускат търговете за “Хемус” на 26 януари

Строителството на пътната връзка на АМ „Хемус” със Софийски Околовръстен Път – пътен възел Яна.

Първите обществени поръчки за проектиране и строителство на новите участъци от магистрала "Хемус" ще бъдат обявени от Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" на 26 януари 2015-а. Изненадващата информация в. "БАНКЕРЪ" научи от подготвените предварителни обявления за търговете. Това означава, че още преди да бъде одобрена новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", чрез която ще настояваме пред Брюксел да се финансира аутобанът, държавата ще започне с избора на строител. Подобен ход впрочем може да се окаже изключително полезен, тъй като определянето на изпълнител за толкова мащабен проект винаги продължава месеци и даже година и изпреварващото провеждане на конкурса ще спести това чакане. 

От подготвените документи се разбира, че ще бъдат пуснати два търга с общ бюджет от 1.050 млрд. лева. С тези пари ще бъдат изградени 144 км от магистрала "Хемус" – от Ябланица в посока Варна. Първата процедура, за която са предвидени 520.8 млн. лв., е за участък с дължина 59 километра. Тя ще бъде разделена на две обособени позиции – от сегашния край на аутобана при Ябланица до пътя Луковит-Угърчин (23 км) и след това от там до път II-35 (Никопол – Плевен – Ловеч – Троян – Кърнаре). За първата отсечка са заложени 201.6 млн. лв., което прави по 8.7 млн. на километър. Тридесет и шест километровият втори участък ще бъдат построен за 319.2 млн. лв., или близо 8.9 млн. единични цена.

Втората обществена поръчка е разделена на три части поради по-голямата си дължина – 85 километра. Първата позиция обхваща 28-километрова отсечка от пътя Плевен-Троян до Александрово, като за реализацията й са предвидени 181.2 млн. лева. Втората е за 24 км от Александрово до Павликени. Нейният бюджет е 146.4 млн. лева. Третият лот включва трасето от Павликени до главния път Е-85 (Русе-Кърджали), което е с дължина 33 километра. Заложените за целта средства са 201.6 млн. лева. Поради по-лекия терен обаче средната цена на километър за цялата поръчка е доста по-ниска – 6.2 млн. лева.

Важно е да се отбележи още, че дори да бъдат избрани изпълнители и да има осигурено финансиране, същинското строителство на магистралата няма да започне веднага. Причината е, че от наетите фирми ще се иска преди това да изготвят технически и работни инвестиционни проекти на база на съществуващите идейни чертежи. След това те трябва да ги съгласуват със съответните ведомства и експлоатационни дружества, чиито съществуващи съоръжения или бъдещите им планове за такива са засегнати. По-нататък идват необходимите разрешения, съгласувания и други законови процедури. Преди започването на строителните дейности трябва да се съставят и съответните строителни книжа, да се предложи план за организиране на дейностите по събиране, транспортиране, обезвреждане и оползотворяване на строителните и другите отпадъци, както и да се осигурят терени за временно строителство, складиране на материали, техника и т.н. Всичко това ще отнеме най-малко шест месеца.

Иначе, освен процедурите за строителство, Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" ще обяви и търговете за супервизия на въпросните участъци. Предвиденото възнаграждение на консултантите за 59-километровия участък е 15.7 млн. лв., а за по-дългата отсечка парите са близо 16 милиона. Паралелно ще се търсят и фирми, които да се заемат с определянето на равностойното парично обезщетение и техническо посредничество при отчуждаването на имоти, попадащи в сервитута на бъдещата магистрала. Тези услуги ще струват над 1.5 млн. лева.

 

 

Първи стъпки и за "Черно море"

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" е планирала да пусне на 20 април следващата година процедура за изготвяне на идеен проект и парцеларни планове за доизграждане на автомагистрала "Черно море". Предвидената за целта сума е 2.4 млн. лева. По-късно през 2015-а – на 10 октомври, ще бъде обявен и конкурсът за избор на фирма, която да извърши "Оценка на въздействие върху околната среда" на проекта. Докладът по ОВОС ще струва 200 хил. лв. (без ДДС). 

Аутобанът по черноморското крайбрежие е ключов елемент на националната и европейската транспортна мрежа и се приема като продължение на автомагистрала "Тракия". Трасето е част от пътната инфраструктура на трансевропейския транспортен коридор VIII, който свързва региона на Черно море с Адриатика и има потенциал за осъществяване на комбинирани превози.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще успее ли ГЕРБ да състави правителство с първия мандат?

Подкаст